Welsh partbred-hingst inför visning
Jag har en hingst efter min allra första ponny som var ett welsh-ponny sto, han blev därför inte heller särskilt stor. Läste ett inlägg om att man ska knoppa manen på welsh partbred, är det ett måste eller mer som en oskriven regel? Jag tycker han ser ut som en liten welsh mer än svensk ridponny nämligen. Är en rookie inom uställning överhuvudtaget.
Han är e: Top Nonstop och ue: Ekbäckens savoy, på bilden är han 2 år, vill gärna ha åsikter om hur jag borde trimma till honom och vad jag borde tänka på överlag, idag har han mer svans, man och större rumpa samt bredare hals.
Tack på förhand!
Thérèse
Man måste inte, men jag skulle nog vilja påstå att knoppar är en "oskriven lag". Är en häst snygg och flott (vilken den kan vara även om den är grov) så är knoppar väldigt snyggt och ger en mer stilren "ridponny bild" av hästen. Men tycker du att hästen inte alls passar i det är det klart att du kan ha utsläppt.
Jag hade nog, om jag var du trimmat manen en aning, om man vill ha lång eller kortare man beror på hästens hals, överlinje och resning. Kika gärna lite på welsh cob/cobtype så ser du hur de trimmar manarna (både kortare och längre). Prova först med en modell lång, och se hur du tycker det ser ut. Tänk på att en kortare man får halsen att se grövre ut, och en längre tvärt om.
Väljer du att visa med utsläppt man så har du ju trimningen färdig, och vill du knoppa blir manen lättare att knoppa. Tänk bara på att trimma i god tid så att det ser naturligt ut.
Hakuna matata!

Även om han inte är en ridponny i typ är han en WPB och dom ska ha knoppad man vid utställning!
Manen ska vara välvårdad och svansen inte längre än till kotan!
Okej tack för svaren! Har börjat trimma manen men det är ju så himla mycket av den idag så kommer nog ta ett tag innan den är i knopp-längd haha.