Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1242 ggr
Mewz
0

Hur välja hingst?

Har en Welsh Cob-dam som vi hade tänkt betäcka och som helt ny i denna världen så börjar man ju såklart fundera kring "hur väljer man rätt hingst"?

Ska man gå med i SWF och det hållet kanske få nån input av avelsråd, om det finns?

Åka till Vetlanda i mars och titta?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Lorita
0

Först granskar du ditt sto och ser hennes + och sen letar du en hingst som har samma egenskaper men inte dom eventuella - hon har.

har hon många eller/och stora - så bör du inte sätta henne i avel, ett - är svårt att avla bort då är det bättre att förstärka alla + 

Och helt klart ska du gå med i SWF och utnyttja sakkunskapen där för att få så mycket tips du kan för att välja rätt hingst och det är helt klart värt att åka lite längre om man tror mer på den hingsten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Arhults
0

Att gå med i en avelsförening är alltid bra, men avel är aldrig slumpmässigt!

Kolla ditt stos stam, sen kollar du stuteriet hon kommer ifrån vilka linjer dom betäcker med!

Avel är blodslinjer alla blodslinjer passar inte med varandra och andra blodslinjer passar alldeles förträffligt! Man måste läsa in sig på sin stam!

Jag utgår från att ditt sto är ett bra sto utan anmärkningsvärda fel i sin exteriör, för det går sällan eller aldrig att avla bort skavanker, dom kommer alltid tillbaka!

Hitta någon erfaren uppfödare med samma linjer som ditt sto har och tala med! 

Jag har ingen aning om hur Cob fungerar men jag vet att dom som är framgångsrika här i Sverige håller sig till vissa blodslinjer!

Derwen till Derwen och Nebo till Nebo för att göra det enkelt! Sen finns det alltid dom som tycker att man tar en vacker individ bara, men det är att göra det svårt för sig :)  Lycka Till!!

Mewz
0

Jag skulle nog säga att det är en bra tös men är ju såklart partisk.

#1 Att åka en bit är ju inget problem, det är jag ju van vid med katterna. Man åker dit det man vill ha finns.

#2 Ja, ska se vad jag kan tänkas komma fram till och om jag lyckas få fram nån kontakt till uppfödarna i UK. Hon är Derwen/Nebo.

Tack för svar och ska ta och gå med i SWF omedelbums :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Arhults
0

Du har duktiga uppfödare i Sverige som kan det mesta om Derwen och Nebo. Tex Linners stuteri har god kontakt med Nebo och bästa tänkbara källa för Derwen är Burhults stuteri!

Du hittar dom och många fler på swf sida!