Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 2622 ggr
Elshira
0

Nylonbett nej tack

Jag har bara hört "ryktas" att nylonbett (plastbett, inte gummi) skulle gå sönder hipp som happ, men tänkte att jag köpte på mig två för typ 2 år sedan.

I sommras skulle jag bara prova träns och bett hemma för kul skull, och jag kom 20 meter från stallet innan det gick sönder. Provade det på Mille som normalt sett inte biter eller tuggar på bettet, men han kan lyfta upp det och bara knapra till någon enstaka gång ibland till vardags, typ efter ett ridpass och han känner sig nöjd och "mystuggar" som han även gör utan bett annars med. Jag vet inte om han bet, men han gick i.af nästan med slackande tygel så jag drog i.af inte sönder det.

När jag provade tränset hade jag ett visningsträns där nosgrimman sitter i sidostyckena vilket gjorde att jag fick en "grimma", men hur kul hade det varit med ett vanligt träns när man kommer i ökad trav på en utställning…

Bettet flisade sig dessutom och en flisa saknades som jag inte hittade, men han blev som tur var inte dålig (vart den nu hamnade, kan ju ha ramlat i det höga gräset).

Jag har dock ett nylonbett till ena stot när hon rids, och det är knaprat på många gånger och verkar hålla, men bytte ut det för säkerhets skull.

Så jag ville bara varna er för att inte använda de betten. Köp ett vanligt rakt bett eller ett vanligt delat efter som de är lättare att hitta i guldfärg än de raka.

Jag tvivlar inte på att det finns både hållbara och icke hållbara, men hur ska man veta vilken som är vilken… =/

Och kan väll på samma gång tillägga det vi fick veta på cliniken på salsta nyligen, att inte använda pistolhakar! Jag har själv lyckas tappat hästen en gång på utställning och ett par tre gånger hemma (kedjan har varit dragen under bettet/grimman) tack vare de hakarna!

Hakuna matata!

Tusen
0

Du måste haft en ofantlig otur med ditt bett. Vihar använt oss av dessa bett i säkert 10 år och aldrig råkat ut för något. Fast våra tuggar aldrig på sina bett förstås.

Men det finns även syntetbett med järnkärna om man vill vara på den säkra sidan. Det använder vi när vi tävlar. Då fåt man inte ha ett "rent" syntetbett.

Elshira
0

#1 Jag trodde också att man behövde ofantlig tur efter att ha blivit varnad av en handfull personer på shetland iFokus som varit med om samma sak. Men nyfiken som man är…

Ja jag har också "hört" att det ska finnas de med metallkärna för att vara på den säkra sidan. Det vore ju helt klart bättre! Men anledningen till att folk köper dessa på utställning är nog främst för att de har små ringar, det är rätt knepigt att hitta annars. Men antar att de du har går att hitta i någon travshop?

Tror inte jag vill ha ett med metallkärna heller i och med flisorna som blev när de sprack ändå, men det skadar ju inte att veta.

Men personligen tycker jag nylonbett är rätt värdelöst ändå (de i mjukare gummiaktigtmaterial förstår jag). Det måste ju vara minimal skillnad i hårdhet ur hästens perspektiv på metall och nylon… Då kan man ju lika bra ha ett rakt bett modell "grövre" om det är ökad anläggningsyta man vill ha. Själv tycker jag dock ofta (men inte alltid såklart) att små ponnyer tycks trivas bäst i smala bett i och med mindre munn. Att jag hade nylon till en var för att jag inte hittat något så litet rakt bett innan (8.5 cm :P)

Hakuna matata!

Lorita
0

detta bett rider jag Ametist på http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500290&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC det trivs han jättebra med.

Stona har vanligt tredelat, det är svårt att få det tillräckligt runt om man har en liten häst och då tror jag att det blir känsligare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

#2 Vi har även raka metallbett i den storleken (8,5) Hittade det i en ridsportbutik i Eskilstuna (Jump-In-Ridsport). De hade inte så små innan men då vi bad m det så skickade de efter några stycken.

Annars håller jag med dig. Det är svårt att hitta små bett och att små ponnier oftast vill ha smalare bett och mindre ringar. Men det finns, jag lovar.Flört Vi har flera stycken.  Vi köper våra flesta bett i ridsportbutiker (Bidermans är visserligen både trav- och ridsportbutik)

Fourjoy
0

Har använt nylon till samtliga utan problem, inte en flisa eller något annat trots mycket användning, mina kompisar i England som visar flera gånger i veckan ibland kör stenhårt med sådana utan problem, det är dom som rekommenderat mig att börja använda.

hmm… du måste ju fått något feltillverkat?

Hööks har just nu 8,5 bett, inte alla sorter men dom har, vi använder 8,5 och mindre till miniatyrerna, mindre finns utomlands, UK och USA.

Elshira
0

#4, #5 Jodå, jag har köpt hem (metallbett) från england. Efter som betten ändå är billigare där så blir priset ungefär det samma trots den lite dyrare frakten :) Då kan man hitta både raka och delade, smala och tjocka, små och stora ringar i de flesta storlekar! Skrattande

#5 Jag tror nog inte det var feltillverkat, bara dålig kvalité. Det är ju trots allt inte bara jag som varit med om det. Jag har ju som sagt ett nylonbett som jag haft i 2 år till ridning utan problem :P

Men jag kommer inte riskera att använda nylonbett mer. Det finns ju helt vanliga metallbett så ser ingen anledning till att använda just de egentligen (köpte lite andra saker så slängde med två sådana när jag ändå handlade). Framför allt inte om man inte behöver mässingfärgade ringar!

Mässingfärgade raka bett med små ringar är ju rätt svårt att hitta i sverige, men tredelade kan man hitta ibland :)

Hakuna matata!