Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1322 ggr
Flarpen
1

Ska fölet med?

Hej

Behöver råd.

Ska fölet som är 6 mån och sover i egen box på nätterna men går med stoet på dagarna med till veterinärbesök? Det är stoet som skall behandlas.Jag åker ensam till veterinären.

Lorita
0

Det är svårt att svara på, det hänger på hur fölet är och vad ditt sto ska behandlas för.

Sen kan ditt sto bli oroligt om hon inte har med fölet, det bästa skulle vara om du fick med någon i vilket fall, det är alltid dumt att åka en med häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Om fölungen och mamma är vana vid att ha varandra utom synhåll så skulle jag säga att du kan åka med mamma själv, jag tror du känner hästen bäst om du vet att de klarar att vara utan varandra eller ej.

Men sedan vet jag inte om fölungen är van att stå uppbunden? En så pass stor fölunge lös i transporten är kanske inte att föredra, men har fölungen inte suttit fast alls innan så är kanske just i transporten itne det bästa stället att börja på. Men är mamma lugn av sig och fölungen kan sitta fast så är det ju en bra anledning att åka transport och träna :)

Men jag håller med, aldrig bara en person som kör häst! Det finns (för) mycket som kan hända.

Hakuna matata!

Arhults
1

Om du åker ensam är det nog enklast för dig att lämna fölet hemma så du kan koncentrera dig på stoets behandling!

Flarpen
2

Så här gick det…

Jag fick ressällskap. Fölungen fick följa med och åka transport och miljöträning på köpet. Behandlingen av stoet gick bra.