Thorneyside The Terminator
Är idag en mycket ledsen ägare till en otroligt vacker cobhingst som aldrig kommer att få göra sitt i avelsboxen här i Sverige. Varför? För att han s pappa är T.The Terminator.
Min dröm blev en mardröm då jag upptäckte vid ingående studie av stammen att bruna Terminator har två fuxföräldrar. En utredning har gjorts av WPCS och enligt uppgifter är DNA-test gjorda och man vet vem TErminators riktiga pappa är. Men idag fick jag detta brevet från föreningen.
Dear Hanna
At the Council meeting held on 5th December, it was decided that there would be no changes to the pedigree of Thorneyside the Terminator. This was based on an investigation by the Animal Health Trust who noted that there was no evidence to qualify or exclude Brynymor Welsh Magic as the sire. The issue of colour was also investigated and it was further decided that progeny out of a chestnut dam and by a chestnut sire that is not chestnut in colour, will be DNA-typed. If the parentage was confirmed, further tests to confirm whether the parents are true chestnuts, being totally without any black hairs, will be conducted.
Best wishes
Anna
Anna L. Prytherch
Principal Officer / Prif Swyddog
Nu blir det klipp klipp och jag går vidare i livet med en av mina stora drömmar krossade. Jag kommer tillbaka, men förtroendet för wpcs är för alltid raderat. God jul!
Så enkelt gjorde dom det för sig…..helt otroligt!!
jag är otroligt ledsen för din skull HAPE, ja, WPCS har gjort bort sig!! (igen)
Vad händer med alla avkommor??? ska dom få fortsätta i aveln som inget hänt?
Tänker WPCS låta Terminator få fortsätta verka i aveln?

Japp, som jag fattat det så inga restriktioner angående nått. SÅ då får man ju ta sitt ansvar som hästägare, men det är bara så J***A fel, inte bara för min häst, men alla avkommor och deras avkommor. Det rör sig om minst ett 500-tal hästar med fel stam, även om de faktiskt är riktiga cobbar så är det ju fel.
Så himla förbannad just nu.
WPCS borde ta sitt ansvar och ta licensen från Terminator då stammen inte kan verifieras varken åt det ena eller andra hållet….
Luktar skunk om det hela, vad hände med den cob hingst som var alternativet?? stämde inte det DNA:et heller??? 3:e hingst inblandad??
jag tror inte vi har sett slutet på det här ännu, även om WPCS vill sopa det under mattan….

Jag tror inte att det finns någon testad cob-hingst - officiellt alltså. Den analysen hamnade nog i julbrasan om jag får gissa.
Jag vet inte om jag är korkad eller om min kunskap i engelska totalt har försvunnit men jag kan då i alla fall inte utläsa av brevet att avkommor till TTT skulle vara kasserade för avel.

Nä, enligt WPCS är de inte det, men helt ärligt - vem vill avla på häst som man vet har fel stam? Det är inget jag vill vara med o medverka till. FÖr mig spelar det ingen roll hur fin hästen är, om jag inte kan garantera stammen, var är då min stolthet som uppfödare? Jag har hört MÅNGA som inte vill ha Terminator i stamtavlan och varför ska jag då avla fram individer som inte går att sälja på marknaden? Det är svårt nog att sälja häst ändå.

Om man detalj studerarpå många många welshar så hittar man no en hel del. Jag har under flera resor till Wales hört historier som folk berättar om att olika hingstar inte är dom som det står på pappret.
Men om du hört många som inte vill ha Terminator i sin stam, då är han ju ändå ingen eftertraktad hingst för allmän avel.
Vad är det som gör Terminator oattraktiv förutom att han har två fux föräldrar?
Med den nya vetskapen du har nu, vem är det då som är farfar till din hingst?
Aveln i UK har ju inte direkt varit kontrollerad så att säga, det är ju väldigt nytt att dom ska chippas, ID kontrollerar gör ju fortfarande uppfödarna själva, så det är klart det kan bli fel.
I ett sånt här läge skulle ju WPCS ta hingsten ur avel, men det är nog ingen chans.
Det var ju en diskusion för ett par år sedan att man ville plocka bort ett antal hingstar rent historiskt sett och dess avkommor som fanns i livet, vi har ju tydligen en sådan hingst även här i Sverige som verkat i avel, fast swf avfärdade det, vet inte vad övriga länder gjorde.
Detta tyckte jag var skönt, ingen ide att gräva historiskt om korrektheten eller inte, det skulle bli för uppslitande om hela stuterier fick slå igen p.g.a en felaktighet i stammen långt tillbaka!

Jag blir aldeles kall 
Samtidigt så vet jag inte om du ska behöva vara så drastisk att du tar honom ur avelsboxen, du är ju ärlig och den som betäcker sitt sto vet och även andra raser har varit med om liknande.
New Forest var länge delad i e och s i Svergie nu får s bli registrerad som e om, den felande länken är tillräckligt långt bort.
(det var en hingst som hade lämnat englad och kom till baka och började betäcka i igen i Engladnd men det visade sig inte vara samma hingst (fel färg) Men S blod hoppar väldigt bra )

Jo, det finns ingen som helst vits med att stoppa honom i avelsboxen. Ser man rent historiskt så tycker jag att det är onödigt att gräva också och vet att det finns andra som har fel stam. MEn den här hingsten lever och finns idag och foton finns i färg på båda föräldrarna, så missuppfattning vid registrering är inte problemet som det kan vara vid de äldre hästarna.

#9 när det gäller New Forest så var det ett rent bedrägeri, dom hade bytt hingst en helt annan ras (troligen) hingsten som åkte ur England hade inte samma färg som den som kom tillbaka. Men det är ju en annan ras 
Vad du än beslutar så kommer du göra rätt

Jag har redan sen allt drog igång i somras sagt att han blir valack om stammen inte reds ut, så valet är gjort. Besvikelsen och irritationen över hur det har hanterats är stor, speciellt då jag fått uppgifter om att man faktiskt vet den rätta stammen. Jag tycker att de kunde ändrat i stamboken, men låtit utfärdade pass vara som de är med ett utskick eller tillägg som informerar berörda ägare om den korrekta stammen. Hade inte blivit dyrt, men de hade kunnat gå ur det hela med huvudet högt.

#11 jag håller med dig
WPCS och säljare, uppfödare har brutit mot en hel hög lagar med samtliga avkommor, orkar du HAPE så har du bra procent på din sida, gäller bara att hitta fler tillräckligt arga och seriösa ägare till andra avkommor till en stämmning,
Det finns vägar för att reda ut det här då levande individer finns att DNA testa, skillnad vore väl om alla var borta, då är loppet kört…
från Saddlesoap:
We have been saying on the Responsible Equine Breeding Society website for some time now that the lid was going to blow off all the false registrations that were being issued for the Welsh Breed. We have mentioned the word FRAUD and we have mentioned FRAUD ON AN INTERNATIONAL LEVEL.
So let's recap -
1. someone purchased an equine that was not what it was registered to be - you have Trading Standards and a wealth of other government institutions to protect the consumer.
2. That animal was then exported with illegal papers - another problem
3. The owner who signed the "Covering Certificate" that said TTT was the sire provided false information whether knowingly or not we cannot say
4. Based on the owners Covering Certificate the WPCS issued a passport
5. The new owner questioned the official origins of the equine and at that moment a DNA test of the purchased equine was probably done, and compared to DNA which is/should be/must be on file with the Registering Society (WPCS) for ALL STALLIONS that are registered as such with them.
6. I am assuming that when DNA tested, the purchased equine came up negative for TTT and positive (?) for the other stallion mentioned? or if not that should also be crosschecked so that you hopefully have a positive match somewhere along the line FOR THIS PARTICULAR CASE
7. The purchaser is within their rights to SUE the seller for as the equine was sold under false pretences, and the seller would have to also provide for compensation for the transport and the boarding during the time the falsified equine was with the present owner plus other costs engendered (veterinary etc)
8. This would undoubtedly be linked to a claim against the breeder if the seller was not the same as the breeder. In fact you should open the case immediately with the government organisations in the UK responsible for Trade Matters within the EC and start there. All other international buyers who are now questioning the origins should join the suit.

Fast det är ett fel på punkt 6. Min häst - den köpta hästen, är testad mot TErminator och det är ok. Min hästs pappa är det inga tveksamheter om, det är Terminators pappa som är problemet.
Om det nu skulle vara Thorneyside Flyer som är Terminators pappa så är ju Flyer i sig efter Brynymor Welsh Magic. Så det är ju ingen större skillnad i stammen.
Men visst, Rätt ska vara Rätt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Nä, det stämmer, men det är en gissning, vi vet inte att det är så, men nu vet vi att stammen som den ser ut just nu ÄR fel. Är inte det hela poängen? Inte vad den ev egentligen kunde vara, för det har WPCS sett till att det kommer inte att hända. Det är faktiskt helt rättsvidrigt i mina ögon.

Är det någon som hittar dokumentet från styrelsemötet och AHT på WPCS hemsida?
HAPE - du har PM…
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se