Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 1127 ggr
HumlanochJuvel
0

Frågor ang. dom olika welshtyperna

Hej,

Jag läste rasstandarden på SWF´s hemsida och där stod det att en welshponny sektion B får vara max 137,2 cm och att en welsh mountain sektion A får vara max 121,9 cm.. Är det endast mankhöjden som skiljer dessa åt? För det står inget minimum höjd på welshponny sektion B, men om den då blir under 121,9 cm så blir den automatiskt en welsh mountain?

Sedan på welsh cob och welshponny av cobtyp, är det också endast mankhöjden som skiljer dom åt?

Detta har inte riktigt med det här att göra men när jag ändå skriver så passar jag också på att fråga om det har skett någon utveckling av dom olika typerna av welsharna? Jag har läst här på welshponny iFokus någonstans att welshponnyerna har ändrats, att dom inte ser ut som dom gjorde för länge sedan…. stämmer det? vad är det isåfall som ändrats?
(Anledning till frågorna är att jag håller på med ett skolarbete om bla. welsharna).

Om ni vet pålitliga källor som handlar om welshponnyns historia/utveckling så får ni gärna länka till dom!

Om ni vet någon film/bild som visar på t.ex. någon speciell utveckling så vore det jätte snällt om ni ville länka till den.

Mycket tacksam för svar!

/Isabelle :)

Arhults
0

Welsh Mountain sek A är en liten ponny som funnits i Wales i många många år, dom levde och gör det fortfarande uppe i bergen i Wales! Dom tillsammans med Cobben är en mycket gammal ras.

Welsh Ponnyn Sek B är welsharnas "ridponny" och skiljer sig nämnvärt från de andra sektionerna, en övervuxen sek A blir B men en för liten sek B är alltid en B.

Welshponnyn avlades fram under 1900 talet för att så sent som på 60 talet stängde stamboken för vidare inkorningar!

När man ansåg att welsh familjen behövde en sek mer lämpad att rida på började uppfödare ta fram rasen! Man använde s.k FS ston Fundation Stock som man fortfarande kan se i stamtavlorna hos Sek B. Detta betyder att man kunde mönstra in ponnyer med fullblods inslag sedan visades dessa avkommor och om typen överstämde kunde kunde stona användas som foundation stock FS ett sto var foundation stock blev alltid i stamtavlan betäcknad som FS en dotter till ett FS sto blev benämnd dom FSI och ytterligare ett led blev FSII sen räknades man som renrasig. På 60 talet stängdes stamboken för sek B. Sek B är av ädlare typ med lite mer markbundna gångarter än de övriga sektionerna.

Sek B har väl kanske ändrats från och till men det finns olika typer i sek B liksom i de andra sektionerna!

Korsar man en sek B med en sek A blir det alltid en sek B. Skillnaden på sec A och B och Cob är stor både gångartsmässigt och typ mässigt skiljer sig A, C och D från sek B.

Det finns mycket böcker att läsa i detta ämne tyvärr enbart på engelska men ändå väldigt läsvärda!

När det gäller Cob hoppas jag någon annan kan fylla i då det inte är min ras!

HumlanochJuvel
0

#1 Tack så mycket för ditt svar :) Hoppas också på att någon Cob kunnig tittar i den här tråden :)