Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 2052 ggr
Elshira
0

Vad gäller med hingst...?

Jag ska erkänna att jag inte vet exakt vad som gäller just nu med alla papper man ska ha till hingstarna Skäms Jag har inte betäckt sedan man fortfarande använde de gamla betäckningsblocken, och har inte haft några planer på det så det har inte blivit av… Men nu kanske det blir något enstaka sto i år, så tänkte jag kollar upp detta redan nu!

Licens och språngrulla är ju som vanligt, och båda hingstarna har redan livstidslicens. Undrar dock om alla ska ha små plastkort ("kreditkort")? Har bara ett sådant kort till ena hingsten (+ papper), till den andra har jag bara ett A-4 papper där det står hingstlicens osv.

Hingsten med enbart pappret har fått sin licens utfärdad senare, om det har att göra med att korten inte skickades ut längre? Priset på livstidslicens har ju ökat sedan det utfärdades, ville bara vara säker på att även den livstidslicensen fortfarande gäller så att man inte har en hingst utan licens… eller nått… Flört

Sedan funderar jag lite hur det är med dessa nya blocken…

Vad jag förstod skulle man beställa dem för 1000 kr/st och det var för 10 betäckningar från svehast. Och då skulle stoavgiften vara inbakad. Åtminståne förut…?

Nu såg jag på swf's hemsida att block gick att beställa för 135 kr/st och att stoavgift på 150 kr ska betalas in "som vanligt".

Har blocken från svehast används under något/några år men att swf nu har gått över till "vanliga" block + stoavgift igen (i år?)? Eller har det aldrig varit så alls?

Är det bara swf's block (och inget från svehast?) + stoavgift + språngrulla + licens som gäller nu?

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Om jag inte har helt fel eller om ev. något ändrats på den fronten bör du kunna använda de "gamla" blocken tills dom är slut eller hingsten tas ur avel på något sätt.

humlans
0

Du använder din gamla bok tills den tar slut, sedan beställer du från SWF eftersom vi är egen avelsorginisation nu.

Om du har kvar det gamla blocket får du dra ut ett tillägg från SWF och skicka med stoägaren med bätäckningsrapport eftersom både du och stoägaren skall rapportera resultat av betäckningen till SWF.

Elshira
0

#1, 2 Tack så mycket Glad

Hakuna matata!