Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-d-welsh-cob
Läst 3003 ggr
kazper
0

Förväntad mankhöjd

Hej.

Hur stor kan jag räkna med att vårt cobsto blir?

Vid 8 månader är hon c:a 132 cm.

Bakom ligger ett sektion C sto på 134 cm och cobhingst på 156 cm.

Wcob
0

Nästan omöjligt att säga utan att se hur hästen ser ut. Vi har haft 7 månaders föl som har varit högre än så men som har blivit medelstora D-ponnyer. Någon har även varit mindre men har blivit liten häst.

Har fölet långa, normala eller korta ben i förhållande till kroppen? Bild?

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

sotto
0

Hej! det finns en liten kul grej man kan göra, fast jag tror att de ska vara ca 1år då….du tar tex ett balsnöre och håller ena ändan vid armbågsspetsen på hästen och andra änden vid kotspetsen…håll kvar änden vid armbågen och vänd upp balsnöret så ser du hur hög den blir….vet inte om det är tillförlitligt men det är en gammal grej….har provat det själv några gånger och upplever att det stämtGlad

men det är troligen som #1 skriver att det beror på hur fölets ben ser ut oxå…

Wcob
0

#2 Det där brukar fungera riktigt bra tycker jag, dock behöver hästen vara nästan 1,5 år (ibland ännu mer) för att det ska vara tillförlitligt. Annars, som sagt, ett väldigt användbart knep Glad

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

kazper
0

Hej.

Det är väl tattarmåttet som ni menar. Har inte provat detta, men kan ju vara kul att göra när hon är åring.

Jag tror att hon blir stor, långa ben, lång kropp. Men om hon stannar på d-ponny mått, vet inte och spelar inte så stor roll heller.

Finns två avkommor innan, valack född 03, är 135 cm där hingsten är 146 cm. Valack född 05, är omkring 156 cm och hingsten 153 cm.

Det verkar som att stoet ger stort då hon själv är 134 cm.