hingstfunderingar till mitt welsh mountain sto
jag är lite sugen på att betäcka mitt welsh mountain sto nästa år, även fast jag har för mig att jag har lovat sambon att jag inte skulle göra det
men man kan väl få titta/drömma lite….
det är dock en helt ny värld för mig när det gäller mountains… jag behöver hjälp!! Halvblodsvärlden kan jag utan problem, men det här är rena djungeln!
stoet i fråga har följande stam:
e Lanners Blackberry RWM 64 - Cui Christian RWM 48 - Pegasus Buckey RWM 33 - Cawdor Rhys RWM 19
länk till fullständig stam och där hittar ni även resultat från utställningar, 3-års och kvalitets.
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=218530
hon är ej slutmätt, är runt 110-112 cm hög.. Väldigt trevlig i temperamentet, en kanonbra barnponny men har ändå lite fart i sig. En ganska framåt ponny utan att vara het. Har väldigt bra gångarter. Tycker att hon är en fin liten ponny, men jag kan inte så mkt om mountains som sagt 

så vad säger ni som kan?
ska man förresten ta en mountain sektion A på henne första gången och sen kanske ta en sektion B nästa gång? kunde ju försöka att få fram en lite större ponny till dottern annars…. Eller ska man köra på en sektion B första gången? eller ska man helt skippa tankarna på en sektion B iom att hon är så liten?
Salstas cocktail KWA 119 e Salstas Magic Storm KWA 80 - Salstas Splendid RWM 54 har jag fastnat lite för

Du kan ta en större med första gången det gjorde jag på min WPB 123cm i manken och det var inga problem.
Jag har annars för mig att man undviker att blanda B-med andra sektioner.

Att ta och betäcka ett litet sto med större hingst fungerar så där bra, bästa sättet att få en större ponny är att köpa ett föl e. sek B föräldrar. Att korsa sek A med sek B får du kanske en som blir 122-123 cm hög! Men det är inte det värsta utan att din ponny inte längre är rastypisk sek B och inte heller blir det en sek A! Ett sto som får sitt första föl ger oftast (inte alltid) en mindre avkomma, så om du betäcker med en WM på 122 cm kan den bli lika stor som om du betäcker med en sek B. Du kan istället använda en ädel Ridponnyhingst/WPB så får den en bättre ras tillhörighet. De flesta uppfödare av welsh är inte för korsningar inom de olika sektionerna, speciellt inte sek B med de övriga 3 sektionerna A,C och D! Det är inte så ofta ett mindre sto lyckas förstora sin avkomma mer än 10 cm även om du väljer en hingst som är 10-30cm högre än stoet. Vi har under åren betäckt många små ston med våra ridponnyhingstar på semin och det är inte alltid lätt att förutsäga storleken, enklast är köpa en större avkomma dessvärre! Mitt råd är att betäcka med en sek A hingst eller en sek C hingst :), eller WPB om det är en större hingst välj semin!
Fundera först och främst på vad DU söker i nästa ponny, storlek ? ändamål? temperament?
Det är fullt godkänt att korsa alla sektioner med varandra enligt regelboken och det blir en welsh hur du än väljer, dock så kommer säkerligen en del uttala sig på ett eller annat sätt och tala om vad som är "rätt" och "fel" men det är ditt val och ingen annans
lyssna på råd från olika håll men avgör själv,
Titta runt och hitta något DU gillar, storlekar är näst intill omöjligt att kalkylera, ett av mina ston, 133cm har fått 123cm avkomma med en 135cm hingst och en 137cm avkomma med en 128cm hingst….har två helsyskon varav den ena är 105cm som 5 åring, hans lillasyster 7 månader är redan 105cm…
så det kan slå väldigt olika..
Just för användbarheten och som du säger storleken så skulle jag själv tittat på något lite större än sek. B.
En A x B kommer nog inte gå så bra på utställning (rastyp och olika travrörelser), och får du en hingst (vallack) gör det ju egentligen inget efter som den "bara" ska bli ridhäst. Men får du ett sto så är det ju synd om du inte ger den en chans att kunna bli "något mera" om det vill sig väl! Sedan kommer en A x B med största sannolikhet fortfarande bli en "liten" B-ponny.
Så personligen hade jag nog också hellre betäckt med ridponny/welsh partbred, för att dels få upp höjden lite och dels för att få en snygg avkomma. Ditt sto ser ut att vara av den lågot mer lånlinjerade typen och lite lättare i modellen, så jag tror att hon skulle kunna lämna en trevlig welsh partbred med "ridponny typ".
Vill du ha något grövre och mer "welshigt" så skulle jag nog satsa på en sek D hingst för att kunna få en sek. C, en hingst med lite mer "massa" tror jag skulle vara lämplig :)
Vill du däremot ha en sek. B så skulle jag nog hellre råda dig att köpa ett föl/unghäst. Dels så är det billigare, dels ser du vad du får och dels kan du göra vad helst behagar med den ponnyn då!
Det enda jag ville få sagt är egentligen att det kanske är "dumt" att betäcka med just en sek. B efter som den antagligen inte kommer "bli något" (jag tror du förstår vad jag menar :), medan om du satsar på något annat så ger du det i.af en chans, och kankse kan tillföra något med avkomman! Det är ju inte givet att det blir en dålig avkomma med en sek. B (det finns ju både lättare och grövre modeller där med), men just i och med höjden som bara blir något "mitt emellan" så skulle det för min egen del göra att jag hellre valt något annat =)
Det enda jag vill tillägga är att om du ska betäcka med en större hingst bör du göra det med semin för att undvika skador som man kan ha otur att få på stoet (invärtes) och på hingsten (liten ponny sparkar längre ner) under betäckningen. Det behöver ju inte vara frusen sperma utan kan ju även vara färsk om de har möjlighet till det med hingsten!
Hakuna matata!
Precis som påtalats här i tråden så är det ett lotteri att bestämma hur hög avkomman skall bli, särskilt i korsningsavel. Det är kanske lättast i första ledet d.v.s.om du väljer en hingst som har anfäder i någorlunda lika typ och mankhöjd i flera led tillbaka. Problemet kommer i nästa led. Då kan avkomman bli liten efter (i ditt fall) mormor eller stor (i ditt fallom du väljer en stor hingst) efter morfar. (Faderns anfäders mankhöjder spelar så klart också in.)
Det är just det att sec D och sec A har använts så mycket i sec C aveln som gör att man kan få ett utfall så som hänt för väldigt många. Ibland dimper det ner en unge som blir liten och i bland en som blir stor eller t.o.m. överhöjdare även om de har samma föräldrar.
Detta, plus den överhängande risken för stakningsskador, är orsaken till att jag inte längre upplåter min hingst till sec A ston eller till korsningsston mindre än 130 cm. Han har för övrigt inte betäckt några sec A tidigare heller men jag har fått förfrågningar.
Är dock ditt mål att INTE satsa på ett fortsatt avelsarbete så har det kanske inte så stor betydelse. Dock håller jag med övriga i tråden ÄNVÄND SEMIN om du väljer en hingst större än kategori B.
Men varför satsar du inte på ren sec A avel? De tre du själv tipsar om är alla väldigt fina. Du öppnar dessutom dörren till utställning, framtida avelsarbete, ridklasser, lead rein osv, osv.
Jag skulle satsa på en sec A kvalitetsbedömd gosse. Lyssna på mångårigt erfarna sec A uppfödare och fråga vad de tycker. Ring några stycken. Sammanställ vad de säger och välj efter vad du då tycker är bäst.
Spännande att få höra hur du kommer att göra och vad resultatet blir
Lycka till!