Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettungponnyaktiviteter
Läst 2881 ggr
Impressa
0

Ungponny 2012

En tråd för alla med welshar (A-D) mellan 3-6 år.

Vilka planer och mål har du för året?
Drömmar?

Blir det 3-årstest, kvalitetsbedömning, utställning, championat, tävling eller något annat?

WinterPrince
0

Jag har en Welsh Cob född 2008. Nästa mål för oss är just nu kvalitetsbedömning i höst. Lite beroende på hur inridningen går så blir det kanske någon ridklass och ev någon klubbtävling i dressyr innan året är slut. Vi får se…

Sen mättes han in som ponny, så funderar på ev ungponnychampionaten. Men det blir ju först nästa år…

sassiball
0

Hej!

Vi har en liten welsh mountin som är ganska nyligen inkörd och inriden. Hon är född 09 så hon har ju inte gjort så mycket ännu.

Målet med henne är att hon ska bli en bra barnponny.

Hon körs ungefär 1 gång i veckan och rids 1 gång i veckan. Funderade lite på  3 årstest men jag har lagt det åt sidan nu, känns inte som om jag har tillräcklig erfarenhet av det, eller att jag hinner med det, har stora hästar också.

Impressa
0

Planen för mina 4 åriga pojkar:

Jack är just nu på inridning, vilket går bättre än förväntat! Han rids i alla gångarter och har redan småskuttat över bommar upplagda på sockerbitar med ryttare.

Sten är hemma, har tyvärr tappat en aning i hullet, hoppas han hinner ta igen sit till kvaliten. Men han är ganska långt före i utbildningen. Inriden våren 2011. Skall hoppas in ordentligt nu, sätter igång med det när vi bytt stall.

- Kvalitetsbedömning 5 augusti på Rånäs. Hoppas på ett hoppdiplom för Linner Jackpot och en repris på gångartsdiplomet från förra åter för Stings Firestone.

- Ev. final för kvalitetsbedömningen.

- 4års mätningen för ponny på klinik. Dyyyyrt!

- Pay and Jump och Pay and Ride i höst. Så de får lite "tävlings vana"

Framtidens planer (ifall allt går som det ska):

Hoppas på att visa dem för kvalitetsboken på våren.

Sten ska vi försöka kvala till ungponny championatet och Ungponny Dressyr 2013.

Jack ska vi försöka kvala till ungponny championatet och Ungponny Hoppning 2013.

Längre än så har jag inte kommit i planeringen, dock är inget skrivet i sten (hahah), jag ser till pojkarnas bästa, vilket skick de är i för dagen när allt skall göras!

WinterPrince
0

Winter är nu inriden, men är inte riktigt stabil. Väldigt stel i högersidan och spjänar emot. Börjar få ordning på det i skritten. Rids nu ca 2ggr/vecka och jag är lite lätt orolig att vi ska komma iform till kvalitén i september.

Impressa
0

Har du ridit ut något?

De brukar tycka att det är roligare och lättare :)

WinterPrince
0

Rider ut gör vi hela tiden, eftersom han går på bete. Men det är svårt att ställa och mjuka upp honom på en smal grusväg. Nu är höet slaget och balat så vi kan vara lite på åkern, då går det bättre.

Happolina
0

Köpte mej en treårig welsh för fyra veckor sedan, idag anmälde jag till treårstest. Jag kan rida honom i skritt och trav men han gillar inte när man sitter upp och av, jobbar med det mest. Han är riden mindre än 10 gånger och är fortfarande lite spänd. Han gillar att löshoppa och det funkar bra hittills.