Ny med Welsh
Hejsan! det är så att jag har lånat ett welsh sto för avel. Har aldrig tidigare haft welsh så är helt ny!
Tanken är ett hennes föl sen ska gå på fölvisning osv.. Tror mycket på detta föl då mamman "Bella" fick Guld på riks 2009. hingsten är ännu inte så känd i sverige men jag gillar honom så de blir bet. till våren! Alla tips och information om utställningar osv tages tacksamt emot.
Jag är bosatt i skåne!
MVH: Susanne

Välkommen och du kommer säkert få många bra tips och råd 
Jag hoppas på det, detta är första gången som jag tar ett föl med syfte att ställa ut, har aldrig gjort detta med häst tidigare, bara med mina hundar (har kennel).. Kanske finns någon i skåne som kan hjälpa mig att komma igång till och med ! =)

Det finns flera duktiga utställare och uppfödare i Skåne, vilken sek är det?
Berätta mer om din welsh, stam och vilken hingst du ska betäcka med :)

Ok hingsten är också en sek B. Stoet är ett jättefint sto med bästa tänkbara stam.
Jag har inte sett hingsten själv men fick samtal om honom när han var på väg in till Sverige, av dom som köpte honom från Danmark.
När du avlar welsh så heter det följande
Welsh Mountain är en sek A
Welsh Ponnyn är en sek B
Welsh av Cobtyp är en sek C
Welsh Cob är en sek D
Detta är de olika sektionerna och har igentligen inget att göra med vilken mankhöjdskateori din ponny är i.
Sek B kan med andra ord vara både kat B och C
Rörigt ? Så du avlar eller ska börja avla sek B. Jag avlar också sek B och de flesta av mina welshar ligger mellan 127-134 i mankhöjd. Hingstarna jag har är 133 och 134 cm i manken!
Vem har hingsten nu?
Lycka Till
Agnetha
Arhults Stuteri
Hingsten står på Stuteri Skoghem i skåne, där jag jobbar som inridare av deras unghästar. hingsten ska nu ridas in =)

Ok kul att höra, berätta lite hur du tänkte i ditt val av hingst, jag tycker alltid det är roligt att höra hur man tänker när man parar ihop blodslinjer!
Avel är ju ingen slump, inte heller lätt och de flesta avkommor blir bara mediokra, så det är ett oerhört intressant ämne hur ni andra ör för att hitta den perfekta matchen till ert sto/kontra hingst!
Jag vet inte så mycket om hingsten igentligen mer än att han lämnat en del avkommer i Danmark, han kommer ridas in nu och visas i sverige. Han ska även ut på tävlingsbanorna.
Jag gillar dock hingsten både exteriört och temperamentsmässigt. Snäll och följsam som en hund=)
Mitt mål är att få fram en stabil och trygg tävlingsponny men som även ser bra ut! Som sagt så är jag HELT ny med Welsh och har annars bara Halvblod.
MVH:Susanne