Blåögon
Jag undrar om ett föl som är Isabell men blir skimmel hur det kommer sig att fölet har 2 ögon som saknar brunt pigment och är blå. Hur kommer detta fölet att förärva sig i aveln?
Vad är det som gör att det har blå ögon!

har hon vitt över ögonen?

Svårt att säga utan att ha sett fölet, och utan att veta något om möjliga färganlag hos föräldrarna. Anlagen för splash kan ge ett eller två blå ögon tex. Hos Sabinos med stora tecken förekommer ibland också, men även hos hästar med små vita tecken förekommer det.
Några frågor: Har fölet mycket vitt i ansiktet, och går det ut över ögonen? Är ögonlinjerna helt eller delvis pigmenterade? Eller inte alls?
Den sista leder till en fråga, som känns lite fånig att ställa, eftersom du säkert har koll. Är du säker på att det är en isabell och inte en gräddvit?

Ja det är inte en grädd vit pappa skimmel och mamma Isabell, hon blir skimmel och hon har inte mycket vitt i huvudet.
Jag har ganska bra koll på allt ;) men jag vet just inte varför ögonen är blå? En uppfödare i UK sa en gång till mig att Isabeller med blå ögon förärver Isabellfärgen!
Hon har pigment i eyelinen men just inne i ögat är hon blå! Jag har sett det hos en brun ponny och en Isabell som bägge hade mödrar som var Isabeller men inga stora tecken. Inte heller tror jag att hon har Sabino anlag!
Gult+gult kan ju ge dubbelgult, gräddvit alltså, vilket då resulterar med blå ögon, men nu vet jag faktiskt inte.
Kolla upp färgen ordentligt, men annars är det inte sååå ovanligt med blå ögon om de har vitt på huvudet. Det vita behöver inte gå över ögat för att det ska bli blått även om det är lite ovanligare. Själv har jag en med bläs här hemma som bara har lite splashar med blåt i ögonen t.ex. :)
Hakuna matata!
Har du något foto på henne?
Jag har ett svart sektion C sto som har blå ögon, inget vitt som går ens i närheten av ögonen. Hon har hittills inte nedärvt detta till någon av sina avkommor (9 st)

OK intressant, fölet har inte heller mycket vitt någonstans! Ja då har det inget med hennes födelsefärg att göra! Tack för alla svar!
Vad har pappan för grundfärg?
Har han en gulgen kan det ju vara en BEC som #2 & #4 skriver. :)

Hon är skimme, född Isabell!Hon är en blå nyans i sina ögon med svart pigment runt, inte som en cremello som är röd i tonen.