Register över reggade welshar?
finns det nåt register över alla reggade welshar i sverige, tillgängligt på internet? liknande webstamboken för shetlandsponnyer
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

okej tack, hittade vad jag sökte där =)
har tittat på mina telingar i Blå basen och båda hingstarna hade dubbla sidor, ska man rapportera sånt?
saknades mycket i info fö bla stam, avkommor på samtliga….

#3 Som jag skrev i #1, "Welsharna håller på och läggs in i Blå Basen". Registrator sliter för fullt med byte av databas. Jag gissar att just nu är prio 1 att komma igång med passtillverkningen.
..läggs allt på registratorn?? stackars krake, det är ju hur mycket jobb som helst….
vad roligt att Blå Basen håller på att läggas in! Jättekul tycker jag som kan titta på härstamningar i timmar.
Visst, lite fel vad det men sånt kan jag stå ut med sålänge det är småfel av obetydlig vikt.

håller med #6, det är kalas med sådana sidor när man ska kolla stam osv

Blå Basen (BB) har potential att bli väldigt bra, men än så länge är den under uppbyggnad vad gäller welsharna. Ni som hittar fel kanske kan maila registrator om dem "på ett glatt och trevligt sätt", så blir felen säkert rättade i sinom tid?
Jag ser väldigt mycket fram emot att WPCS ska efterfölja samma EU-krav som SWF (och alla andra registrerförande föreningar i Europa) och göra sin databas tillgänglig online. Tänk att få tillgång till basuppgifterna ur the Welsh Stud Book på nätet, senast 1/1 2010 

Kanon roligt! Tack för tipset Pernilla! Såg även jag att några avkommor saknades på mina ston men antar att det kommer så småningom.
Vilket slitjobb för den som ska lägga in allihopa!
Har länge varit avis på connemarafolket som redan haft tillgång till Blå Basen i några år.

#9 Russen har varit inlagda i BB sedan våren 2007. Väldigt smidigt när man söker ett reg-nr eller en härstamning eller liknande.
oh…hela WPCS registret….
vilken dröm….då skulle man nog vara klistrad vid datorn flera veckor…
Javisst kommer welshregistret att bli komplett i Blå basen!
Alla welsharna är redan "inkörda" där, men har inte blivit tillgängliga i den versionen som nås av allmänheten. Just pga det ni skriver: det finns luckor och dubletter, och detta måste "städas" innan det är färdigt att släppa. Men jag jobbar med det (japp, en del jobb) med benäget bistånd från personalen på SH. Tror att alla ni stamtavle-entusiaster och kalenderbitare kommer att kunna fastna framför datorn i timmar, när allt är klart! Det kommer verkligen bli roligt att använda.
Och precis som Pernilla skriver: fel, ändringar, tillägg etc som hästägare och SWF-medlemmar kan bidra med mottages tacksamt på e-post: registrator@swf.nu.
Kicki
Jag mailade svenska häst~ ang bilder/meriter. Det står att blå basen även omfattar meriter på hästar men hittade ingen oavsett ras där meriter fanns med? Kan man skicka in det själv eller hur går det till? ´
Bilder hade varit otroligt kul att ha med på alla hästar där vilket jag även skrev i mailet, ett önskemål du kanske skulle kunna leverera? ^^ Är övertygad om att det finns flera fotografer som gärna skulle bidra med bilder =)
Hakuna matata!
Meriter i Blå basen ska sammanställas utifrån de officiella resultat som rapporteras in dit. (Titta ex vis på connemarastoet Lofty Roseanne). Det är mycket, mycket information kvar att mata in för att det ska bli så komplett som vi vill ha det. Bilder kan ju vara bra att sätta upp på önskelistan. Och så småningom att det går att "samköra" mot officiella tävlingsresulat. Möjligheterna är väl i stort sett obegränsade. Dock inte medlen. Det kostar ju att sammanställa och mata in uppgifter…..
Det är lång bit kvar, men känns ändå som om det är på väg att bli vad vi önskar.
Officiella resultat? En rikutställning borde väll räknas dit, även om vi inte visar med poäng? =) Lokalutställningar arrangerade av rasföreningen = ok? Ponnyutställlningar arrangerade av t.ex roslagens ponnyavels förening = ok?
Eller vad räknas som ok egentligen? Och är det isf bara att skicka in resultat till dem, eller plockar de endast fram från deras register och vad förs isf in där?
Hakuna matata!

Alla utställningar som är sanktionerade hos SH är också inrapporterade till SH och därmed är de officiella 
Skulle tro att alla resultat på våra welshar kommer in i blå basen så smånigom när de har kommit längre med registret.

#15 Du kan inte skicka in resultat som enskild hästägare, det är arrangören för varje utställning som gör det. Varje officiell och avelsvärderingsgrundande utställning (premiering, treårstest, kvalitetsbedömning…) tilldelas en redovisningskod och arrangören ska redovisa till SH i ett bestämt filformat inom en viss tid. Jag tror att SH har resultatfiler "på kö" för att läggas in i systemet, det har inte riktigt hunnits med.
inget vidare för ponnyer med utlänska resultat…

#18 Det är inte BBs uppgift att marknadsföra varje enskild ponny med kompletta internationella meriter. Sånt platsar väl hellre på ägarnas/stuteriernas egna hemsidor?
varför ska då svenska meriter finnas på BB då?
Fast det säger väl lite sig självt, man tar hand om det som finns inom sina egna väggar, att behöva administrera uppgifter ifrån andra länder kan man både bedöma ur arbetssynpunkt samt vilken vikt det har. Inom detta landet kan man skilja precis mellan utställningar och diverse unghästtester. Utomlands finns det en hel hoper av utställningar av varierande som inte går att jämföra med några svenska utställningar, så att lägga upp utländska resultat i en svensk avelsbank skulle vara att jämföra äpplen och päron. Som pernilla sägar, utländska resultat går ju utmärkt att marknadsföra på andra sajter. 
varför då ha svenska meriter, mindre jobb utan…..om det är det som gäller
saken är ju den att utländska meriter blir ju automatiskt noll värda då folk inte har något att "jämföra" dom med i svenska register….och då dom nonchaleras av organisationerna här varför ska "svensson" ta dom på allvar?
Inte nödvändigt att alls jämföra utländska meriter med svenska men dom ska kunna noteras.
att dom "marknadsförs" på enskilt hemsida är nästan bara slöseri med tid då det inte säger ett dugg egentligen för den som inte är väldigt insatt i just den rasen….
Så en riksutställning räknas alltså inte till de visningar som redovisas där? :S
Hakuna matata!
#23 Riksutställningen redovisas. Den arrangeras av Svenska Welshponny och Cobföreningen (SWF). SWF är ansluten till Svenska Ponnyavelsförbundet (SPAF) som i sin tur tillhör Svenska Hästavelsförbundet (SH).
Senast den 1 april varje år måste SPAF från respektive rasförening (läs SWF i detta fall) har fått in propositioner till de utställningar eller andra avelsvärderingsgrundande aktiviteter som rasföreningen planerar att genomföra under året. Efter det datumet finns tyvärr inte en chans att lägga till ytterligare aktiviteter.
Propositionerna skickas sedan vidare till SH. Där blir de förhoppningsvis godkända (aktiviteten måste ha en av SH godkänd domare) och tilldelas ett kodnummer. Senast den 1 oktober varje år måste rasföreningen på en speciell Excelfil ha redovisat resultaten från utställningen och då använts sig av kodnumret.
Det står oftast i respektive proposition/utställningskatalog huruvida aktiviteten är avelsvärderingsgrundande.
Se även #15+17.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Är det någon som vet om Welsh Stud Book Uk finns tillgänglig på nätet?
Om vilken adress??

#25 Jag tror tyvärr inte den gör det. Det jag skrev i #8 var nog inte korrekt: alla svenska avelsföreningar har numera (senast 2010-01-01) sina register tillgängliga online för sökning etc, vilket jag uppfattade att det krävdes pga ett EU-direktiv. Fast nu har jag hört att det var inte ett EU-krav utan något som Jordbruksverket stipulerat; tror jag.
Kanske någon annan vet mer?
Jag gick in på blå basen och tittade lite på en häst jag är intresserad av. Men jag såg inte nuvarande ägare någonstans? eller det finns kanske inte med, enbart uppfödare.
Har en fundering! Snor en gammal tråd!
Vart lite welsh frälst på Skälby gård o kollar runt lite på welshstammar mm. Undrar varför en häst kan sakna en avkomma, har man då inte regat in den eller vad? Borde ju finnas i språngrullen för hingsten eller?
På tillexempel Wärnanäs Hermelin saknas
Barryton 1969 e. Horshaga Egil.