Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 1973 ggr
Zondell
0

Finns det dumma hästar?

Vad tror ni?

Var gärna med och debattera denna viktiga fråga HÄR

Lorita
1

nej inte i bemärkelsen dom som vi ser det vissa hästar passar inte med viss mäniskor och hästar tycker mer eller mindre om mäniskor. Men Dumma, nej fel uppfostrade ja.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zondell
1

Håller med!

Arhults
6

Det är en ganska enkel filosofi det här med djur, alla djur är individuella precis som vi människor, det finns ingen mall alltså för hur det ska fungera för alla individer, utan för att få en harmonisk individ behöver man kunskapen att läsa hästen.

Jag lever ett liv med hästen på heltid, och jag är till 90% ensam med mina hästar. Detta gör att jag hanterar dom från födsel till vuxen ålder utan påverkan från andra.
Trots detta är ingen individ speciellt lik den andra och alla reagerar olika och har ett olikt temperament från varandra.

Nu måste jag ju i verklighetens namn säga att det finns smarta och mindre smarta individer - det innebär att det tar olika tid för alla att lära, och det är också så att olika individer är olika sammarbetsvilliga. Ibland är de mest besvärliga dom som ger mest i slutändan! En del hästar har tålamod andra inte - alla hästar har sin egna personlighet. Frågan blir då har din häst rätt personlighet för dig?
En häst som är enkel för en att hantera kan vara ohanterbar i någon annans händer.

Som alltid när det gäller flockdjur som hästar och hundar handlar det om ledarskap och den ledaren som fungerar bäst är nog den som kan läsa och förstå hästens språk. Studerar man en flock är ledaren en stark individ som inte bråkar. Dom som bits bråkar och jagar, är ofta långt ned på rangen. Finns en stark ledare är flocken lugn.

Studerar man ston med föl, så ser man väldigt tydligt hur hårt stoet fostrar sitt föl, direkt sen är det bra.
Vad man upplever med människor som gärna förmänskligar sin häst är denna ständiga disskusion och tjat - nej nej inte fy usch….. hästen fattar ju inte ett enda ord, utan lyssnar på din energi du utsöndrar.

Mitt svar i debatten blir alltså från min erfarenhet, oftast är det människans fel hur hästen beter sig, granska dig själv ditt ledarskap, hästen är i grunden ett trevligt djur, men med fel behandling kan det bli ett livsfarligt djur!!! :)

[Russ-park]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingan är klogare på att vora häst - end en häst !

Såkallade ´dumme häster´ är hästar som lidar i sit samvoro med människor …

Där finns inte ´problemhästar´, men där finns hästar som har problem med människor och deras påhitt.

Zondell
0

Håller med!