Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettatt-rida-köra-welsh
Läst 9667 ggr
sassiball
0

Inridning av liten ponny

Hej!

Jag är nybliven ägare till två små welsh mountainponnyer. Båda oinridna. Hur gör ni med inridning? Jag har börjat sadelvänja lite och hänga på dem men som vuxen är jag ju alldeles för stor för att verkligen rida dem. Mina barn är för små för att rida, men har "åkt" lite på den ena än så länge.

Jag tänkte också börja tömköra dem så att de vänjer sig vid bett, och helt enkelt att man håller på mycket med dem.

Arhults
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lämnar mina små ponnyer till Norrbys stuteri, hon är proffsig och arbetar otroligt lugnt med de små! PM mig för telnr, Hon finns i Norra Skåne!

Carrick
0

Att börja med tömkörning mm är kanon!

Skulle personligen leta reda på ngn liten vuxen som kan hjälpa till med själva inridningen. Bättre för dina egna barn att rida ocks om hästarna kan grunden bra.

Var i Sverige finns du, kanske finns det fler här som kan ge dig tips : )

sassiball
0

tack båda för svaren!

jag bor i Laholm och vill väl egentligen inte lämna bort ponnyerna, de är ju så roliga att hålla på med :)

Lorita
0

Jag tömkör mina ponnys mycket och jobbar dom vida handen, lär dom flytta på sig när jag trycker handen där skänkeln ska vara.

Sen lånar jag barn och låter dom rida på hästarna och det har funkat kanon mine ena hon har fått mycket beröm för att hon är så lättriden och välskolad.

Det kräver en hel del av mig men det är det värt och jag har fått väldigt trevliga och stabila barnponnys. Riktigt små barn är jättebra för dom gör så som man säger till dom och barnet lär sig samtidigt som ponnyn lär sig, inga kontigheter och jag har då ponnyn kopplad till en säkerhetslina (longerlina)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Är ponnyerna bara vuxna och välbenade med bra rygg så kan en mindre vuxen/lite stort duktigare barn hjälpa dig att rida in dem. Det är ju inte någon längre tid de ska bära lite tyngre, och med bra balans går det bra. Däremot så kan du ändå arbeta hästen mycket från marken! Lär hästarna redan från början att flytta sig för tryck. Du sa kunna flytta hästen fram och bak, och åt sidan med både fram, bak och hela sidan med en lätt tryckning. Lite i taget och belöna mycket! Träna gärna på andra saker med som att skicka iväg och komma när de är lösa, att t.ex sänka huvudet när man lägger handen på och ska tränsa mm. Hjälper barnen mycket! I och med det första så har du nästan sidvärtesrörelser gratis, kör gärna med kapson eller sidepull istället för bett så blir hästen mjuk och fin i munnen. Och du kan dessutom skola hästen mycket för hand, är du inte så hemma på det så finns många bra böcker! Sedan är ju rösten en väldigt bra sak, lär hästen ett komndo för varje gångart osv :) Man kan då göra nästan allt från marken bara man har lite fantasi!

Hakuna matata!

Finemang
0

Hej hej!

Lite OT men jag vill bara hälsa till Sassiball från Princess Leia som jag köpte av dig 2008. Hon har hoppat klubbhoppning i dag och fått sin första rosett. Dock inte med mig som ryttare.

Lycka till med dina welshar. Mvh Ulrika Z

sassiball
0

Hej! O vad kul Ulrika!  svårt att tänka mig henne som vuxen  :)

Tack ni andra för svaren, jag gör så mycket jag kan med dem, hantera och vänja vid sadel och träns. Barnen har suttit på dem lite så själva invänjningen av ryttare är inga problem. Jag funderar väl lite på hur man sedan ska få dem välskolade men det får bli ett senare kapitel :)

Mvh Sara

Lorita
0

#7 om du jobbar hästen mycket från marken och när barnen rider så lär du dom hur dom ska göra rätt så kommer hästen också lära sig.

Jag kan lova dig att man med den metoden kan få en mycket välskolad ponny utan att skicka i väg den till tillriding, samtidigt som dina barn lär sig rida på ett bra sätt.

Var bara mån om att tala om för barnet att hästen inte alltid förstår vad den menar för ponnyn lär sig ju också. Det är en kunskap som är viktig för barnen att få tidigt, att en häst också måste lära sig att bli ridna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Håller med Lorita vad det gäller barnen med. En snäll och ärlig ponny kan lära sig med barnen. Själv lärde jag mig dressyren som 10-åring, och på två sommrar gick jag och min mountain från insutten till L:A dressyr. Hade en tränare ca 1 gång i veckan under sommarmånaderna, annars red jag själv. Så med daglug hjälp från dig kan säker småbarnen rida bra samtidigt som hästen börjar bli duktig!

Hakuna matata!

Arhults
1

Ska det bli någon ordning och tävlingsponny behövs proffsiga vvuxna att rida in ponnyer.

Det är med en inställning att små barn kan rida in en ponny som gör att vi ligger långt efter Tyskland, Holland och England med våra ponnyer!

Små barn ska rida på välutbildade ponnyer som kan utbilda barnen! Det är min åsikt!

Kallared
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan varmt rekommendera den som rider in våra ponnyer, Linnea Karlsson. Hon är 18 år och läser till unghästutbildare, har tävlat MSV hoppning med ponny och 130 med häst.

Hon är trevlig, lugn och fin med hästarna, rider väldigt mjukt och har gjort ett superjobb med våra. Inte så farligt dyr heller.

Just nu utbildar hon Salstas Cocktail KWA 119 inför Kvaliten 2012.

Här är hennes kontaktuppgifter, hon bor i Örby nedanför Borås.

0320-46077 linnea_pedro@hotmail.com

Arhults
0

Ja det är viktigt att få sina ponnyer ordentligt inridna, då blir dom säkra och kan i sin tur bli läromästare.

Ponnyer som utbildas av små barn kan snabbt lära sig olater.

Vi använder Eva Norrby för små ponnyer typ B, hon är vuxen och otroligt duktig.

Sedan när det gäller C och D ponnyer har jag Madeleine Hjortsparre på MH Dressage , hon har en gedigen utbildning, själv tävlat upp till MSVB3, utbildad hästar upp til St Georg dressyr. Ubildad hos Stal Laarakers i Holland som är ett Grand Prix stall.
Hon har utbildad ponnyer upp till FEI och inför bruksprov och championat.

Hon har gått Natur med inriktning unghästutbildning, visar mycket häst på 3 årstest!

För info www.mhdressage.se  070-6466287  Madeleine finns på östkusten i Kalmar området.

Uppe i Skövde trakten finns Maria Eriksson W-elit, hon utbildar allt från B ponnyer till Halvblod, mycket proffsig!

I Varberg trakten finns Camilla Backlund som utbildar ponnyer högt upp i klasserna, både hopp och dressyr!

Det finns utbildare i varje hörna, så ponnyerna blir bra utbildade, så våra ponny barn får säkra väluppfostrade ponnyer!

sassiball
0

Så fina bilder ni lagt in!  Tack så jättemycket för alla tips :)

sassiball
0

Dags för  lite uppdatering.

Båda ponnyerna är nu ridna och körda. Jag gjorde så att jag själv har ridit dem lite, och de har dels blivit ridna av lite mer erfarna ponnyryttare (barn) och sen även av nybörjare. Körningen har jag gjort det mesta själv, haft hjälp vid anspänning för vagn första gångerna bara.

sassiball
0

Och en bild på lilla Dingla när hon körs