Hingstvisning
Hej! Har några frågar som jag funderar på.
Har en welsh mountain hingst som vi skulle vilja visa fram. Inte svensk reggad än, men pass inskickat. Han heter Lucky Luke af Ferslev.
Han måste CEM testas det vet jag, men EVA test, behöver de det oxå.
Mätintyg kan man göra det samtidigt som han gör klinikbesiktningen. Han kommer ju defintivt inte växa över, men det kanske är obligatoriskt?
Nu kunde man visa sin hingst lös i stället för hand, hur fungerar det? Jo klart de är inhängnat, men rent praktiskt vilket är bäst. Jag kan ju ärligt säga att vi kan inte springa så fort som det behövs för att visa fram honom.
Vår tanke är att använda honom till våra ston, men om han blir rastypiskt godkänd är det ju 100 gånger bättre och roligare.
Växjö hade vi tänkt visa och just nu har vi honom på inkörning.
Jätte tacksam för svar..
Ska du ha ett mätintyg för att tävla inom ridsportsförbundet så måste du mäta på klinik med två mätmän och en veterinär närvarande. Ska mätmännen komma dit bara för din skull så blir det nog dyrt.
Jag försökte få till en klinikbesiktning när jag ändå mätte min ponny, men på just min klinik så hade dom bara en veterinär då och hann inte med att göra sånt samtidigt. Så jag får åka en gång till.
Annars mäts ju ponnyn på dagen hingstvisningen är, men då får du inget giltigt intyg.
Om du ska visa honom lös eller inte beror ju på hur han visar sig bäst. Man måste träna även om man ska visa löst, så han inte bara studsar på stället eller vägrar springa helt. Sen måste du ju veta att du kan fånga honom igen efteråt.
Testa hemma och se hur han visar sig från sin bästa sida.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

EVA prov är nog bara för seminhingstar, importerade ponnyer för naturligbetäckning är endast CEM test!
CEM test tas på 4 ställen urinrör fossa skaft och spermie!
CEM test behöver du bara göra om du skall lösa licens, inte för att visa honom på hingstvisning. Men jag förmodar att du hade tänkt lösa licens ändå.
Mätintyg behövs inte, men om du inte vill mäta honom på plats är ju det ett alternativ.
Även om du väljer att visa hingsten lös, kommer du även att visa den vid hand. Lösvisningen är bara lite extra sas.
Mvh Mia Andersson
Tack för era svar.
Djungel därute. Då behöver jag inte bekymra mig om mätningen då. pust det var skönt.
Allt kan ju hända när man ska visa löst….. Snäll att fånga annars men kanske får tuppjuck och blir ofångbar.
Tack återigen
Mvh Anna

Vad kostar det med CEM-test mm, för att lösa licens för en importerad hingst?

Min vet brukar ta ca 1500:- för att komma ut och ta proverna, sen kostar material från SVA kanske 500 sek och analysen av provet 1000-1500 sek kanske. Jag tar ju aldrig på en hingst utan det brukar bli så där en 10000-12000 på mina seminhingstar 3-4 st
Surt är det!

Ok. Tack ska du ha!