Det här med inkörning......
Inte för att jag vill komma med pekpinnar och låta som en besserwisser, MEN - jag vill bara än en gång poängtera att inkörning av en ponny är så mycket mer tidskrävande och mycket farligare än inridning….
Visst kan en godlynt och samarbetsvillig ponny snällt gå med linor och skaklar och även snabbt acceptera att gå förspänd en vagn, men ….
En klok och hästkunnig man sade en gång att "en häst är inte inkörd för att den går att spänna framför en vagn… den måste vara styrbar, gå att starta och stanna, stå still så länge kusken begär, tåla både skrammel och stoj och andra störningar, tåla att kanske vagnen går sönder, kunna både dra uppför backar och hålla emot (bromsa) nedför backar… och absolut kunna BACKA.. mycket viktigt!
OM Du när Du kör Din ponny möter t ex en skogsmaskin (eller en bil) på en trång väg, då måste Du veta att det går att backa alternativt svänga snävt för att vända.
All inkörning måste därför starta med tömkörning, med draglinor och medhjälpare, fasta skaklar, gärna oväsen (t ex dra skrammelhinkar bredvid -OBS ej fastspänd!)
Det är BÄTTRE att en reaktion av panik eller olust kommer vid dessa övningar, än när vagnen är fastspänd, för DÅ kan det sluta i katastrof!
Och kom ihåg, se till att ha bra, lugna och "lydiga" medhjälpare, som hela tiden gör bara vad Du ber dem och inget mer! Att börja debattera hur och vad man ska göra, är det inte läge för när hästen är med!
Jag har läst artiklar kring inkörning som menat att man kör in en häst/ponny på 10-14 dagar, och jag RYSER…. då är arbetet bara igångsatt, men det kan aldrig ske så fort! SÄKERHETEN är just att man tagit sig tid och nött in alla moment, bara korta stunder, aldrig så att ponnyn blir uttråkad. Men upprepning…. gör underverk…. den gamla regeln "skynda långsamt" gäller här!
Sen kan jag inte låta bli att reflektera över att om människan är övertygad om att det ska gå bra, så är detta ofta fallet, istället för att man ser eventuella katastrofer komma…. så håll modet uppe!!!! Och ha roligt med Din ponny! Glöm för allt i världen inte positiv förstärkning = BERÖM………….
Håller med. Ofta läser man i annonser osv att ponnyn/hästen är inkörd. Många gånger tror jag folk menar att ponnyn/hästen är inkörd när den gått förspänd för vagn, släde eller dylikt och kusk i fordonet. Att den sedan är säker att köra och ordentligt utbildad är en helt annan sak.
Kanske lite ot men ändå… Samma gäller när folk skriver att "100 % trafiksäker". Det tror jag inte ett smack på. Mina ponnyer bor brevid en väg där det forsar förbi bilar, bussar, lastbilar, traktorer m.m dygnet runt. De bryr sig oftast inte om trafiken vare sig när de går i hagarna eller när vi promenerar efter vägarna. Jag kallar dem inte för trafiksäkra för det. Det kan dyka upp något för ponnyn obehagligt och skrämmande vid sidan av vägen (t ex en sprallig katt i diket) eller för den delen även på vägen (t ex en bil med skramligt släp och fladdrande presenning).
Nu har jag svamlat klart. Dags för nästa att ha åsikter! 
Jag håller på att köra in min exmoor. Har tömkört honom sen han var 2 år, han blir 4 i år. Han har dragit släpa och saker som för oljud mm. Han bryr sig inte om ngnting MEN jag har inte satt fast honom i vagnen ännu för att han kan inte stå still
. Den dan han kan stå still, utan att vara fastbunden, då åker vagnen på.

Kan bara instämma. Det är skrämmande vilket dåligt säkerhetstänkande det finns bland många.
Mycket trevlig läsning!
Hjälm kan vara bra (använder jag alltid i stort sett) , liksom en körpisk som förstärkning när det verkligen behövs (och för oss som styr med pisken i samverkan med tömmen vid ex öppna, sluta, skänkelvikning, för att kunna böja hästen. Pisken (den delen som hänger inte själva skaftet) används med en svepander rörelse vid skänkelläget i sidförande/mothållande syfte.
Jag använder pisken på höger resp vänster bog vid respektive galoppfattning och framåtdrivande hjälp är alltid BAKOM DÄCKELN INTE PÅ RUMPAN) osv.

Jag tönkör alltid mina väldigt mycket innan *själva* Vagnen då jag tycker att de ska kunna alla hjälper och jag ska veta att de går att stanna , vända och volta med tex.
Sen kan väl *trava ponnyerna* vara lite heta ibland och ha svårt att stå still , men det är en helt annan sak , det beror inte på att de inte kan.
Jag har ju gjort en egen Släpa av plaststolpar som man bara hänger över och så i änden är där en bräda som dånar som attan och när de klarar av att gå med den utan att *skita* på sig så är det aldrig problem med vagnen.
Vi är ju även ute och kör på vägen så de vänjer sig vid brunnar och bilar, lastbilar osv.
Men man kan aldrig säga att en häst aldrig blir rädd för något för det är ju ändå levande djur man har och göra med.
Så när folk säger att deras hästar är 100% ´trafiksäkra eller aldrig blir rädda för något , så ljuger de för det kan man ju aldrig garantera .

Så bra, Houdini, att Du tog upp det här med pisken! Pisken är ju alldeles NÖDVÄNDIG när man kör, både för att lägga till istället för skänkel som Du skriver, och för att kunna driva hästen FRAMÅT! Det kan vara en ren säkerhetsattiralj, för man driver ju inte hästen genom att slå med tömmarna, då riskerar man att rycka den i munnen. Och blir hästen tveksam och börjar vända eller backa om den blir rädd för något, då MÅSTE man kunna driva den framåt!
Många kör tyvärr utan pisk, de tycker att det är jobbigt att hålla den jämte tömmarna, men det är bara en vanesak. Det går förstås bättre om man har en riktigt lätt KÖRPISK från Piskmakaren t ex, som inte tynger onödigt i handen. Sen är det ju bra, när man mer tränar sin egen körning efter att hästen är inkörd, om man kan lära sig att hålla tömmarna i vänster hand med höger som pisk- och hjälphand, den sk Achenbackfattningen.
Veronicas släpa verkar vara toppen! Det gör ju mindre om något inträffar med släpan på, än med vagn……
Jo jag föredrar Achenbach fattning och tömkör redan med den (grundfattningen är ett enhandsgrepp coh dressyrfattningen med brygga som varierar i längd beroende på hästens utbildningsgrad, finns mycket fint beskrivet i boken Körning av Anders Eriksson).
Rekommenderar varmt en körpisk från piskmakaren.
Man mäter från hästens däckel till händerna när man sitter i position på kuskbocken (i vagnenalltså), det är den längd pisken ska vara.
Jag har börjat tömköra mitt ungsto och om jag hittar jag hjälp och trillar över en massa pengar så kanske jag vill köra in henne framöver. Den här tömfattningen låter ju intressant, kan man få en bild på den?
Inkörning på 2 veckor verkar spännande! Satt och tänkte på alla konstiga blickar man har fått under åren, och troligtvis alla människor som börjat fundera över om man är knäpp eller nått när man har kommit med häst i töm och metallbitar och plastdunkar hängande efter sig i ett snöre, tror man har nog gjort hästarna döva istället för "vana vid odjud".. haha
#5 Jag tycker att även en het häst ska kunna stå still…
Har en själv men han står som en klippa när vagnen ska på.
Har oxå alltid hjälm och pisk (från piskmakaren förståss
).
Har sett många som kört med pisken i piskhållaren eller pisken vänd åt fel håll instoppad under armen.

#10 Jo våra gör det hemma men på travbanan kan det vara lite svårt ibland , då de vet att det är tävling och att de ska springa fort *S* , även ibland efterloppet vid prisutdelningen kan de fortfarande vara lite högt i varv 

#12 Jo jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att få travare att stå still på travbanan, men jag håller med #10 om att en välinkörd häst skall kunna stå still även efter ett lopp. Oftast är inte travarna inkörda på samma sätt som andra körhästar, eftersom de oftast inte anses behöva kunna något annat än att springa fort. Det är synd, för vill man omskola dem till annan körning blir det mycket jobbigare. Man får oftast börja om från början och köra in dem.
Hur lång tid det tar att köra in en häst varierar ju väldigt mycket mellan olika hästar och kuskar. En del verkar nästan vara "födda inkörda", och gör allt rätt direkt från början, medan andra kan ha lite svårare att förstå och acceptera. Sedan finns det också hästar som inte skall köras in. Det är viktigt att inse detta och inte tro att alla kan bli körhästar.
Skönt att höra att de flesta här använder piskan på rätt sätt. Tycker att det är viktigt att lära sig detta redan från början när man lär sig att köra häst. (Enda situation jag tycker att piskan kanske inte är nödvändig är vid skogsarbete, då man ändå lägger ifrån sig tömmarna på marken när man lastar stockarna). Enhandsfattning är också jättebra att använda, men det finns fler sätt att hålla tömmarna än Achenbackfattning. Den svenska enhandsfattningen är inte heller fel, då ligger tömmarna i kors inne i handen och man "styr" med hjälp av handleden.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#12 Fast mina körs in ordentligt , det är ponnyer och de ska användas till annat än bara trav körning. Då vi även rider in våra också så man kan variera träningen :-)
Sen så tror jag att det är skillnad på vem som sitter i kuskbocken med iof , men ena våran var rätt het första året och väldigt känslig så hon var bättre hon fick röra på sig än stå still när det var tävling , för hemma uppförde hon sig , hennes andra år inga problem som helst att stå still.
Tyvärr vet jag också att allt för många kör in sina ponnyer på travet genom att tömköra en liten stund sen på med vagnen och ut på slingan eller annat …

#13. Det var just det jag menade, att man efter att ha gått bakom och hållit i tömmarna några gånger (kan inte ens kallas tömkörning) sätter på vagnen och börja träna. Jag är övertygad om att dina hästar är riktigt inkörda, men du är kanske inte typisk för ponnytravet. Att en del hästar är otåliga och har svårt att stå stilla är jag också medveten om, och då är det bättre att låta dem gå framåt och inte kräva att de skall stå stilla någon längre stund. Bättre att ständigt göra nya försök, lite längre för varje gång. Har haft hästar som visserligen kunnat stå stilla i halterna på dressyrbanan, med som helst inte stått still om man stannat ute på en skogstur.
www.vikingponnycenter.se
#12 Det greppet använder jag när jag kör ved (med snara eller timmersax) eftersom möjligheten att byta grepp, korta eller länga tömmen när man tex ryggar in hästen i rätt läge för att kunna koppla fast stocken helt uteblir.

#14 Precis. Nä jag är ju inte någon typisk ponnytrav förälder eller kusk heller *S* jag fick ju omskola mig när dottern började tävla för några år sedan ;-) . Gammal hoppryttare här och ridlärare och där jag jobbade Laholmsryttarförening har ju även stort intresse i körning så man fick ju ett och annat bra tips där om inte annat. *ler*
#6 Ja den släpan är suverän , det kan inte hända så mycket varken jag eller hästen kan få några skador och lätt att hantera osv .

#15. Har aldrig upplevt några problem att korta eller länga tömmen med det greppet. Man använder ju ändå hjälphand. Vanligtvis växlar jag grepp mellan de olika, beroende på vad situationen kräver. Det blir väl en vanesak. Huvudsaken är att man är mjuk och ledig i handen och känner sig bekväm med sin tömfattning.
www.vikingponnycenter.se
#16 Det är precis det som entill skriver i sina inlägg som jag hade i åtanke. Och ps. jag tvivlar inte en sekund på att dina hästar inte är "inkörda på riktigt"
.
#17 Aldrig, det är helt omöjligt att rygga in en häst tex mellan en sten och två träd, samtidigt hålla timmersaxen i högerhanden och dessutom korta eller länga tömmarna, jag har kört MYCKET i skogen.
Har du inget i högerhanden är det ju detsamma, fast när du lastar/lossar/backar har du ju högerhanden upptagen…
Att köra med denna fattning tyckte jag i början var ganska svårt, jag tränade på en stol (knöt fast koppel runt stolens ryggstöd på höger o vänster sida), när stolen hade blivit tillräckligt lydig började jag på Palten.
Det funkade även på honom.
Skämt åsido, träna med en körmobil (tex en stol) tills du har greppen i ryggmärgen, annars är det lätt hänt att man ber hästen svänga till höger när man i själva verket svänger vänster. Det kan ju bädda lite för problem trots att hästen i sjäva verket var lydig.
Själv, som tidigare nämnt använder jag normalt inte detta grepp när jag kör hästen med bruksredskap (på denna bild däck). Därför att om en unghäst svänger nästan helt om är det svårare att korrigera, ju längre töm desto svårare.

Bra att du lagt ut bilderna på Achenbachfattning, och en fin beskrivning hur man gör. Jag har inga som helst problem med den tömfattningen, men jag är inte låst till att använda den. Att jag kör med enhandsfattning (av något slag) beror på att jag har förfrusit händerna när jag körde häst utan vantar i tvåtimmarspass i min ungdom. Numera fryser jag nästan alltid om händerna när jag kör häst, därför sitter jag oftast på den ena handen. Jag har faktiskt inga problem med att både rygga och styra med svensk enhandstömfattning. Jag säger inte att det är bättre (eller sämre) än Achenbach, bara att det är ett alternativ. Som jag skrev tidigare så är det viktigt att man är bekväm med den metod man använder.
#23. Varför kallas det dressyrfattning?
www.vikingponnycenter.se
Precis, vad klokt. Ett alternativ i många (som jag upplever med vagn vara av gagn men vid arbetskörning med redskap, jag menar däck eller timmer/ved).
Ledsen att höra att du har förfrusit händerna, jag har varit nära några ggr men klarat mig..däremot har jag lyckats förfrusa utsidan av låren , lite fånigt kanske men dock ack så besvärligt.
Hoppas du hittar nå´t som passar.
Roligt att höra att det klaffade direkt med tömfattningen, själv tyckte jag att det var nog så krångligt i början. Och du, jag har aldrig haft problem med svensk enhandsfattning i ryggningen, det var achenbach där man har mycket lite "styrmån" jag menade.
Varför det kallas dressyrfattning vet jag inte men det har antagligen att göra med att den används vid dressyrkörning för att man har mer "styrmån" vid volter osv. (som min körtränare beskrev när jag beklagade mig över att det var så svårt att volta med achenbachs enhandsfattning.. då sa hon att "man brukar använda dressyrfattning då" ! Jag kände mig lite som en pannkaka där jag satt!! 

Jag är lite nördig när det gäller inkörning. Vi nöter gärna momentet dra med sax i oändlighet. Jag sladdar ridhuset med dem innan de får hälsa på skacklar. Tidigare när jag körde för instruktör så var det enhandsfattning som gällde men nu med mina förstörda värkande fingrar så är 2 handsfattning ett måste, lite klurigt vid timmerkörning med sax men det går. Här tränas även ponnisarna att stå stilla lösa i alla möjliga situationer innan de spänns för vagn.
Extra härligt är det att köpa tillbaka en häst efter några år och upptäcka att alla körkommandon och uppfostran sitter kvar! Som att ta vid från förra körtillfället….som var 4 år tidigare. Ponnyn i fråga har inte blivit körd sedan dess.
Har ni tänkt på hur mkt enklare det är att rida in en inkörd ponny mot en som inte är det?
På bilden så är Poppy till stor nytta för FT freaken i stallet. Här drar hon fram stockarna till ett nytt fast hinder. Varje gång vi har utställning så tas vissa hinder bort…med hjälp av häst o sax för att sedan dras tillbaka efter utställning med samma metod.
Jag har bara gått en kurs i körning än, men rider jag nu så slinker det ut ett litet ptroo när jag ska stanna..
Sen inbillar jag mig att det är lättare att få hästen att förstå skänkeln när man ska rida in om den redan kan kommandona, så man kan kombinera de båda…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Mina hästar länger på traven med ett bestämt ssssss och fattar galopp med ett glatt JJJJJa, väldigt praktiskt när man har nybörjare på ryggen som ska galoppera för första gången alt när man visar för hand och ska få igång en snygg trav. Whoa funkar ypperligt att stanna på. Funkar även ypperligt vid löshoppning.

Idag tömkörde jag 2 åriga Rosie för första gången. SÅ lik sin storasyster Fiona som inte heller brydde sig om mattes påhitt. Baksele, svanskappa, tömmar som glider på rumpan och längs benen var inget hon brydde sig om i blåsten. Hon gick som en stadig åkerkamp längs vägen med mig bakom. 3e gången med bett i mun och första gången som jag ar i munnen på henne. Det gick som på räls.
Nu blir det intensivgnuggning 20 min om dagen med tömkörning tills hon åker till Skara för att gå på lösdrift med jämnåriga flickor.
Släpper denna trådens nålning nu då jag tror att budskapet har kommit fram och alla har fått ventilera sig.
jag håller med i mycket du skriver MEN jag reagerade på att du skrev att du ryser när du hör folk som kör in hästar på 10-14 dagar.
Jämför med ridning.
Jag har ridit in flera hästar på 7 dagar. Det betyder att hästarna kunde gå rakt fram ute i skogen i skritt, trav och galopp med ryttare på ryggen utan att försöka slänga av ryttaren. Det gick även att sakta av hästarna.
Nästa steg blir utbildning!! Där kommer lydigheten.
Jag tycker att så måste det ju menas i körning också. För hur mycket du än vill så kan du inte utsätta en häst för allting i hela världen som kan råka komma upp när den är förspänd en vagn.
Däremot kan du förebygga genom att utsätta hästen för massor med saker osv osv… du hajar nog…
Hoppas någon haja vad jag försökt få ur mig ;)

Jag tror inte att man rider in en häst på 7 dagar lika lite som man kör in en häst på 14 dgr. Möjligen att man suttin in dem.
För att kunna köra in en häst så måste den vara ordentligt tömkörd först, här handlar det inte om att den ska kunna sakta av….den SKA stå still när man behöver det, sen vänja sig vid linorna, skacklarna, dra skrammel, dra tyngre, bromsa i nedförsbacke, vänja sig vid vagnen……sen efter att vagnen kommit på och hästen drar utan säkerhetslinan så ska den även utbildas framför vagn.
En inkörd häst för mig = häst som kan dra de flesta vagnar/slädar avslappnat och vara uppmärksam på kusken. Den ska vara trygg i situationen och inte bli rädd ifall ena linan släpper och trasslar in sig i ett bakben. Den ska stå stilla när man spänner för, spänner av, mitt i skogen om det behövs, ja den ska stå stilla vart jag än behöver det! Det är en av det viktigaste sakerna med en körhäst! DEN SKA KUNNA STÅ STILLA! Det blir farligt annars…..
En inriden häst för mig = en häst som går att rida på i alla gångarter både på ridbana o i skog. En häst som man kan röra sig obehindrat på uppe i sadeln utan att den känner sig obekväm när man förflyttar sin vikt (kanske man måste luta sig ner för att komma under en gren) En inriden häst ska man kunna rida både först o sist på och ensam på.
Möjligen att man kan " rida " in en häst på 7 dgr om man grundat med en ordentlig tömkörning, men jag är mkt tveksam ändå.
Just nu håller vi på att rida in 4 unghästar, alla olika och alla har olika bakgrunder. Den som har tömkörts regelbundet går som på tåget, de andra är det fortfarande efter några veckor, lika ovisst huruvida man kommer hem oskadd el ej……….varför stressa när man har gott om tid för inlärning?
För intresserade och närboende kan jag berätta att Rebecca Kristiansen - landslagskusk/ponny med bl a 4 SM Medaljer - kommer till Avestatrakten i februari och föreläser/förevisar om tömkörningens och körningen ädla konst.
Exakt datum är ej bestämt men om det är någon som är intresserad går det bra att höra av sig till info@hagaby.com
Avesta ligger ca 8-9 mil norr om Uppsala

Finns det någon som känner sig manad att skriva en eller flera artiklar i ämnet?
Jag kan nog ändå säga att jag kört in min hingst på drygt 2 veckor (dock inte tränad att förstå pisken helt). Men då var han riden i ca 1 år och förstod rösthjälper väldigt bra (grämar mig över att man inte får använda det i "vanlig" dressyr =/). Miljötränad har han varit sedan föl då han kom till oss, och tömkörd lite lätt innan inridningen.
Så det var ju egentligen bara att späna för vagnen och åka
Men vi var givetvis två som hjälptes åt i början med förspänning, att bara gå osv. Men inte det minsta bekom honom xD Men är man van att vara mumifierad i pressening så är kanske en vagn ingen "big deal" haha.
Hakuna matata!
När tycker ni att det är dags att börja vänja hästen vid vagn och sen sätta fast vagnen och till sist faktiskt sätta sig i vagnen och låta hästen börja dra? Det kan också bero på hur mycket tid varje häst behöver, kan vara olika från häst till häst, men på ett ungefär? :)