Kastrering - nu är det bokat
Eftersom killen min är så pass gammal är rekommendationerna att han sövs och kastreras liggande. Jag har frågat så mycket som jag lyckats komma på att fråga om, men tänkte höra om någon här kastrerat en äldre hingst och vad ni har för erfarenheter.
Jag fick det förklarat för mig att läkningen skulle vara lättare och mindre komplikationer eftersom han sys ihop, men risken är större vid uppvaket.
Han skulle vila en vecka, sen ev promeneras lite en vecka och sen kunde man sätta igång. Låter det rimligt? Vill gärna veta vad jag har att vänta mig.
3:e januari smäller det.

Min vet tyckte jag skulle promenera honnom från början (3år vid katrering) sen eftr ca en vecka så började vi rida honom igen.
Min vet tyckte det var viktigt att han rörde på sig och att han gick i hagen, han gick ensam första veckan och sen med mina övriga hästar.

Mina veterinärer har alltid kastrerat stående, men har aldrig kastrerat någon äldre än 3 år. Men rekomendationen har alltid varit mycket rörelse, då går svullnaden ner.
Att stå inne på vila låter konstigt för mig, man kan också massera framför skapet för att hålla igång blodcirkulationen och på så vis också hålla svullnaden nere.
Jag har aldrig kastrerat en så gammal hingst men jag tycker det låter konstigt att han behöver sövas. Finns säkert någon annan med större erfarenhet att rådfråga!!
Vi kastrerade Walero 21 nov. Walero är fd avelshingst 5 år, blir 6. Vi gjorde det stående i stallet, lite lugnande medel och lokalbedövning. Gick mycket bra. Han fick Penovet i 5 dagar efter och gick ute i hagen tillsammans med två nykastrerade 1 ½ åringar.

Ja vi brukar också ha våra nykastrerade i hagen så dom kan röra sig! Stå still känns inte bra, inte söva heller !!

Fast de sa att en så gammal hingst är det svårt att stoppa blödningen på vid stående. Har inte hittat någon som vill utföra det på stallgången hemma.
Vila = vila i hage, inte springa och busa utan lunka lugnt. Inga kompisar i hagen på 2 veckor.

Ametist kastreades liggande och det är det minst smärtsamma för hasten då man kan bedöva dom mer (jag ksulle aldrig gå med på stående på mina hästar)

#6 Varför?? Ja är rädd för skaderisken vid uppvake!

#7 för att det gör ondare att stå upp än att liggan er och få mer smärtlindring och helt sövda är dom aldrig…..dom vaknar direkt efter och är bara lite groggy så uppvaket är inget att vara rädd för

Hur lång erfarenhet har du av detta, och vad grundar du dina tankar på??? Det finns ju faktiskt folk som kan tro på dig att man gör hingsten en tjänst genom att slå omkull den.
Sen skrev ju också Hape att hennes hingst skulle sövas! Jag har varit med om att en av våra hingstar fick slås omkull, sen fick en person sitta på hans huvud, medan en annan fick dra i ett bakben!! Otroligt harmoniskt och inte alls frustrerande för den unga hingsten. Nej tack en stående kastrering är betydligt mer humantoch det ärväl därför de flesta kastrationer sker stående tack o lov!

Fast vad ska jag tro då när de säger att han riskerar att förblöda vid stående kastration? Jag menar hästen är inte 2,3 eller 5, han är 9. De säger att blodkärlen är såpass stora. Jag frrågade om uppvaket, för jag är rädd för det också, men de sa att det skulle gå bra.
Detta är sövd, inte bara liggande om jag fattat saken rätt (och jag kan inte se varför jag skulle få utfodringsinstruktioner om det inte var full narkos som gällde). Om någon kan hitta en veterinär som vill göra det stående och som inte tror attt hästen förblöder så är det självklart ett alternativ, men det finns inte så många valmöjligheter här i skogarna och då får man lita på de som finns.

här är bilder från när vi tog ljuvelerna på Ametist, inte alls frågan om att slå omkull, alla gick väldigt lungt till men blodigt
http://ametist-04.blogspot.com/2010/03/kastrering-2007-07-07.html

Nu har jag googlat runt och kan inte hitta annat än att en såpass gammal hingst bör sövas och kastreras på klinik.
Jag har inte närvarat vid särskilt många kastrationer men en 9-årig hingst kastrerades stående med lokalbedövning och rätt mkt lugnande. Ordinationen var vila i 14 dagar med många promenader, sen lätt ridning efter det.
Detta var länge sen, men ingreppet utfördes på klinik. Han klarade galant att åka transport hem efteråt.
Jag har också deltagit vid kastration hemma, där hingsten (åring) lades omkull. Det gick lugnt till och han hade fått lugnande så ingen större dramatik då heller.

Fast kliniken vill inte göra ingreppet stående så då är valet mellan hemma (vilket jag inte heller hittat någon som vill) och på klinik enligt deras rutiner.

Om det är rekommendation finns det ju inte mycket mer att välja på, hoppas att allt går bra med honom.
Han är ju inte den första äldre hingst som kastreras. Jag kommer i fortsättningen att kastrera mina stående och hoppas verkligen jag slipper kastrera en så gammal hingst.
Alla våra kastreringar har gått lugnt och stilla till stående.
Lycka Till HAPE!

Ja inte var ju tanken när jag köpte honom att han skulle kastreras, men livet tar ju sina egna vägar ibland. Jag hoppas också att jag aldrig behöver kastrera en så gammal hingst igen.
Tack
De äldsta vi har kastrerat har varit 5 år och använda i avel. Båda har haft gigantiska kulor - veterinären fick använda Ardennertången - men det var inga problem efteråt. Ut i hage och lagom med motion. Inget smärtstillande elelr penicillin.
Otur kan man alltid ha när man kastrerar och det kan säkert hända saker med både åringar och äldre hingstar såväl hemma som på klinik. Finns det ingen veterinär som vill göra ingreppet ståendes hemma så är det så klart endast klinik som gäller. Personligen tycker jag att sövning innebär större risk, även på en äldre häst, men det är ju upp till var och en att bestämma hur man vill göra 
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Dom sövs inte helt utan ligger i någon typ av halvdvala.

Men på Hapes hingst är det söva som gäller skrev hon ju!!!!
Jag har inte mycket erfarenhet av detta, men jag ägde en gång i tiden en hingst som kastrerades som 9 åring. Detta skedde 1993 hemma i stallet, stående med lokalbedövning och lugnande. Allt gick jättebra! Han fick samma ordination som #13 skriver och efter ca 2 v så var han på hoppbanan igen.
Den gången var det ingen som ens talade om att lägga omkull eller åka till klinik. Hästen blev 24 år.
Lycka till och berätta sedan hur det gick!
Jag har låtit kastrera två st gamla avelshingstar. Först connemarahingsten Önnarps Chateau RC 88. Han var 10 eller 11 år och kastrerades stående utan några som helst krångligheter eller komplikationer. Inget igensytt. Gick i hagen dagen efter. Svullnade lite men det gör alla. Nr två har gjorts för en månad sen. Sec A hingsten Mälby Mei Yen RWM 60. Även han drygt tio år och han kastrerades stående hemma av distriktsveterinären. Även han ordinerades hagvistelse och då tillsammans med sin kompis 1½ år också nykastrerad. Inte heller här några komplikationer och INTE sytt. Vad jag lärt mig är att det ska vara öppet så sårvätska och blod kan rinna ut.
Blir sådant stående p.g.a. att snitten är igensydda så kommer infektionen som ett brev på posten. Blodansamling och stående sårvätskor är gigantisk grogrund för infektion och varbildning. En tom igensydd pung rymmer en hel del.
Musse var inte onormalt svullen men såret blödde och såsade fortfarande rätt rejält efter en vecka så då satte vi in penicillin. Två dagar efter det var han helt torr dock fortfarande svullen fram i skapet. Är nu helt OK och normal.
Unghingsten var helt komplikationsfri och knappt ens svullen. Togs också stående.
Jag är nog benägen att hålla med Arhults att det där med att kasta hästar (lägga dom) är långt ifrån riskfritt (jag är djursjukvårdare med erfarenhet från arbete på stordjurskliniken i Helsingborg) både för hästen men även för veterinär och medhjälpare. Det är också ofta väldigt dramatiskt och stressande för hästen.
Kan man göra ingreppet på stående häst så föredrar i alla fall jag det.
Men du ska så klart lyssna på din veterinär. Litar du på honom henne så är det väl inget att fundera på.
Jag måste tillägga att jag för något år sen lät kastera en tvååring hemma och veterinären ville lägga omkull hästen på en rejäl dos lugnande. Alltså inte söva. Jag har ju varit med och lagt hästar ett otal antal ggr inför sövning (vi använde curare) så jag är ju precis inte ovan. Denne gosse gick aldrig ner ordentligt utan simmade omkring ett bra tag innan vi lyckades välta ner och sätta oss på hans huvud. Ganska dramatiskt. Sen band veterinären upp benet så som visas i Loritas bildserie. När så veterinären satt båda kastraktionstängerna och tjejen som satt på hästens huvud lättade en liten ynka smula på trycket på huvudet formligen flög hästen upp med benet fortfarande uppbundet och tängerna dinglande från sädessträngarna. Inte bara ganska dramatiskt, hysteriskt dramatiskt. Nu gick allt bra till slut och det blev inga komplikatationer för hästen. Han sattes på peniccilin direkt En svullen hand och en massa blåmärken på folket och säkert en tagg i själen och skav i kanten gällande förtroende för folk hos hästen.
Sen måste man ju ha en rejält tilltagen plats för att hästen inte ska dundra rätt in i nån vägg eller liknande. Man har ju inte en suck att kunna hålla eller styra dom när de faller.
Jag föredrar stående, men det fattar ni kanske.

Ni som kastrerat äldre hingstar - det har inte sagts någonting om risk för att förblöda och tarmframfall?
Jag har ingen "egen" veterinär som jag "litar på" för jag är extremt sällan i kontakt med veterinär. Det är typ vid besiktning och vaccination. Grannkommunens distriktare kan tänka sig att komma, men bara om jag är "medveten om att det kan finnas en risk för framfall".
Här verkar det som att alla är rörande överrens om att det går bra att göra det hemma.
Det var länge sedan jag var med om att kastrera en äldre hingst (9 år) men jag har inget minne om några varningar för vare sig framfall eller förblödning.
Jag beställde tid vid klinik och de fick uppgifter om hingsten och därefter skedde ingreppet.
Men har du fått dessa varningar så finns väl risken.
Risk för komplikationer finns ju alltid, frågan är väl hur sannolikt det är? Och i så fall är risken för framfall och förblödning större än risk för komplikationer vid uppvaket?
Man kan ju rådfråga fler veterinärer för att få en klarare bild om riskerna…..
Jag håller tummarna! Lycka Till!
Bara att söva en häst är alltid en risk, allt ifrån att hästen faktiskt sövs med narkos vilket är ganska så riskabelt ändå på hästar efter som de kan reagera ganska så olika.
Sedan det faktum att de är groggy längre efter sövning än sedering gör själva uppvaknandet till en risk. Jag har en bekant som gjorde en bukoperation på sin häst, och på uppvaket halkade hästen till och bröt höften, bara att avliva tyvärr. Att de gör illa sig (mer eller mindre) är inte särskillt ovanligt.
Vi har aldrig kastrerat varken yngre eller äldre hingstar annat än stående (hemma), och när en häst opererade bort en ink under buken (stort sår med stygn men alltså inget inne i buken) så skulle han promeneras direkt när han kom hem. Och när man kastrerar brukar man ju nästan säga att hästen aldrig kan röra på sig för mycket… Detta för att driva ur vätska och på så vis förhindra en infektion.
Men jag kan tänka mig att en lite kraftigare sedering som Lorita gjorde med sin häst ändå är ett rätt bra alternativ, jag ska inte säga säkert men jag tror nog ändå de bli klarare i skallen fortare med det än med sövningen. Åtminstone med det faktum att hästarna på sedering ofta lägger sig ner frivilligt, till skillnad mot när de ska sövas då de i princip faller ihop.
Trots att det är ett faktum att fullvuxna hästar (det gäller inte bara 15 åringar utan lika väl 5 åringar) har större kärl så skulle jag personligen se det som en mindre risk än sövandet.
Men jag tycker du ska höra med 2 andra större kliniker (kostar ju "inget" att ringa!) om de anser att det är en övervägande större risk att kastrera en äldre hingst - då får du ju svar på det! Men verkar det vara "hugget som stucket" så kanske du kan kastrera ståendes på kliniken, d har ni ju trots allt nära till akut vård OM det skulle behövas!
Hakuna matata!
Ja jag minns att det varnades för risk för framfall, men förblödning var det nog aldrig tal om (förstår innte riktigt hur det skulle gå till om man tar god tid på sig och inte tar bort tängerna för snabbt). Är kärlen väldigt stora kan väl veterinären lägga en ligering?

Det där med tarmar och blödning gäller ju alla som kastreras,
Jag kastrerade en 3 årig shettis i början på året och samtidigt kastrerade jag hans helbror som är 4 år och 3 åringen hade dubbelt så stora testiklar och större kärl än sin bror så allt har ju inte med åldern att göra och de gjorde ståendes
Vi kastrerade en 3 åring för några år sedan med sedering, liggandes, hur lugnt och bra som helst. Han fick sin spruta, la sig självmant ner när han blev dåsig, lokalbedövning och sen efter fick han en spruta till med uppväckning, låg någon minut till reste sig upp lite groggy men det släppte väldigt fort, inga skador och allt var frid och fröjd….tog ingen tid alls och inga komplikationer efter.
jag tror det är mycket olika beroende på vilken veterinär som man använder hur dom går tillväga men jag var nöjd med våran procedur 

Jag var med jobbet på studiebesök på en ATG Hästklinik för ett par månader sedan, där hon berättade lite om just kastrering när vi kom in i "sövningsrummet".
Jag blev genast nyfiken o frågade varför man behövde söva för kastrering. Då berättade hon att äldre hingstar löper en mycket större risk för tarmframfall och blir det det, så är risken stor att den förblöder om den står. Liggandes så är det svårare för tarmarna att "ramla ut"
Vid själva uppvaket körs hästen in i en rejält madrasserad box.
Själv har jag vid ett tillfälle lagt hästen ner vid kastrering o det kändes inget bra alls, men blev inga komplikationer efter.
De andra hingstarna har kastrerats stående, hemma. En gång blev det infektion. Alla andra har klarat sig helt utan komplikationer.

Well, det blev sövd på klinik.
Veterinärstationen som skulle ta honom stående var oense och hade olika åsikter om det ens var möjligt att göra. En veterinär därifrån kom ut och skulle besiktiga samt vaccinera honom, men lyckades varken sticka honom eller genomföra ett böjprov. Dessutom sa hon att veterinären som skulle kastrera var ung, oerfaren och hade en pappa som ägde travhästar (vad det nu har med saken att göra). Själv måste hon varit yngre än jag är och då är inte jag lastgammal, så hur oerfaren den andra veterinären var vågar jag inte ens spekulera i.
Uppvaket gick bra, men jag fick en chock när de öppnade. Min söta ponny såg ut som ett wrestlingmonster
. Han hade en hjälm a la enorm på huvudet. Hittils har läkningen gått bra. Ingen feber ÄN. Han fick lite lindad gasväv som syddes fast över operationssåret och de stygnen tog jag i söndags utan problem. Hittills är han sig själv om än lite ledsen över att stå isolerad från stona (men de är dräktiga och jag vill inte få kliniksmitta in i det stallet.
Jag återkommer om det finns mer att säga i ärendet, men förutom hålet i plånboken så är jag jättenöjd. De lyckades dessutom genomföra ett böjprov och vaccinera hästen, så tummen upp för kliniken.
Nu är det bara att hålla tummarna för att det går att sälja pålle också.
Åh vad skönt att det gick bra och att du är nöjd med hur det blev till slut! Lycka till i fortsättningen och hoppas du hittar en bra köpare!

#30 travhästägare är lite mer okänslig som min veterinär sa till mig när jag ville vaccinera fåren, får har inte samma värde som hästar så man tar ett större spill (hon har lovat att ändå leta stelkrapsvaccin till i morgon åt mig)

Vad skönt att det gick bra. Har inte velat skrämma upp dig innan. Men i våra trakter var det en som skulle kastrera sin shire hingst som var äldre. Han var väldigt snäll som hingst, men ägaren tyckte väl att det var lika bra att kastrera eftersom han inte gick i avel. Vet ej hur de kastrerade men hingsten slutade inte blöda efteråt och de var tvugna att åka till Helsingsborgs djursjukhus. Han var nära att stryka med, som tur var klarade de honom. Men sedan när de skulle hämta hem honom kom nästa smäll för ägaren, försäkringsbolaget tog inte komplikationer i samband med kastrering. Så hon fick stå för notan själv
#30 Kan du inte berätta lite om honom. Vad har han gjort i sitt liv? Hur stor är han? Vad har han för typ av temperament?
Jag behöver troligtvis byta häst, men det blir nog inte förrän till hösten isf.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#32 Kan vara så, men det låter långsökt. Som veterinär ska man ju kunna vara mer saklig än så. Oavsett så var de så oense att det kändes oseriöst.
#33 Jo, jag hörde med försäkringsbolaget om det och mycket riktigt står de inte för något i samband med kastrering, inte ens med veterinär-xtra och vad de nu kan heta de olika försäkringarna. Är fortfarande skitnervös och inbillar mig att han är lite svullen, men det är inte varmt och han har hittills inga tendenser till feber.
Någon som vet om de kan vara lite svullna utan att det är någon fara? Jag menar en annan blir ju också svullen kring sår även när det inte är infekterat.
Ja, vad har han gjort? Precis som många andra från Wales så har han inte gjort mkt mer än att gå och skrota. Pappa till några föl, inte utställd på några större utställningar, men inriden och inkörd hösten 2010. Då red tydligen deras 13-åriga dotter honom. Sen har han inte gjort något innan han kom till mig. Här är han mycket sparsamt riden och lite tömkörd. Snäll, men orutinerad och det finns en del att önska rent utbildningsmässigt. Vill dock väldigt gärna göra rätt och blir så nöjd när han förstår vad jag är ute efter och då ser man hur hela hästen slappnar av.
Han är väldigt vänlig, supersocial på gränsen till för mycket, så man får upprepa att han måste hålla sitt avstånd. Helst vill han sitta i knäet, men nöjer sig om man står och klappar och kliar. Har väl haft några brötiga vändor då han skrikit på tjejerna, men måste säga att det är inte mycket i jämförelse med andra hingstar jag träffat. Hanterad lös eller i grimma/grimskaft. Står på stallgången trots att stona är i sina boxar.
Han är väldigt ovan vid det mesta (klippmaskin, mätsticka, vaccination, hovslagare), men allt går att göra. Man får bara tänka sig för så man inte är för yvig och stressad. Det är en känslig, men lugn häst. Inte springig och gapig i hagen, lätt att hålla i hull. Stor respekt för elstaket och skulle aldrig komma på tanken att rymma. Kommer alltid när man ropar i hagen och oftast innan man ens hinner ropa.
Han är mörkbrun, lockig man och svans och ser väldigt mycket ut som en uppskalad welsh mountain. Otroligt vackert huvud, små öron och stora ögon. Lite sned bläs, så beroende på om man gillar mycket vitt på mulen eller inte så har han en vackrare sida ;D 4 vita, inte så lång, lite längre bak och lite kortare fram. Ganska jämna, så det ger ett harmoniskt intryck.
Han är inte så stor, 143 cm gissar jag på, men ändå en rejäl bit. Han vägde 467 kg när vi var på kliniken och det var klinikchefen som hjälpte mig. Han ansåg inte att hästen är fet, men det finns utrymme att tappa några kilo också utan att han skulle magra av.

Glömde skriva att han åker på utbildning nästa helg för att kickstarta träningen lite. 1 månad hos en dressyrryttare här i värmland. Jag själv har inte tid att rida, så om han inte blir såld så letar jag fodervärd/ryttare till honom.
Han låter onekligen intressant din grabb, speciellt att han redan är inkörd, då det är en körponny jag vill ha.
Känslig, men lugn säger du. Hur reagerar han när han blir rädd? Vänder han på klacken och sticker därifrån, eller stannar han bara?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Ja det är väldigt olika, ibland är dom ruskigt svullna men ingen fara, med rörelse brukar det bli bättre. Man kan massera ner svullnaden framför skapet.
Får han feber är det infektion, men det brukar gå ned helt på ett par veckor!

ANgående körningen så har jag inte testat då jag inte har utrustning och kunskap. Enligt uppgift var han snäll att köra, men kunde bli lite brötig precis när han kom tillbaka till stallet och de andra hästarna. Det räknar jag med att det kommer att vara ett mindre problem allteftersom tiden går efter kastrering.
Han har faktiskt inte blivit rädd när jag hanterat honom hittills, så jag vet inte. Däremot har han blåst upp sig lite när vi skulle förbi en låst vägbom och var tvungna att hoppa ett dike 2 gånger för att komma förbi (detta när jag ledde honom). Då stod han still - tog ett skutt-stog still och hoppade sen sista biten. Sen har han busat medm mig, i töm och riden, men väldigt korta "utfall" och under omständigheter som kolmörker och blåst. Ej igång och ej i kondition och såpass grön så har jag inte värderat det något speciellt.

Tack för intressant och informativ läsning! Jag skall kastrera min 11-åriga welshhingst Moflos Fester till våren (om han inte blir såld innan), och jag ser ju här att det var en del att tänka på innan man kastrerar en äldre hingst.

Du har ju fördelen att du inte behöver fatta beslutet under samma tidspress som jag. Så du hinner överväga för och nackdelar med olika beslut.
Nu hoppas jag ju att jag inte kommer i den här situationen igen, men min upplevelse är så positiv att jag skulle göra om samma val igen. Hela konvalescensen är nu över och han är feberfri och pigg. Dock är det fortfarande lite svullet med en lättare värme, men det kanske ger sig nu när han till helgen åker iväg för att ridas igång.