Färgfråga
Hej,
Jag tänkte bara fråga om någon vet någon bra sida där man kan se vilken färg avkomman får om man betäcker en skimmel med en rödskimmel… ?
Om man vill att avkomman blir skimmel, vilka färger kan hingsten vara?
Stoet är en skimmel (födelsefärg fux.).
Vill gärna ha någon bra och lätt sida där man kan se vad det blir för färg om man t.ex. betäcker en rödskimmel med en skimmel…(eller vad avkomman blir för färg om man betäcker någon annan färg med skimmel..)
Lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med :-)
Mvh.Isabelle.
Det är 50% chans att en förälder nedärver skimmelanlag (både konstant och avblekbar). Så om en av föräldrarna är skimmel (hetrozogyt) är det 50% chans att avkomman ärver förälderns skimmelanlag. Är båda skimmel blir 50% hetrozogyt skimmel (enkel genuppsättning), 25% homozogyt (dubbel uppsättning) och 25% inget skimmelanlag.
En häst kan vara både konstantskimmel och avblekbar skimmel. Den kommer då att se ut som konstantskimmel som ung, men sedan blekna (de brukar även växla färg extra mycket).
Om någon av föräldrarna är homozogyt konstantskimmlar (dubbel genuppsättning) kommer avkomman alltid att bli konstantskimmel även om den andra föräldern inte är det. Om båda är homozogyt konstantskimmlar - så blir avkomman också homozogyt efter som den ärver en av vardera förälder.
Och sedan är det alltså det samma för avblekbar skimmel separat. Så med en avblekbar förälder + en konstant (ingen homozogyt och bara ena skimmelsorten) är det 25% chans till avkomma med både konstant och avblekbart anlag, 25% konstantskimmel, 25% avblekbar skimmel och 25% utan skimmelanlag.
Jag ska inte svära på att det är exakt såhär, men jag tror i.af att det är så om jag fattat rätt.
Hakuna matata!

#1 Tack så mycket för snabbt svar :-) är lite trött nu så ska läsa igenom det mer noggrant sedan när jag är piggare! Så jag kanske återkommer med någon fråga om det är något som jag inte förstår ^^