Semin, tappa hingst?
Har fått lite förfrågningar utomlands ifrån om "fruset", har varit i dom tankarna i många år då herrn i fråga inte blir yngre och det vore kul att ha lite OM nu något skulle hända, naturligt eller på annat sätt… vet att det är en del som tappat sin hingst som kanske kan svara på lite frågor?
Vart?
Kostnader? (runda slängar)
Hur?

ca 15000 sek att frysa, dom får inte vara för gamla sen behövs en ganska bra motalitet för att det ska gå!
Stallion service i Eskilstuna gör det.
Hinsten måste ta 3 cem test vid olika tillfällen 4test/gång
Sen måste hingsten stå på EU station för att isoleras! Sist men inte minst han ska vilja hoppa på bocken så man kan samla honom!
Självklart är Sverige dyrast även på detta!!!
Sverige ska som vanligt vara värst och mest komplicerat, suck! 
jahapp, ska man fundera på att låta honom gå ytterligare ett varv på leasing till England? känns ju lite sådär…. 

#1 Hur många tappningar ingår i det priset ?

Det vet jag inte, ska ta ned mina till Holland och frysa istället!! Om du skickar honom till UK frys där, betydligt billigare och inte så f--at komplicerat!

#4 Dom brukar ta en viss summa per frystillfälle oavsett hur många doser hingsten lämnar per tappning. Därav min fråga. Så om det är dyrt el billigt beror ju helt på hur produktiv hingsten är.
Det är samma regler som gäller över hela EU vad gäller provtagningar osv.
Gräset är inte alltid grönare…

#0 Det fösta du bör göra är att ta ett spermaprov på din hingst för att se om han har kvalitet som räcker till. Detta görs lämpligast i direkt anslutning till avslutad betäckningssäsong. Hingsten bör ha tömt sej minst 10 gånger för att man ska få ett fullvärdigt resultat. Det är endast ca 50% av hingstarna som håller måttet.
Har själv fryst för export för ett antal år sedan .
Hälsningar
Lotta

Nu är det inte så att samma regler gäller i hela EU, olika länder tar olika betalt för sina tjänster. Det är med regler som med allt annat en del läser reglerna som faan läser biblen!
Ja naturligtvis släpper hingstar olika mängd med olika motalitet, en del hingstar kan man inte frysa på eller ens använda på semin. En av våra hingstar släpper en mycket mycket liten mängd, men har en ruskigt hög motalitet så det räcker till många och han har haft 100% dräktighet i flera år!
Jag är inte insatt på hur många strån man får, men det varierar kanske hur många strån det blir, priset är kanske det samma!
Det går bra att ringa stallionservice så får man ju en exact uppgift!

#7 Det jag syftade på var att det är samma provtagningsregler inom EU . Vill man däremot exportera till tex australien, Nya Zeland el USA tillkommer ytterligare tester.
Trodde du hade koll på vad som ingick då du angav att det var så dyrt att frysa i Sverige.