Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: avel-uppfödning
Läst 1243 ggr
Elshira
0

Hjälp: Mät era fölungar

Jag tänkte be er som har tid, och och lust att mäta era föl!

De fölen som föds tidigt på våren eller bara med lite dålig päls brukar det vara bra att sätta på ett täcke så att de kan vara ute lite mera trots att det är lite kyligt. Och för så små föl som t.ex mountains är det ju inte direkt lätt att hitta täcken som passar.

Jag har ett "mini-mini" vintertäcke som dock är på 60 cm och alldeles för stort för våra små.

Alternativ till det är ju hundtäcken, men de har en tendens att vara små i halsen, eller kalvtäcken.

Själv har jag använt en långärmad kofta till ett föl som föddes för tidigt och oplanerat. Frambenen i ärmarna och dragkedjan över ryggen. Fungerade bra! Storleken var väll "10-12 år" eller så.

Men nu är det säkert fler än jag som gärna skylle sy egna täcken till fölen, eller kanske kunna snubbla förbi något hundtäcke som är stort i halsen.

Så jag skulle gärna vilja att några mätte rygglängden (manke till svans) samt längden från mitten av bogen bak till rumpan (lika långt bak som svansen), samt längden från manken till mitten av bogen där täckets övre kan kommer ligga (så man kan få en uppfattning om hur stor halsöppning som krävs).

Skriv också vilken sektion fölet är, hur gammalt det är när du mätt det, och lägg gärna upp en bild på fölisar med täcken på så man kan få lite tips och ideer om era föl har något täcke!

Hakuna matata!

Lindelou
0

Min WPB som har en mamma som är 148 och pappa som var 138 som 2,5-3 åring hade 50 cm i ett hundtäcke när hon var nyfödd.

Nu när hon är en vecka så har hon storlek 60 cm i hundtäcke.