provtagning
Ni som har hingstar på station eller tänker besöka hingsten med ert st har ni någonsin funderat på att ert sto kan vara infekterat eller bli infekterat av hingsten.
I Sverige är det ingen eller få som kräver att stoet ska vara cem testat eller bakterie prov.
Semin hingstarna i Sverige måste vara testade varje år, lite komiskt då dom aldrig betäcker ett enda sto!!! Medans hingstarna som betäcker naturligt inte behöver prover.
I Tyskland skulle du aldrig få besöka en hingst utan att bakprov är gjord, likaså har jag läst på många sidor i UK att man kräver bakprov för att stona ska få komma på besök.
Vad tycker ni hingstägare och stoägare, är det något för oss i Sverige att ta efter, att innan stoet åker till hingsten så tar man ett bakterieprov? Själv skulle jag tycka det vore skönt att veta.
Vissa bakterier är så allvarliga att både sto och hingst kan bli sterila utan behandling ;)
En av de stora bovarna som smittar ner stona är att låta stona gå med valacker som betäcker, håll era ston borta från valackar!!!
Synpunkter och åsikter vill jag gärna höra :)
jag tycker att man bör kolla både sina ston och hingstar innan betäckningssäsongen, det är enkelt gjort och man vet sedan om hästen är frisk eller inte och kan behandla därefter. Men alla borde ju göra det, det tråkiga är ju att jag själv kan ha kollat mitt sto men hingsten har betäckt ett smittat sto före mitt och då kan smitta ner mitt sto….till följd att hon inte tar sig eller kastar :( Betäckningar kostar ju en del i både tid och pengar, det är ju inte bara själva betäckningsavg…… det är ju uppstallning, bensinpengar mm….det blir nog billigare i längden för flera om de testar sina hästar än att åka fram och tillbaka till hingst med ett sto som inte tar sig pga en infektion…så jag tycker att man borde ta sitt ansvar och kolla sina hästar innan betäckning…..men i de flesta fall så gör man väl det redan.

Ja visst kan man kolla hingsten, men om inte stona är "rena" fu ngerar det inte! Fler synpunkter??

Min erfarenhet är att dom ston som får en problematik med infektioner får det under pågående säsong. Ofta äldre ston som har svårt att rena sej mellan betäckning/seminering. Dessa ston kan vara helt rena på bak.prov innan första betäckning.

Så då menar du att bakterie prov innan betäckning är en onödig sak?

#3. Har du någon erfarenhet av ston som fastnat i vintervila och inte visar brunst? Brukar de hoppa igång så småningom eller hur länge skall man vänta och hoppas? Stoet i fråga har haft två föl tidigare utan bekymmer, är fullt frisk och för övrigt mkt pigg och glad.

Personligen tycker jag att om du inte har hingst, så gör ett UL och se så det inte står en gulkropp och hindrar brunsten.
Men viktigt när ni gör detta vänd er till en seminstation eller en seminveterinär, en vanlig veterinär kan inte detta, då det inte ingår i vanliga utbildningen. Så viktigt om det ska vara någon nytta med Ultraljud är att en utbildad semin veterinär gör undersökningen.
Om man ändå gör en gyn undersökning ta ett bakprov försäkerhets skull så det inte finns någon infektion som hindrar dräktighet.
Har man ett sto som varit ute på tävlingsbanan eller inte fått föl på länge är det nästan obligatoriskt att göra ett bakprov innan betäcknin. I längden sparar det väldigt mycket pengar :)
Mina gall ston har precis börjat brunsta nu för våren.
Men alla ska vara medvetna med risken att ta Ultraljud, det händer olyckor varje år och stona får sätta livet till, är ditt sto litet, se till att veterinären är lite, tålmodig och försiktig, är stoet orolig sedera henne!

#6. Jag har gjort allt du skriver och har tillgång till en mkt bra smalarmad veterinär som arbetar med hästsemin. Hon är mkt försiktig och stoet ges alltid lugnande eftersom hon vill bli lite orolig. Stoet har kontrollerats och har inte någon infektion eller gulkropp. Min veterinär säger att detta fenomen uppträder ibland och att stona brukar komma igång om de haft föl tidigare. Men jag tycker det är intressant att höra andra hingsthållares/veterinärers erfarenhet om problemet.
Så det "enda felet" på mitt sto är att kroppen inte kommer igång. Jag har haft hingst hemma i två somrar men i år skall jag skicka bort henne för att se om ett miljöombyte kan få kroppen att vakna. Den enda hingst jag har hemma just nu är hennes 4-årige son och hon visar inget intresse för honom vad jag kan se.
Fler erfarenheter och synpunkter mottages gärna 

Ja skicka bort henne det kan nog hjälpa, lycka till!

#4 I det fall stoet inte på några sätt visat på tex rubbad , brunstcykel, utebliven dräktighet föregående år, flytningar eller liknande så anser jag det är onödigt , ja. Tycker inte man ska in i livmoderhalsen och rota i onödan.
#5 Ja, sådana har jag haft en del här under åren. Är stoet i för övrigt gott skick och har fått en en egen chans att komma igång efter vintern men ändå inte vill komma i brunst kan det vara läge för ett UL som beskrivs ovan. Står stoet med en gulkropp kan man ge henne en spruta med hormoner och i dom flesta fall kommer stoet igång inom 2-4 dagar , upp till en vecka.
Ston behöver sol, värme , gräs och mental harmoni för att fungera bra .