Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: att-rida-köra-welsh
Läst 2906 ggr
Mojma
2

163 cm lång & 54 kg, vilken häst?

Som rubriken lyder jag är 163 cm lång & väger runt 54 kg, aldrig över 54.

Har länge tänkt på att skaffa någon mindre hobbyhäst, hur pass liten häst kan jag rida/köra? Någon som vet minsta mankhöjd på ett ungefär?

[ElisabethYL]
0

När jag gick på gymnasiet sa vi att idealet är 10 cm lägre mankhöjd på hästen än längden på ryttaren. Hoppas du fattar vad jag menar. Flört

Det är ju möjligt att det ändrat sig, men det är vad jag tittar på när det gäller storlek på häst..

HAPE
0

Det beror ju helt på hur hästen och ryttaren är byggd. Långa ben på ryttaren kräver högre häst eller häst med mer massa. Har man korta ben kan man ju rida mindre hästar. Jag är 165 cm och väger oftast runt 58kg. Mina hästar är 140, 146 och 149. Den största är inte inriden, men hon känns helt galet stor. Ingen av de andra känns för små eller har svårt att bära upp mig. Ingen har heller kommenterat att det ser oproportionerligt ut.

Men de är kraftiga och viktbärande - cobbar såklart!! Flört

Wcob
0

Som de andra har sagt så beror det helt på hur både du och hästen ser ut, men utgår man ifrån att du är "normalbyggd" så bör du nog ha en lite större D-ponny av den smäckare modellen alternativt en C-/D-ponny av den grövre/djupare modellen för att inte känna dig alltför stor vid ridning. Själv är jag lika lång som du men inte lika tung och jag trivs bäst med hästar runt 150-155 cm, men det där är ju helt olika som tur väl är Glad

Ska du däremot endast köra hästen så spelar hästens storlek mindre roll.

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Mojma
0

Okej ja jag är smal & 163 lång, långa ben & långa ben vet jag inte? Har fått svar om folk i min storlek också som rider gotlandsruss. Naturligtvis inte till tävling då utan hobbyridning. Så jag har fått mycket olika svar. Själv vill jag ha en så liten häst det går som ändå blir "lagom" lixom. c-ponny kanske då? Eller stor b på gränsen? Får väl kika lite & se men det borde jag väl kunna kolla på.

Elshira
0

Huvudsaken är att du inte är för tung för hästen, att hästen är välbyggd (stark rygg och ordentliga ben) och att dina ben hamnar där dom ska.

Det finns hästar som är lika stora som är maxade B-ponnyer och D-ponnyer bara att benen skiljer i princip. Det handlar mest om bröstdjupet.

Är du inte nybörjare utan har bra balans osv så brukar man säga ca 15% av hästens vikt om den är smäcker och 20% om den är lite grövre. Givetvis går man efter normalhull och inte vad den väger med extra fett ;) Detta brukar faktiskt stämma ganska så bra tycker jag, men man får ju gievtis känna efter om man tycker att man sitter ostadigt på hästen eller att hästen verkar ha svårt att hålla balansen ordentligt.

Hakuna matata!

Mojma
0

#5 - Tack för ett givande svar. Jag är nybörjare måste man nog kalla det tycker jag vad gäller ridningen. Har varit så mycket av & till under många år så har inte blivit mycket pga det. Har gått på ridskola, tagit lite lektioner privat & ägt egen häst, dock var den konvalecent under i princip hela tiden så blev inte mycket ridning där heller. Känner inte direkt någon jag kan be om hjälp heller, och vet inte riktigt hur jag ska välja. Det är ju väldigt mycket att tänka på. Men i enkelt drag ska jag alltså INTE välja en nätt typ av häst, utan det måste vara en grövre modell? Tex inte välja en finlinjerad welsh, utan mer haflingermodellen?

Elshira
0

#6 Det finns grövre/mer välbyggda welshar med Flört Vissa linjer tenderar att se ut mer som riktigt flotta små ridponnyer, andra har mer massa och skulle absolut kunna kvalificera sig som lika välbygda som ett russ :)

Hittar du ingen passande welshponny (det är ju inte bara storleken som ska passa) så tror jag att en welsh av cobtyp skulle vara ett säkert kort!

Skulle du råka snubbla över en stor welsh mountain där dina ben inte blir för långa skulle nog även det kunna fungera.

Hakuna matata!

Mojma
0

#7 - Welsh mountain hade en av mina kompisar när vi var små. Ursöta fina smidiga hästar tycker jag! Men de är ju väldigt små, skulle en wm kunna växa över standardmåttet så pass att det skulle kunna passa? Är det redan från 130 i mankhöjd jag kan kolla eller blir det för smått?

Haha, det är rätt länge sedan jag såg sådanahär minde hästar irl, så har lite svårt att få bild på det i mitt huvud var jag skall lägga gränsen, minimi-måttet.

Elshira
0

#8 Ja muntains är antagligen lite små om du inte hittar en maxad (eller rent av övervuxen, det finns ju sådana med) och som är väldigt grov.

Men jag tror nog att du skulle kunna kolla från maxad B-ponny och uppåt.

Hakuna matata!