Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettatt-rida-köra-welsh
Läst 2766 ggr
chiquita01
2012-10-19 11:46
0

Tömköra?

Hej

Jag vill tömköra vår lilla ponny men jag har svårt att hitta en tömkörningsgjord till henne.

Hon är 115 cm hög.

Jag vill helst ha en i läder men det jag är rädd för är att ringarna & själva bygeln går ner för långt.

Vill gärna ha tips på gjordar & hur ni gör :)

Perly
2012-10-24 17:44
0

Brukar/brukade använda ett vanligt loksele fast utan däckel, sedan finns ju även denna på börjes dock kanske lite för lång?

Alltid Oavsett

Faradiba
2012-10-27 10:34
0

Jag använder allt möjligt till mina B-ponnys….

Loksele, travsele och så har jag en voltigegjord som jag ropat in från tradera för typ 50:- som fungerar super Skrattande

Huvudsaken är att den ligger bra på hästen och du kan få tömmarna att löpa fritt.

ZABA
2012-10-29 16:22
0

Mitt tips är Tärnsjö Garveri's tömkörningdäckel för ponny.

Suveränt bra. Framtagen av Anders Eriksson.

Visst, den kostar mer än de betydligt sämre varianterna som finns att köpa hos t. ex. Hööks/Börjes men man måste se det som en investering. Rätt skött kommer däckeln hålla längre än ponnyns liv… ;/

Jag är mer än nöjd med min ponnydäckel som är bland de allra första som tillverkades. Används till shetlandsponnyer (ca 106 cm i mkh) samt welsh mountain (mellan ca 119-121 cm i mkh).

jasmina.p
2013-01-23 20:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar tömköra ena sköthästen han är hingst och 4år så jag spänner inte in honom eftersom jag började tömkörningen på honom innan snön kom, men jag har tömmarna igenom de stora översta ringarna bara.  gjorden har jag gjort hål i på bägge ändorna så långt in jag kan för att kunna ha gjorden på storhästarna också, fungerar prima! :)

gjorden är i läder och tygliknande under magen :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!