Tips på wm-hingstar
Eftersom jag är ganska ny med welsh mountain så skulle jag vilja ha lite tips och råd på vad jag ska välja för hingst till våran sto.
Hon heter Brierdene Nerissa, e.Fuchsia Quince u.Brierdene Nerys ue. Twyford Noggin.
Det jag vet själv är att jag vill ha en hingst som är kraftigt byggt och så ska han givetvis vara avelsvärderad och godkänd men bra kritik.
Vi bor i norra Kalmar län och vill inte åka jättelång då hon kommer ha föl vid sidan och börjar komma lite till åren själv.
Bifogar en bild på tanten, inte den bästa då den är tagen i lite fel vinkel.

Hur långt kan du tänka dig att åka?
Jag har väl kanske tänkt max25-30 mil, men det kan kanske överskidas om det är en hingst som är riktigt toppen!
Ja då kan du ju välja på nästan alla haha ;) Allt finns ju "tyvärr" neråt i sverige. Uppland är aldeles för långt norr ut *suck, tänker bara på dem som bor 30 mil ovanför mig*
Men du kan gå in på Svenska Welshponny och Cob föreninen och klicka fram dig till hingstar. Där hittar du en lista på alla hingstar, och lite allmän info. Många har bilder dock inte alla, men då är det ju bara att säka på google eller att gå in på ägarens eventuella hemsida! =)
Hakuna matata!
#3 Jo det finns ju en hel del här nere att välja på! Men jag tycker att det känns himla svårt ändå att hitta en lämplig partner till henne!
Jag har några hingstar som jag funderat på!, Heniarth MR Milligan, Stendussens Diablo, Vardra Santos och sen rekomenderade en tidigare ägare Burhults Nougat.
Vad tycker ni om dessa?
Sen såg jag några andra som stog ganska nära, Pegasus Jewel och Rhosaurs Rascal…hittade inte så mkt info om dessa, vet ni hur dem är och hur avkommor efter dessa blivit?
Känner mig tjatig, men är så himla osäker på vad jag ska leta efter :)

#4 Jag Har en 2-års Hingst efter Vardra Santos.
Valle är jätte trevlig i temperamentet och hanteras utan problem av barn. Han har utvecklats jätte mycket bara under vintern men måste bredda på sig lite först. Han är visad 2 ggr under 2009 med Okej resultat.
Han är även påbörjad tömkörning utan problem och öronen är alltid framåt. Lastar honom själv och står kanon under resa och på tävling!
Kika som sagt in på Swf's sida, dom flesta har hemsidor med mer info och bilder. Alla strävar annolunda, om det är en framtida ring-ponny eller en bra barnponny allt ska matcha o lycka till!!
/M
Heniarth Mr. Milligan har gett många fina avkommor (har själv en hingst efter honom) och han är ett ganska så säkert kort då han förvärver sig mycket fint.
Diabolo har ganska så litet och "tanigt" (om man jämför med många andra) bakom sig så jag skulle nog inte ta honom till titt sto. Sedan behöver ditt sto något lite mer långlinjerat då hon är ganska så kort.
Vardra Santos är personligen ingen jätte favorit hos mig (saknar lite av typen men med en bra kropp), men ingen dålig hingst har dock inte sett särskillt många avkommor efter honom ännu så jag vet inte hur han förvärver sig.
Burhults Nougat har även han fått en del fina avkommor och är en fin hingst!
Hos Laeryd finns Jewel och Rascal. Rascal är den lite längre typen men ändå med mycket massa, Jewel är lite mer av den äldre typen.
Jag kan tillägga att för er som sett Jewel och vet att han har en extremt sänkt rygg så är det inte ett exteriört fel. Innan han kom till Laeryd hade han stått nästan endast inne i stallet ett par år vilket gjorde att hans ryggmuskler förtvinade samt att han har väldigt nedslitna tänder pga krubbitning då han verkligen inte mådde bra och var ett "vrak" när dom fick tag på honom.
Båda är sparsamt visade men har sett dem båda och är väldigt trevliga med mycket fin typ med bra stam.
Hakuna matata!
#6 Tror att vi tycker ganska lika då! Heniarth Mr Milligan känns som ett ganska bra val och har ju presterat en del vad jag förstår!
Och Vardra Santos tycker jag har en bra ridmodell, men jag vill nog sträva efter en hingst av "äldre modell", så han känns nog inte som jättehet.
Både Jewel och Rascal tycker jag är himla intressanta då dem båda är ganska nära av vad jag söker. Tycker samtidigt att det kan kanske då kan va intressant kombination med någon av dessa, då man kanske kommer närmre "urspungsmodellen"?, eller resornerar jag helt fel?
Vet du om det går att hitta fler bilder på dem två el om hingsthållaren har nån hemsida?

Vardra Santos har förärvt sig mycket bra, du har tur som har just Ekbäckens stuteri i dina trakter, besök deras hemsida som du hittar på www.swf.nu
#8 Det sa en av hennes tidigare ägare åxå, han ser ju ut att va bra exteriört åxå! Det enda som jag känner mig tveksam på med honom är om avkomman blir för "lätt" i typen!, det är ju iof bra för det rid- och körmässigt….hmm..svårt

#6 Jag valde Burhults Nougat och är mycket nöjd med resultatet, fick ett sto föl som har ett fantastiskt temperament, alltid glad på något sett. Något som också kommer igen i hela hennes utrålning och röelsemönster. Nu står han ju i Lerum utanför Göteborg så det blir en bit för trådägaren att åka men helt klart värt resan.

#5 Shit jag var nog trött igår (skyller på det)
Har även ett sto e: Heniart Mr Milligan som blir 6-år nu. Vi har haft henne sedan hösten -08. Ett riktigt trevligt sto som har trippel diplom och ett toppen psyke. Är påbörjad inkörning och arbetar med bra "go" framåt. Nu är det lite mamma vila för damen inför den stora dagen B. Visad med bra resultat under 2009 och dess förinnan oxå.
/
#10 Han såg himla trevlig ut!, vad har han fått för poäng? några meriterade avkommor?
#12 Har du nån bild på den e. Heniarth Mr Milligan?, han känns väldigt intressant och det kan ju va bra att se lite hur avkommorna blir!
Nu kanske jag har Helt Fel och någon som är insatt i sekt A bör svara, men blev inte Rhosaur Rascal sänkt till C för ett par år sedan? I hingstlistan står det GII men jag är osäker på om det verkligen är rätt.
#13 Om du går in på artikelsidan här så kan du läsa om min hingst Molstabergs Lord Milligan (e. Mr. Milligan), och se några bilder. Men kan för övrigt tillägga att min kille har blivit betydligt grövre sedan bilderna togs (Mr. Milligan var själv inte färdig för än i 6-7 års åldern).
Men han kommer nog troligtvis bli nästan lika maffig som pappa sin efter som det bara liger maffigt bakom på både pappas och mammas mödrene =)
Vad det gäller bilder så har Laeryd tyvärr ingen hemsida och jag har själv inga bilder på dem.
Hakuna matata!
#14 Vad är det som gjort att han blivit sänkt?
#15 Gud va snygg :D Han ser ju verkligen ut att ha framtiden för sig!, är han avelsvärderad?
Jag får ringa till Laeryds då och se om det går att komma och titta på dem live.

#14 jag tror det står rätt i listan, har inte sett/hört något om det.
#16Enklast är ju att fråga ägarna direkt :) Och kan du åka dit så tycker jag du ska göra det! =) Dels så får man en uppfattning om hingstarna lite bättre, sedan är dom väldigt trevliga och har många andra fina ponnyer vilket alltid är kul att se!
Nej han är inte avelsvärderad och jag kommer heller inte att visa honom för införande i kvalitetsboken (Welsharnas alternativ till premiering). Men nog har han framtiden för sig och har visats med fina poäng hittills och utvecklas bara åt det bättre hålllet! =) Väldigt lättlärd och trevlig att rida med hög ridbarhet (och han har ju att beros på).
Hakuna matata!
#14 Titta här. Jenny brukar ha koll. På hingstens avelsvärderingsbevis från 2006 står "Har betäckt 53 ston och lämnat ett diplomsto. Tilldelad avelsvärdesklass C".
Förövrigt har vi alla olika tycke och smak om det mesta. Tur är väl det!
Vad jag kan se så har Rascal 4 diplomston och 8 stamboksförda ston efter dig…?
Däremot har Jewel 1 diplom och 2 stamboksförda, men om jag inte har helt fel har han betäckt betydligt färre än Rascal?
Hakuna matata!
#Det får nog bli en tripp dit, vi har ju inte mer än 9 mil dit så det är ju inte så långt heller! Tycker helt klart att dem verkar intressanta :)
#19 Tack då fick vi rätsida på det! Visst är det bra att vi alla tycker olika, annars skulle det ju inte bli nån bredd på avlen..skulle ju inte va så kul om alla såg likadana ut :)

Men nu är jag förvirrad, vilket stämmer då? Att han hade 4 Diplomston 2003 eller att han hade 1 Diplomsto 2006 ???
#23 Årtal vet jag inte, men jag kollade bara på rascals och Jewels sidor och det jag skrev är alltså vad det har idag (eller senaste gången sidan uppdaterades).
Jag skulle tro att det kanske var menat att det var Jewels namn som skulle varit nämnt inte Rascals? =)
Hakuna matata!
#22 Jag är lite nyfiken på Lanners Blackberry!, är det avkomman till honom på bilden? tycker att han ser himla läcker ut men då gör ju åxå färgen mycket!, hur är han exteriört och rörelser? vart står han i år?
Även Wellbank Maverick kan vara ett alternativ, hur har avkommorna blivit efter honom?

Det är Blackens avkomma på bilden.(Till salu…)
Bilder finns på http://lannersblackberry.dinstudio.se/ href="http://lannersblackberry.dinstudio.se/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
Blacken finns nu i Lysekil
Tror att även Nerissa hade ett föl E.Maverik (??)
Vi kommer att ha Rosinas Last Storm kvar även denna sommar… Sen åker han tillbaka till Norge…
Han lämnar avkommor med helt otroliga gångarter och överlinjer!!!!
Läs mer på min hemsida om intresse skulle finnas…
#26 Ja jag fick se att hon hade en avkomma e. Wellbank Maverick, jag ska försöka hitta bilder på henne å se hur hon blivit!
#27 Jättefin hingst :) Tyvärr är Hans pappa helbror med Nerissa :) Annars hade han varit mycket intressant!!!

Ekbäckens Jack Frost son till Heniarth Mr Milligan, och under Ekbäckens Jasmine finns i Falkenberg.
Läs på www.ekbacken.biz om föräldrarna.
Visad/godkänd med 88888 som 2-åring.
Första avkomman (Meya f-08) visades förra året på riks med guld och resern unghäst schampion.
Helbrodern (Nemos Pokerface f-09) till ovan visades med guld och bästa föl totalt av alla sektioner.

#29 Jag har en avkomma efter Ekbäckens Jack Frost f:09. Riktigt trevlig kille med härligt temperament. Visad med 39 Poäng under hösten.

Han är jätte lik Jack Fost i framförallt huvudet =)
#13 Han är godkänd enligt gamla systemet med 40 p 2003. Höjd 2005 till GII och har fått 41 p med res BIR på utställning. Är så klart infört i kvalitetsboken. Han har flera guldbelönade avkommor. Bl.a. Mälby Cinnamon, Mälby Pepper and Salt samt RMS Cayenne.
Du är välkommen att höra av dig direkt till oss om du vill ha mer information. Han står i Katrineholm och det är ju inte världens ände.
Du hittar honom på vår hemsida kika in på SWF.nu och leta reda på stuteri Gylfinir. Annars lycka till med din planerade avel.

Här är ett sto efter Vardra Santos -05a (inte jag som äger henne) och hon är jätte fin, inte alls så "lätt" i modellen, inte sätt henne mamma dock så där vet jag inget. Men hon har världens bästa psyke och temprament, inte rädd för något och så himla positiv till allt!
sen så är hon lite lik honom också :D