Små täcken?
Är det någon som vet var man får tag på små täcken,
stl. 95 & 105?
Jag vill gärna ha bogveck och snabbknäppe fram.
Stalltäcken i olika tjocklekar, men även varmare vintertäcke, gärna med hals till. Regntäcken har jag lycktas hitta.
Dubbla täcken kan man ha, men slipper jag är det bra!
Detta är inget jag använder på alla våra ponnyer, men ibland behöver man det om ponnyn inte ska bli alltför långhårig.
tar så lång tid att torka en tjock päls på vintern!
Tips emottages tacksamt!

Finns på Hööks bla, även på Börjes
finns olika ponnybutiker på nätet som även de har små bra täcken , kommer ett par länkar här.

Vi specialbeställde från Sverigetäcket när vi hade WM. Blev inte dyrare än en deras ordinarie storlekar.

#1 & #2
Tack för tipsen! Det fanns mycket bra där! :-)
Det är lättare att få tag på täcken i 105, 95 är värre.
Vet någon om det fungerar att köpa ett halstäcke i ponnystl. och kunna ha det på stl. 105? Eller drunknar dom i det?

#3 Det är olika faktiskt, en del är helt perfekta och en del är stora ;-)
Vi har många 95 cm täcker hos oss till våra shettisar *S* men även många som kan ha 105 cm.

Har du något täcke du kan säga är riktigt bra? Då menar jag just passformen. Helst med hals, till vintern. Det behöver inte vara så jättetjockt, men bara det "klär in" så mycket som möjligt av ponnyn!
Vi började med 95 till våra welsh mountains, men av ngn "konstig"
anledning, så har några vuxit ur sin täcken och gått upp till 105.
Problemet med dom yngre är att det blir så stort vid bogen. Oftast har dom bara regn eller fleecetäcken på sig, om det är väldigt vått ute, och det behövs torkas upp lite. Dom ställer sig inte under träden när det regnar alla gånger, som deras matte skulle vilja att dom gjorde! ;-)
Och det är som du säger, så väldigt olika med storlekarna. Hööks Termo Master brukar vara ganska rymliga i sina storlekar, t.ex. Och då kan 105 bli för stort.
Shires täcken har bra passform, men är inte så lätta att hitta i små storlekar.

Jag har en del småtäcken kvar www.hastkraft.dinstudio.se som dessutom är prissänkta med 40% 
Nu vet jag inte i vilken prisklass du kan tänka dig, börjes har faktiskt blivit riktigt duktiga på att ha dugliga ponny täcken.
Men ska du ha av bra kvalité och mycket bra passform så ska du åka till närmaste travbana!!! Där har de täcken som är väl tilltagna på längden i halsen för att passa ponny halsar men inte för djupa å de hamnar under bogen + att de inte går ner till knäna heller.
Exempelvis detta täcke har jag i storlek 115 till de ponyerna jag normalt sett behöver köpa 105 till och spänna ut max i bogen~
http://www.finntack.com/Product.aspx?ItemID=24421
Ett innetäcke som sitter som en smäck på mina ponnyer i olika storlekar =) Vintertäckena kommer jag inte ihåg märket på, men även de är "travar" täcken. Så antingen fixar du en katalog, åker till en hästsportbutik som säljer lite travgrejer och ev kan ta hem eller så åker du direkt till travbanan, där finns de absolut bästa storlekarna. De är vana med travponnyer och har därför bättre anpassning än "stora täcken som görs mindre"=)
Hakuna matata!

Ska man ha lite bättre kvalité och passform, så får man vara beredd att betala lite mer! Våra täcken håller ganska länge, för det mesta, så det brukar var värt dom extra kronorna. Har provat Börjes ute/regtäcken, men de allra minsta (85 & 95) storlekarna har inga bogveck, så då är det inget för mig!
Till dom stora hästar som jag haft, köpte jag likande stalltäcken som du har på bilden, fast med omlottknäppnig fram, och dom satt väldigt bra! Var från ngn galoppbutik. Kan tänka mig att det är lite liknande sortiment!
Mycket bra tips här!!!
…täcken är så svårt, storlekarna kan variera så himla mycket…
och mer än ofta så är dom alldeles för stora i halsen….suck…
Börjes brukar ligga 1 strl för stort (ca) tycker jag…
snart är det (ÄNTLIGEN) ordning med webshopen och då ska jag åter jaga BRA ponnytäcken..(bla)
Kapar tråden litegrann 
Är det någon av er som har shires täckena till era welshar? Hur är dom i passformen? Jag har hittat en fint regntäcke men frågan är ju hur dom passar också?! Har en sek C..

Vi har köpt ganska många Shires täcken till våra i allt från storlek 105 till 155 och alla har passat fantastiskt bra! Jag har varit supernöjd med dem. Bra kvalité till bra pris och framför allt har passformen varit rätt.
#11 Låter lovande
Tack för svar!

NU kommer jag med en fråga igen!
Har letat överallt efter ett ngt. tjockare vintertäcke (ute) med avtagbart halstäcke i
stl. 95, som inte ska vara alltför stort i storleken, men inte lyckats!
Har även frågat på flera ridsportbutiker, men ingen har…
Är det någon som vet om det finns överhuvudtaget?
Tacksam för svar!!!
Börjes har tjockare vinte täcke i små storlekar, men inget halstäcke i så smått….men det är inga problem att sy ett sådant själv.
Jag beställer en storlek för litet när jag beställer från Börjes till mina, hyfsade täcken till bra priser…billigt skräp tycker en del men å andra sidan så blir man inte så ledsen om något går sönder….oavsett om det kostar 1000 eller 300 så har dom sönder dom i allafall och då köper jag hellre 3 nya så jag har fräscha saker..

Vi har köpt många små bra täcken från Horze. Med bogveck 
Och dom brukar också ha bra rabatter 
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"

Hittade precis en annons på blocket från en firma som syr små täcken.
http://www.blocket.se/landskrona/Fol___shettis___asenetacke_23122571.htm?ca=23_11&w=3

Bra fråga!
Jag har länge retat mig på att de flesta BRA täckena börjar vid 115 - 125 cm. Till ponnier har det mestadels funnits små oproffsiga täcken utan bogveck, utan svansskydd, utan snabbknäppen och med fåniga mönster på.. som om alla ponnyägare vore BARN?
Kollade på Horze´s sida, och där fanns minsann en hel del täcken i storlek 85 och uppåt, med halvhalsar o dyl. Men man måste ju se dem i verkligheten också, oftast är ju passformen dålig eftersom täckena går ner som för tornérhästar i sidorna även om ryggen är kort..
Jag brukar köpa dessa "tonerspelshängen" och resolut sätta saxen i dom…samma gäller dessa värdelösa fleece täcken som finns…sprätta och kapa och sy om…när dom är så billiga så lönar det sig inte att köpa tyg för att sy helt eget..
Ett tips Hör med Svea Sverigetäcke. Har själv specialköpt efter egna ritningar så de skulle passa mina Araber som mindre småhästar. Visserligen har det kostat en del slantar. men de har kvalité.

# 17 De täcken vi köpt från Horze har passat alldeles utmärkt till våra welsh mountain ponnisar 
Och ibland har dom värsta rean, då är vi där och plockar på oss ett gäng täcken 
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"
Ta en titt på Cuddly Ponies täcken - gjorda för små ponnyer och ofta med welsh mountain som fotomodell
http://www.castlecampssaddlery.co.uk/acatalog/cuddly_ponies.html

Tack för alla bra svar!
Fortfarande har jag inte hittat något täcke i stl. 95 med hals, men ska kolla upp olika ställen, om det går att beställa! :-)
#21 Hur vet man vilka storlekarna är på den engelska sidorna? Ser bra ut annars!

Jag har hittat en sida som säljer ganska små täcken till bra priser!
OM det är någon mer som letar….

Tror boett har små täcken med hals. www.boett.se
Även Hansbo har mindre täcken med alla funktioner som man vill ha, men jag vet inte om dom har så små halstäcken.

Jag har ett riktigt bra vintertäcke i strl 105, Bucas. Kolla efter sånt :)

http://www.hastshopen.se/ där finns bra Bucastäcken, jag har 105 eller 95 till shetland och russ och de är varma rymliga och ligger bra!
#22 Jag kan ta hem tjockt täcke med hel hals från 100 cm.
Maila mig gärna vid intresse på ponnybutiken@telia.com
Amor vincit omnia 
Hej!
väcker en gammal tråd till liv. Jag har funderat på täcken till mina små, men vilken storlek brukar man ha till welsh mountain? jag trodde först 115 men efter att ha läst här kanske 105 är bättre? den ena ponnyn är liten ocn nätt endast 112-114 cm hög, den andra är grövre och blir nog över 120 i manke.
Vad rekommenderar ni?
#29 Enklast är nog att mäta dom från manke till svansrot.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Mina mountains har 105, båda är dock kraftiga damer
den mountain hingst vi hade förut hade 95, så det kan variera lite, mycket beroende på täckes storlekarna också givetvis.
Aha så bra! då kanske jag vågar beställa 2 stycken från börjes i 105. Jag ska mäta ryggen först på dem nu ikväll så får vi se :)
tack för svaren!
Våran ena har 110 i Bucas o den andra har 100 i Horseware. Båda är riktigt bra men Horseware ett strå vassare. Upplever Bucas som lite kort på sidorna o då är inte ponny så jättetjock… :)