inavelsprocent
Hej jag funderar lite på det här med inavelsprocenten och släktskapen speciellt bland welshcoben. Har ett sto som jag funderar betäcka och har då kollat mycket stamtavlar. Men tycker att det linjeavlas mycket, kanske lite för mycket? Även på det egna stoet. Har rasen några stadgar kring detta som man går efter? Har hund och tycker avel är intressant. Men på hund så rekomenderas det att hålla inavlesprocenten låg, lägre än 6% på 5led. Vill höra lite tankar om detta då jag inte avlat något på häst innan.

Hästar har ofta en större avelsbas att tillgå och sen avlar inte på extremt utseende utan på bruksegenskaper och hållbarhet, vilket gör att riskerna blir mindre med ärftliga defekter, på en häst än på en hund.
Redan gjord inavel är inte något som ger högre risk utan det är ny inavel som kan om man har otur öka riskerna för vissa defekter.
Hästar över lag är väldigt sunda djur, vilket man tyvärr inte kan säga om alla hundraser.
Okej tack för lite tankar. Så mitt sto har Nebo daniel i andra led på fadernsida och Nebo daniel i tredje led på moderns sida. Hingsten jag vill använda har nebo daniel i led tre på båda sidorna. Så i avkomman kommer han ligga i tredje led en gång och i fjärde led 3 gånger. Funkar det? eller är det för mycket?

Det blir 3,36 beräknat på den hingsten. Förekommer det mer linjeavel stiger förstås siffran.