Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2383 ggr
humlans
0

Kvalitesboksvisning

Det är nu publicerat på SWF sida deltagarna till hingstvisningen.

1 sektion B

3 sektion A 

3 sektion D

1 w. partbreed

Varför så få? Är nyfiken på era terioer varför deltagarantalet blir mindre och mindre

Elshira
0

Lågkonjukturen har säkert satt sina spår med färre avkommor. I och med lågkojukturen tror jag även att fler sålde sina möjligen lovande unghingstar, för att istället bli vallack och en "helt vanlig" ridponny.

Och jag vet några som ändå inte kommer att vilja/kunna betäcka med sina hingstar av både praktiska och personliga skäl. Så dessa har valt att helt enkelt ta det nästa år eller så för att slippa betala summan det kostar i år, skjuta på det bara helt enkelt.

Personligen vet jag att flera haft dåliga erfarenheter kvalitetsvisningen i början (inte bara själva exteriörbedömningen), men sedan dess har ju mycket förändrats. Själv har jag även betydligt större förtroende för de dommare vi har idag än förr t.ex.

Något som kanske inte har särskillt stor betydlese men ändå en del i det stora hela, kan vara att många av de finare "etablerade" hingstarna försvunnit/håller på att försvinna nu. De flesta pga hög ålder, och används således mest på stuteriets egna ston mot slutet. De seriösa uppfödarna brister knappast i hingstväg (de vet vad de letar efter), men hobbyavlaren har kanske idag svårare (eller kanske inte engagemang?) att skilja ut guldkornen för dem själva nu när "kändisnamnen" försvinner.

Många hobbyavlare avlar ibland kanske mer med inriktning för tävling, och jag tycker nog generellt att vi är sämre på att meritera våra hingstar idag än förr. Jag tror dett är BRA att welshmästerskapen sätts upp igen för att motivera till mer ridning bortom engelska ridklasser och utställning. Då har man yttligare ett mål att jobba emot som berör just welsh för den som vill meritera sina ponnyer!

Det finns kanske fler/större anledningar, jag har inte varit särskillt "aktiv" i welshkretsar mer än det senaste året (vilket det håller att bli ändring på!) men det är bara lite teorier jag ha, nyvaken och allt :)

Hakuna matata!

Arhults
0

Jag tror att det är så enkelt att man har de senaste åren varit så hård och sågat de visade hingstarna som kommit fram till bedömning med oerhört låga poäng.

Ingen vill riskera att komma hem med något man sparat som fick 36p, då kanske det är så att man hellre bara licensierar och lever i tron att det man sparat eller köpt är en 40poängare!

Jag har inte siffrorna i huvudet, men om man tar sek B, borde det rimligtvis finnas 10 unga hingstar som har kvaliten att visas fram, om detta inte skulle finnas så bör vi nog se över svensk avel! Detta är ju inte endast ett sätt att få en "godkänd" hingst utan även ett led i att få sitt sto eller hingst elitpremierat på sina avkommor!! Inget säger att man måste lösa licens, utan man har bara fått ett kvitto att ens avkomma höll hela vägen!

Jag tror också det hade kommit mer hingstar om utställningen hade varit samma dag! Det tror jag var ett stort misstag att lägga den en annan dag! Inte så många åker långt för att se en handfull unghingstar!

Elshira
0

Jag håller med #2, det är synd att utställningen inte är samma dag!

Sedan är det säkert så att det finns några som inte gärna sitter och åker så långt för en kvalitetsvisning (framför allt inte med unghingstar). Med tanke på antalet deltagare antar jag att det knappast är aktuellt med två visningar, men det hade nog inte skadat att ha en visning i höjd med dalarna eller så! För att åtminståne hålla igång de "nordbor" som finns. De som finns är ju trots allt ganska ihärdiga!

Och framför allt vill man kanske inte så sugen på att åka så långt heller. Jag bor i Uppsala och har fortfarande över 50 mil enkel resa till växjö (nu har jag ju en bit till dalarna med, men jag tänker på dem som bor över mig). Mest hästfolk är det ju i söder såklart, men ska man åka längre än mig måste man ju på vägen ner dessutom fixa viloplats till hästen (man får inte åka mer än 8 timmar i sträck, och hästen ska lastas ur för vila), det kräver ju i princip att man känner någon uppfödare längst vägen dit.

Det är väll ingen anledning till färre deltagare just nu (eller tja, växjö ligger ju längre ner är grevagården), men en tanke…

Tack och lov är det åtminstone inga generalmönstringar längre! Då hade det nog inte varit många hästar kvar.

Hakuna matata!

Impressa
0

Jag har två st 4års hingstar hemma. Planen var att visa åtminstånde en av dem, men så såg jag att det skulle vara i Växjö…

Tyvärr är det en bra bit till Växjö, 45mil enkel resa. Och att ordna chafför, bil med dragkrok + släp eller b-kortslastbil och bensin, övernattning, visare, rätt utrustning osv är inte speciellt billigt.

Bara tanken på allt som skall ordnas gör mig trött!

Hade det varit närmare, som förra året Örebro så hade intresset varit betydligt mycket högre (tyvärr hade vi kvarka i grannstallet då så vi fick inte åka in på kliniken för klinikbesiktningen).

Arhults
0

#3 man behöver inte lasta ur efter 8 timmar, med vila räknas att transporten står still i en timma, när du äter lunch t.ex

Eller om man reser från Tyskland gäller resan med färja som vila, lasta ur är efter 16 timmar.

Elshira
0

#5 Ok, det var bra att veta (även om man läser på typ agria osv är det ju lite luddigt…). Men att åka kanske 80-100 mil non stop (med häst) är väll trots allt inte något man gärna gör oavsett. Eller inte jag i.af, men jag bor som tur är lite närmre :)

Hakuna matata!

Arhults
1

Hur eller hur tycker jag det är tråkigt att vi inte har en riktig hingst dag med allt folk o fest, hingstshow, premiering och utställning :) något värt att resa för!

Gylfinir
1

Jag har en fundering. På den tiden då det var premieringskrav att få använda hingsten i avel så var det väl inte heller så många som kom fram till bedömning?

Kan nog med säkerhet jämföras med det antal som visas för kvalitetsboken i år. Man visste ju att hingsten inte skulle gå in om den inte fick 40 poäng och därför var man väldigt selektiv med vad man tog fram till bedömning. Jag tror att vi är tillbaka där. Många trodde nog att deras hingst var bättre än den är och visade fram för kvalitetsboken. Faktiskt även så att en hel del har visats med dubbla roterade testiklar. Det KAN tyda på bristande kunskap (fast jag säger inte ATT det är så). Men nu har man mer koll på att för att klara att gå in i kvalitetsboken så måste hingsten ha en exteriör som motsvarar 40 p och mer. Alltså är det fler som låter sina hingstar vara hemma. De löser ju licens ändå och betäcker sitt och grannens sto. Fast det finns ju också de mkt seriösa otroligt erfarna uppfödarna som har ett toppskikt av hingstar de använder men inte visar för kvalitetsboken.

Kan säkert bero på att de inte vill ha den kostnaden och att de INTE egentligen vänder sig till allmän avel. De vet vad de gör ändå. Jag ser kvalitetsboken som ett verktyg för stoägare att kunna hitta hingstar i allmän avel som har en exteriör av mkt god kvalitet.

Arhults
0

Ja det är ju så att endast de bästa ska vara i avel eller unika blodslinjer som bör tas tillvara.

Men jag tror som Gylfinir att erfarna uppfödare själv gör bedömningen hurvida hingsten ska användas eller ej, men är man osäker eller bara betäcker ibland kanske man inte ser detaljerna.

Lätt att bli bländad av en hingst som spänner upp sig eller ett flott foto, men ta hjälp och kvalitetsboksvisningen är en bra måttstock.

humlans
3

Jag skulle vilja att hingstkvalitetsvisningen var precis som Arhults säger en fest. Stoägare som kommer för att titta på ev. tilltänkta hingstar till sina ston. Stoägare kanske inte måste ha 40 poängaren det kanske duger med den 38 poängaren som visde så bra kvaliteter i ridningen eller hoppade så bra på bruksprovet.

För mig har hingstvisningen alltid varit ett datum som är spikat att åka på varje år.

Kanske skulle man ha hingstutställning också så man kan se även redan licensierade hingstar. Eller bara en hingstshow där du kan komma och visa upp din hingst på valfritt sätt. Kom med förslag till föreningen.

Elshira
2

#10 Förutom att göra det till en folkfest tycker jag det sista du nämnde var en bra idé! Att få visa upp sin hingst på valfritt vis! Många har ju sedan de blivit premierade blivit väldigt duktiga tävlingsponnyer och kanske kan få visa upp sig med ett (eller ev flera) program i den rid/körkategori man vill, även western osv. Eller kanske något helt annat. Själv skulle jag gärna visa upp min hingst i frihetsdressyr t.ex. :)

Hakuna matata!

Arhults
1

Ja jag föreslog för styrelsen att ha en hingstparad på Riks 2011, men styrelsen tyckrte inte så, fast jag erbjöd mig att administrera detta!

Jag tror är det vi behöver så folk får se våra bästa hingstar och kan jämnföra dom med det vi har hemma i stallet.

Det bästa vore en hingsthelg med olika roligheter, ala Holland! Där är alltid sista läktarplats tagen.

På deras Ridponnyer/NWR = Nederland Welsh Ridingpony en förfining av Welsh Partbred. Där föda ca 400 föl/år och man visar ca 50-60 3 årshingstar varje år. Detta evenemang är så stort att köpare finns från hela världen.

Så det känns lite fattigt att det kommer fram en sek B till visning!! Vad händer med våra unghingstar?

Kan man inte ge ut ett frågeformulär vad medlemmarna vill, sen är det ju bara att ställa upp!!

WinterPrince
0

#12 Ni hade en light-version av hingstvisning i SSPF, jag tror det var förrförra våren. Det var iofs i samband med en utställning, men hingstvisningen gjorde att jag åkte dit och tittade. Det var riktigt roligt att se vad hingstarna kunde, förutom att springa i ett snöre.

Arhults
2

Men även om man visar sin hingst i ett "snöre" så tycker jag det är intressant, jag tycker att obligatoriskt är att visa dom för hand, sen kan man ju alltid göra något mer.

Att se exteriören är lättast för hand, vad man sen har hittat på att lära sin hingst är ju inte arvbarhet, utan det kallas utbildning, det kan man ju göra med alla individer.

Det viktigaste är att uppfödare och po nnyägare börjar delta mer på de olika arrangemang som finns.

Det finns ett drag av "att det är löjligt" med utställning i Sverige, att ponnyerna inte skulle duga något till om dom inte tävlar i olika av SVRF arrangemang! Detta hoppas jag att ni lägger på hyllan, för all användning av våra användbara ponnyer er reklam till det vi håller på med.

2 saker som jag hade hoppats på är att körning blir större i Sverige samt att Ridklasser blir mer populärt! Vilket uppsving andvändnings området på våra welshar skulle få!!

Ni är väl medlemmar i SWF så ni kan läsa årsboken 2012 skriven av Inger Becker, där finns massor av kul läsning och en artikel speciellt skriven av Anna Nilsson på Locksley Stud om just Engelska Ridklasser!

Årsboken får alla medlemmar!!! Så betala in och njut

Arhults
0

Jag tänkte nämna när jag ändå är här och skriver :). ! Inger Becker som gör årsboken som alla älskar, har även skrivit en mycket bra artikel om Guldklimpar - bra tänkvärda ord! Är man uppfödare eller uppköpare?

Gylfinir
1

Nåt som kanske kan dra folk och skapa intresse men samtidigt kanske är mkt svårt att få till är ett samarbete med andra rasföreningar och ha gemensamma hingstbedömningar. Det kan kanske bli fest. Men det behövs ett gäng eldsjälar

JenD
2

Om någon är på plats idag och fotar så får ni gärna slänga upp någon bild och resultat. Jag sitter på nålar för hur det går för fina Linsa Vimsalabim Skrattande

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Arhults
0

Alla fick runt 36p och ingen godkändes för kvalitetsboken. Exakta poäng kommer säkert på hemsidan!

JenD
0

#18 Ojdå, det var lågt. Tack jag håller koll där :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

ZABA
0

Tack för info Agneta #18!

Arhults
0

Jag var felunderättad, det varierade från 36p-39p på dom olika hingstarna! FB på welsh sidan finns resultatet :)

Elshira
0

#21 Vilken av alla welshsior är det? Är det någon av de engelska eller har vi en svensk också?

// En som motvilligt har medlemskap på FB… Tyst

Hakuna matata!

Arhults
0

Svenska Welshponnyn