Hö kan helt ersätta kraftfoder
Är väl igentligen knappast nån nyhet om man tänker till lite. Innan vi människor började hålla oss med häst gick ju hästarna lösa på bygden precis som bl.a. älgarna och mumsade på gräs och örter. Ingen gav dom något kraftfoder och ändå levde de ett mycket hårdare liv än vad de gör idag . De flesta idag jobbas kanske någon timme per dag om ens det.
Inte underligt att de drar på sig fång, fetma, magsår och hältor.

Nej det är ingen nyhet utan många förespråkar endast hö av god kvalite! Kraftfoder är igentligen inget hästar mår speciellt bra av och det kan man ju förstå då det inte ingår i den naturliga kosten.
Sen tror folk att hästar i hårt arbete är dom som rids en timme/dag, det är fel, hårt arbete betyder galoppörer eller travhästar i tävling!
Det växer ju givetvis inte pellets i vilt tillstånd men det finns havre och andra baljväxter som hästar (och andra djur) äter av…….så kraftfoder ingår även i vilda hästars diet, inte bara torkat gräs…
Det som ställer till det är okunskap…..och inte otur eller vad många skyller på när fång och annat dyker upp…….det enda raka är ett bra och kunnigt öga när det gäller individens foderstat.
Testet gäller ju nutid, men vad händer när dom blir gamla med leder, benstomme osv. om dom bara levt på hö sedan unga år, dessutom i hård träning? det är väl mer intressant?? eller räknar man kallt med att dom är förbrukade inom 10-12 år som tyvärr de flesta hästar verkar vara idag?

#3 hästar idag lever på mer spanmål an tidigar och lever inte lika länge som förr, så vill du att unghästen ska hålla länge ge inget kraftfoder för då överväxer dom och blir svaga.
Som vilda så var vintern en tid så det fans frön (kraftoder) men för att få i sig det så åt dom själken också (halm) men mesta delen av födan var torkat gräs (hö)
Om man vill att hästen ska lev naturligt så är bete på sommaren och hö och halm på vintern så nära ursprunget man kan komma, kraftfodret kan va då dom inte vandrar lika långt för att finna föda när dom är tama.
Skulle aldrig köpa en unghäst som inte fått kraftfoder som ung…. dom "överväxer" inte, det beror på HUR man fodrar….snarare så kan dom lida vissa brister utan kraftfoder som visar sig i dålig fysik hållbarhet senare i livet, lagom av allt är bra! våra går aldrig på tex. sommarbete, det har hållt 3 generationer av hästar och ponnyer fria från bla fång. och andra sjukdomar, många av dom har blivit över 20 utan problem, vi har en shettis idag på 31 som inte kan äta hö sedan ett år tillbaka pga tänderna, han lever gott på olika typer av kraftfoder….fin i hullet och pälsen, pigg som en mört….snarare alldeles FÖR pigg ibland… många gissar på att han är i 12-15 års åldern.

Om jag ska köpa eller föda upp en ungponny, ska ponnyn gå på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Mineraler och fri rörlighet!
En ponny/häst som ej får gå på långt sommrbete skulle jag inte vilja ha. Inte heller en täckad ungponny som får tillbringa halva sin uppväxt i en box!!!
Utevistelse är A och O.
vi har under de 48 år vi haft häst endast haft en ponny med fång och det berodde på en störning i tarmfloran!!!
Har man ett analyserat hö så vet man om man BEHÖVER komplettera med något för att hästens behov skall täckas. Annars är det bäst att köpa ett hö som täcker alla behov. Bra för både häst och plånbok.
Jag har en bra bonde som förser mig med 64 g smb RP/kg foder och 8,7 MJ/kg foder, dessutom mineralrikt. Mina unghästar får fri tillgång av detta hö och är runda och fina. Tänderna får jobba rätt och de rör sig i sin lösdrift.
I somras var de på ett 10 ha:s bete juni-september i en flock på 10 unghästar.
Jag skulle vara tveksam till att köpa en unghäst där ägaren varit så osäker på sitt hö att det behövts en massa kraftfoder.
De äldre hästar som jag har haft problem med är de som växt upp utan lämplig flock och stått inne/stilla mycket.
Under alla vi har fött upp welsh, welshpartbred, ridponnies så har vi alltid gett unghästarna på lösdrift hur mkt hö/hösilage som dom ätit och sen fodrat med krafft grön 1-1,5 kg per ponny hela vintern, jag vill ha mina unghästar runda och fina och att dom ska växa väl. Att bara fodra med grovfoder är för mig totalt otänkbart.