Smakar det segt?
Hej, jag tänkte skapa nya hamburgare och kollat runt med olika hästraser. Och kom att tänka på ponnys, men blir inte köttet lite segt?
Jag menar, de är ju mindre, rör sig väl mindre också?
Om man kanske sätter dem på motion konstant en månad innan slaktningen, eller går det att köpa färdigt ponnykött?
Anmäl henne. Hon håller på så här på andra forum också

#0 Det är väldigt dyrt kött att köpa en ponny, det finns bättre djur att använda för det, själv föder jag upp får och äter köttet och det är både billigare och enklare
#1 jag ska hålla koll på vad som händer, det brukar komma en avstängning ganska fort om man håller på och provocerar

I de flesta andra länder som UK, Frankrike Italien finns det ponny kött att köpa! England slakars väldigt många welshföl! På alla auktioner står slaktarn och köper in ungaponnyer/föl som uppfödarna fött upp och inte kan ha kvar!
Hästkött överlag anses som bättre än oxkött!
Så det skulle väl vara synd att göra simpla hamburgare av ett så fint kött!
I de flesta länder tillhör hästen jordbruksdjuren och i Sverige tillhör tyvärr hästen någon typ av lyxkonsumtion!
Jag förstår att du vill retas men hästen är en dilikatess för dyr för en nybörjare att göra hamburgare på :)

Vad jag vet finns det väll bara ett slakteri i Sverige som slaktar häst och att slakta själv kräver kunskap och då får man inte sälja köttet vidare heller och det bir en faslig massa kött av en häst.
#3 Så jag antar att du menar att jag borde satsa på hästbiffar istället då? Då antar jag att filén borde vara godast även på hästar?

Det finns flera slakterier som slaktar häst, då kan själv åka med din häst och lämna den! Men det finns ett oseriöst slakteri som är ökänt men sen finns det flera seriösa slakterier dit du kan lämna din häst!
Det blir ju betydligt billigare än att ta ut nödslakt! Och var och en gör ju som dom vill!
Ofta skickas hästarna till Italien eller Belgien, men det är ju oseriöst att sätta en stackars häst på en transport hela vägen dit!
#6 Ja, man vill ju vara miljövänlig också. Jag menar kossor är ju kända för att fisa. Så om man hade börjat käka ponnys eller hästar istället så kanske växthuseffekten hade trubbats ner lite.
yes! äntligen någon som tänker likadant. ska vi importera några hästar och starta burgerking fast med enbart hästkött? d hade varit as kul, och gött! så när öppnar vi restaurangen?
#8 Ja va kul, du får gärna hänga:)

mätningar på hur kor fiser, är gjorda i USA och där föder man upp kona på mycket mer kraftfoder än vad vi gör här i lande.
Jag håller med tidigare som skrivids att det är synd att bara göra köttfärs av hästköttet då det innehåller så mycket mer man kan göra av det.
sen att importera häst är ju kanske oekonomiskt då det idag åker väldigt många hästar söderut på en enkelbiljett för att sen återvända hit form av salami.
Då är det bättre med Svenskt kött och att marknadsföra det som "fis fritt" och närproducerat, fritt från långa djurtransporter. Med rätt marknadsföring och bra kockar så skulle ni säkert kunna lyckats med det men då som en gormerestaurang tror jag.

Jag tror inte att det är någon lysande idé att satsa på ponnyer för köttproduktion. Kollar man avräkningspriserna för v.5 hos en av de få slakterier som slaktar häst i Sverige så avräknas häst och unghäst under 125 kg (slaktad vikt) med 0 kr. Dessutom får du redan i fettklass 3 avdrag på priset. http://www.ajdahlbergslakteri.se/prislista/prislista.pdf (Jag kunde inte låta bli att svara sakligt på detta troll… )
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Väldigt bra inlägg och faktiskt en tanke varför det lönar sig att ge hästen en enkelbiljett till Italien, för en dag så måste man låta dom lämna jordelivet.
det kostar ca 5000:- med http://www.svensklantbrukstjanst.se/prislista/index.html och man får noll i Sverige vid slakt till kött, då kan ju Italien vara lockande.
Man ska kanske börja efterfråga hästkött just för att man gillar hästar och inte vill att sista resan ska bli onödigt lång om man nu är djurvän