Ej export stämplat!
Hej! Fick hem en häst från england och passaet var ej export stämplat, har varit i kontakt med wpcs men då jag är dålig på engelska så förstår jag inte hur jag ska göra.
Har skrivit ut någon blankett som jag har fyllt i, om jag har fattat det hela rätt ska den och passet skickas ihop till england.
Sen ska jag betala 36 pund men hittar inget konto som jag ska sätta in pengarna på.
Om någon har gjort detta tidigare, så snälla hjälp mej!
Mvh Lina

Detta ska inå i transportörens uppgifter, av de pengar du har betalt till din transportör ska det ingå!!!
Läs på deras hemsida så står det att dom tar hand om alla papper.
För två år sedan fick jag hem 2 ponnyer från Wales och då var det inte stämplat och inte heller underskrivet att jag har köpt ponnyerna! Då påtalade jag detta.
Även SWF har påtalat detta och inget har tydligen hänt! Jag fick betala för att passet skickades tillbaka till Wales rekommenderat.
En vän fick köra upp till norra Wales fick passet påskrivet av säljaren, sen körde ned det till WPCS som fixade det, sen fick min kompis posta passen igen rekommenderat till Sverige!!!! Det blev äldigt dyrt för mig!!
Nu fick jag två föl idag och samma sak ingen stämpel och nu är jag riktigt sur faktisk. Detta kommer att kosta extra ca £26 för varje föl sen även posten rekommenderat.
Jag har tagit hem föl och ponnyer med andra transportörer flera gånger och allt har fungerat, dessutom har det varit till en lägre kostnad än vad detta kostade!
Kontakta transportören det är deras skyldighet att ombesörja detta, du ska inte betala för det!!
Mina två som jag fick hem i slutet av oktober hade heller inga stämplar. Får man fråga vilken transportör du använde? Jag hade anlitat you ride we drive som jag annars är supernöjd med!
Har också varit med om det en gång.
Jag sa till transportören att jag kunde ordna så att passet blev underskrivet och insänt för stämpel till WPCS innan avresa, men fick då till svar att WPCS var så långsamma så att passet skulle inte hinna tillbaka innan avresa. Detta har aldrig varit några som helst problem tidigare (med annan transportör) och då har det ändå bara varit med några dagars varsel. Denna gången var det åtminstone en månad innan.
Transportören menade på att de alltid skickar in passet efter att hästen har kommit fram. Jag påpekade att det står i WPCS reglemente att passet ska stämplas innan avresa, annars tas en straffavgift ut. Fick till svar att det aldrig hade varit några problem tidigare och att de hade gjort på det här sättet i flera år.
Fick hem hästen utan stämplat pass (dock hade ju säljaren skrivit under) och skickade då passet tillbaka till transportören som hade lovat att sicka det till vidare till WPCS. Fick maila och tjata många gånger och tillslut kom passet, 5 månader senare…
Jag betalade inget extra för det (mer än porto) eftersom jag hade sagt till innan att jag kunde se till att passet kom in till WPCS och dessutom skulle transportören skulle ordna med alla papper enligt deras åtagande.
Hästen kom dock fram i utmärkt skick så där finns inget att klaga på. När det gäller informationen och pappershanteringen fanns däremot mycket att önska. Det är synd för jag skulle gärna använt dem igen om det inte hade varit för strulet med passet och den dåliga informationen om när de skulle hämta hästen och när de beräknades vara här. Fick veta av hästägaren att hästen hade åkt därifrån och fick samma dag som ankomst reda på att hästen skulle komma på kvällen.
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
#2 Samma här.
Har nu messat Stina o jag ska skicka passen till henne så fixar hon stämpel. Jag hoppas verkligen jag får tillbaka passen tidigare än vad du fick.

Jag tycker det är otroligt dåligt och det ger oss alla merkostnader. Jag sitter med två pass som inte har stämpel, och jag tycker faktiskt att det är under all kritik.
Mina föl var också i gott skick, men detta avskräcker mig verkligen! 5 månader för ett pass att komma tillbaka är under all kritik.
Alla andra transportörer kan fixa det, då kan säkert också denna transportör sätta sig i bilen och köra och få passen stämplade. Förra året åkte också två föl hit och dom bodde några dagar hos annan transportör och kom fram med stämplar i passen.
£26 x 2 = 52 £ + rekommenderade brev t.o.r vilkt säkert blir £20 till???? Detta ingår i kostnaderna hos andra transportörer men inte denna.
det är ju 700-800 kr dyrare, sen är dom ju dessutom dyrare än andra transportörer redan från början!!!!
Jag fick också reda på av uppfödaren/säljaren att fölet var upphämtat, hade ingen aning om vilken da dom skulle komma fram.
Dålig kundservice är det verkligen!!! Nej jag kommer att nästa gång använda Alan Pearce när jag transporterar hit ponnyer, dom kommer också fram i gott skick med stämplar i passet!!
Jag räknar "bara" med kostnaden för portot till Wales men det är iaf 180:- för rekomenderat vilket känns säkrast.
Tråkigt att en sån för dom enkel sak ska göra att folk drar sig för att använda dom. Jag betalade £600/per häst vad tar andra transportörer? Det som jag iaf tyckte kändes väldigt bra var att Stina är svensk vilket underlättade för mig som tycker det är lite jobbigt att prata engelska. Hon hjälpte mig väldigt mycket med telefonsamtal till vet o säljarna.
#5 Hoppas jag också!
#6 Jo, det är ju redan dyrare från början. Alan har kört föl hit för under halva det priset och då har de haft stämplar i passet och informationen har varit bättre. Dock har jag upplevt hästarna som både lite törstigare och hungrigare vid framkomst.
I detta fallet erbjöd jag mig till och med att se till att passet kom in till WPCS och att det sedan skickades vidare till transportören, alltså inget arbete alls från deras sida.
Om jag någon gång i framtiden ska ta hem någon mer häst från Storbritannien så kommer jag att välja någon annan transportör.
Betalar man för en tjänst så vill man även att den ska vara utförd.
Hejsan,
Om du akt med oss skicka garna passen sa ordnar jag exportstampel. Skicka bara ett sms for att meddela sa far du ratt adress.
MVH
Stina pa Youridewedrive
Jag har idag varit i kontakt med Ifor Lloyd som har lovat att backa en insandare till WPCS om att exportpass bor stamplas och returneras med vandande post. Detta skulle gora det mojligt for oss att ha samma service som andra transportorer som bor granne med wpcs.
Vi forsoker som det ar idag att korta tiden hasten ar "in transit" dvs tiden fran saljare till kopare. Var prioritet ar att hastarna kommer fram i gott skick. Vi hoppas kunna bli battre pa passen inom kort.
Mvh
Stina pa Youridewedrive

Då måste jag fråga, jag fick hem en häst förra sommaren (också med hjälp av Stina &CO). Hon var för övrigt i toppskick, trots att säljare och utbildare i Wales inte hade informerat varken mig eller transportören om hennes hosta. De löste allt på ett föredömligt sätt.
Nu kollade jag i passet och det är inte exportstämplat. "Jag har ett Form of application for pedigree export certificat" Som ligger i passet.
SWF har stämplat i passet där WPCS brukar (Transfer of ownership) exportstämpla, hon har ett svenskt regnummer, även det stämplat av registratorn.
Vad ska jag göra? Vad betyder exportstämpeln i mitt fall?
Och förresten - för mig skilde det £50 mot övriga transportörer och jag fick hem hästen på min egen gårdsplan. De övriga jag anlitat har jag fått möta upp - en gång 15 mil härifrån för att de körde inte längre. Väl värt de extra punden och trevligt bemött!
Jag kommer iaf anlita Stina igen om vi ska ta hem någon mer häst! Jag är väldigt nöjd med all hjälp jag fick o skicket på hästarna när de lastades ut hemma på gårdsplanen.

Det är ingen som klagar på skötslen av ponnyerna! Detta var tredje gången jag anlitade denna transportfirma! Förra gången trodde jag det var en olyckshändelse att passen varken var underskrivna av säljaren och exportstämplade. Då fick jag bekosta allt själv, vilket inte var speciellt billigt!
Nu är jag här igen två år senare och ska jag behöva bekosta rek brev och allt själv, nej tack! Detta skulle framgå att det ingår inte, skriv det på er hemsida!
Om vi vill registrera föl e. dessa ponnyer i WPCS så blir det stopp, ska vi lösa licens i UK för våra hingstar blir det stopp, och förmodligen också att kunna sälja tillbaka ponnyer till UK!!!
Det är många som skickar fölens papper WPCS i UK och reggar sina föl, jag har nästan samtliga mina welsh ston födda i UK och 2 hingstar med UK licens så för mig är det mer ekonomiskt att regga i UK, och föremodligen lättare att exportera dem med Engelskt pass.
Jag vill inte har varken extra besvär eller kostnader för detta, då det ska ingå!
Det tråkiga för transportören är att det går ut varningar om det här, även till mig, men jag trodde att detta var en engångsförseelse förra gången, så när jag öppnar passen efter det transporten har åkt och upptäcker att dom inte är stämplade blev jag riktigt arg!!!
Hur youridewedrive ska lösa mitt problem blir intressant att höra, utan att det kommer att kosta mig något!!! Likaså har jag endast idag hört 4-5 uppfödare i Sverige som inte använder denna transportfirma igen tråkigt, då hästarna uppenbarligen mår bra.
Ej exportstämplade hästar hamnar i Sek X.
Så jag ser det som ett ganska stort problem att transportören inte kan sköta sina åtaganden.
Mvh Mia Andersson

Tack Mia! Då är problemet som jag ser det enormt, och för mig är ponnyerna fullständigt värdelösa!!!!!
Ja nu har problemet blivit mer intressant att följa! Ponnyer i X registret får inte användas till avel!!

Men min häst är D-reggad. Hur kommer det sig? Ska detta omreggas och fixas eller vad ska jag göra rent praktiskt?

X är ett register som man oavsett sektion hamnar i när man inte längre är godkänd i sin ena sektion!
Du skall inte göra nåontin förutom att be den som transporterade hit ponnyn att ombesörja att du får en export stämpel.
Hamnar du i x registret är din ponny väärdelös avelsmässigt, så dit vill man INTE. När din ponny föddes registrerades den i den sektion den ska vara, sen när du anlitade transportfirman som inte skickade in passet till WPCS så blir din ponny i UK en ponny i X registret.
X registret är det värsta som kan hända en uppfödare!
X registret = allt skräp som inte duger till avel t.ex

Fast hon har ju regnr 37-06-1069, det är väl inte x-registret, eller`?
Eller menar du att även fast hon är svenksregad så blir det fel ändå? Jag kan inte sälja tillbaka henne till Wales om jag skulle vilja? och hennes föl i Sverige är inte ok, trots godkänd svensk registrering?
nu är jag max förvirrad. Varför sa inte registratorn till när passet kom in?
Hape, din häst är inte reggad i X, men hon skulle ha varit det. From nu så kommer alla att hamna där om de kommer in ostämplade. Detta för att hålla vår stambok så korrekt som möjligt.
Jag föreslår att du kontaktar transportören och ber denne ordna med en stämplel till dig, samt rimligtvis stå för alla kostnader.
Vad WPCS säger om din häst skulle säljas tillbaka vet jag inte, men hennes avkommor kan du inte sälja tillbaka dit utan stämpel, samt att hon måste vara korrekt ägarbytt där.
Mvh Mia

Ok, då förstår jag. Så ska jag fixa stämpeln, jag var mest nyfiken på hur det blev då här.

Ja nu kan vi läsa på www.swf.nu om vad som händer om inte ponnyernas pass är stämplade innan dom kommer hit!! Fullständigt värdelösa helt enkelt!
Oj tack för alla svar!
Ja jag använde youride wedrive…
Men har varit i kontakt med stina där nu och hon ska fixa stämpeln åt mej, men som sagt det kommer ju kosta porto ändå:(
Jag har en fundering till, har ett annat sto sek D som är från england men jag köpte henne av en i skåne. Och han köpte henne i danmark, sen vet jag inte mer om hennes historia.
Och det passet är inte export stämplat.
Det är inga ägarbyten registrerade sen hon bodde i Wales.
Så henne får/kan jag inte använda i avel? för hon kommer registreras i sek X då?
Hur ska jag göra med en sån häst? Kan ju omöjligt få reda på vem som exportera henne från england vidare ut i europa..
Blir galen..

Jäkla soppa är det! Det stoet tycker jag att du ska kontakta WPCS innan du köper kanske eller registrator i Sverige för att få hjälp råd vad du ska göra!!
Jag accepterar inte ens porto kostnad för att få mina pass stämplade, det hade kanske varit billigare för transportören att åka till WPCS än att be alla skicka tillbaka sina pass.
När jag var i kontakt med registratorn o sa att jag inte hade några exportstämplar sa hon att jag kunde skicka passen till henne för registrering o SEN skicka passen till England för att få stämpel…. Det verkar ju inte så seriöst… För jag antar att det inte var något x-register dom skulle hamna i för det nämde hon inte ens.
Nu ska jag iaf skicka passen till Stina så det blir fixat o sen är jag iaf nöjd!
Någon som vet hur man kan få tag på Stina? Hon svarar inte på varken mail eller sms…..

Jag har också två pass på vift! Jag skickade ett sms för några dagar sen och undrade var mina två pass blev av, hon skulle kolla upp det fick jag till svar!
När skickade du ditt pass?
Lina, har grabben inte fått tillbaka sitt pass ännu? skickade du det till Y ride?
Hade kontakt med Y ride för resan av en av ponnyerna, har aldrig varit med om något struligare!!! och nu detta med passen…. skamligt!!
Jag skulle personligen INTE gå via Y ride varken med pass eller resor, kontakta WPCS direkt även om det kostar för att få passen i ordning, SEN kan man ta ev. ersättning från Y ride för det som varit, ska det ingå i res priset ska dom också stå för ALLA kostnader…även porto mm. Företagare, skicka en faktura på utlagt belopp!
Jag har som sagt varit väldigt nöjd med Stina o yrwd. Hon hjälpte mig väldigt mycket med det praktiska innan avresa. MEN detta med passen är ju väldigt irriterande!!! Speciellt när det inte ens går att få kontakt med henne.
Som sagt, hoppas ni inte får vänta lika länge som jag fick……….