Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettgod-morgon
Läst 2111 ggr
Flarpen
0

God morgon i HALKAN!!

Omslag i vädret och snön som kom är ett minne blott men nu till dagens i-lands problem. Det är förbaskat halt. Eftersom marken är frusen och nu kommer det regn blir min gårdsplan och hästarnas väg ut som såpa. Vi har stallen och hagarna så att alltid blir det någon backe att gå upp eller ner för och med oskodda hästar ingen hit. Idag stå därför mina inne.

Det får bli ordentliga genomgångar av samtliga. Rycktning, "trollknutar" som kan lösas upp och nu kanske jag kan hinna med att få bort all lera…

Hoppas att fölen accepterar detta. Hur skulle ni göra, håller på att avvänja två smo bor i egen box på nätterna men dag tid går med stona. Skall jag fresta på att hålla isär dessaidag  eller skall de få dia stona?

Själv skall lag leta fram dubbar till skorna för att på säkert sätt ta mig dit det är som sagt med risk för hjärnskakning och hamna på ändan som jag nu går ut i stallet igen.

Elshira
0

Själv hade jag blankis i hagarna här om dagen, sedan hade jag tur och det kom snö som fröa på och igår var det jtte fint med fastfrusen snö på isen. Idag smälter det bort och vägen är snorhal. Men vi kan gå vid sidan av vägen ut till hagarna. Men det aer inte just ut för att få ut dem i hagarna i morgon om det är en enda issjö av dem…

Hakuna matata!

Gylfinir
0

Sanda, kan det vara en lösning?

Flarpen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ett mycket bra förslag.Glad, men då får jag nog beställa hit lastbil och släp med grus.

Nej det fick bli en innedag för mina. De lider nog inte av det. Själv fick jag mig två ordentliga resor på baken när jag skulle köra upp foder till ett av stallen. Tur att jag hade "Herr grön" att hålla mig i men jag skulle inte vilja se blåmärkena jag fått. Glashalt och dubbarna hittade jag inte…

PS Får jag presemtera "Herr Grön", "Rullebö"r som gör tjänst hos oss…

Gylfinir
1

Det kan vara bra att ladda upp med ett par säckar vägsalt.

De går att köpa på Lantmännenbutikerna eller motsvarande.

Skaffa ett stort plastkar (typ de stora gummitrågen till vatten) och åk till närmsta grustag och be att få köpa lite sand.Troligen slipper du betala!

Ställ sen plastkaret så att det inte regnar i det och blanda gärna i salt så kan du sen enkelt sanda en stig till hästarna att knalla på.

Blir det hali i hagen kan man tippa ut halm eller spån blandat med sand och eller salt. Eller göra som Ulla Håkansson gjorde på ridbanan sin ut med dynga från boxarna eller dynghögen. Blir lite jobb att samla upp sen på våren dock som kanske inte är så rolig.

Ett hemkört lass grus med lastbil är ju i.o.f.s. billigare än brutna hästben!