Chippa importerade ponnyer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har köpt två ponnyer som är på g hem från UK. Båda har pass i WPCS men är inte chippade vilket jag måste göra när dom kommer hem. Måste det göras en id-kontroll/ DNA-kontroll också eller räcker det med att chippa o registrera dom i SWF?
Man gör en ID kontroll mot informationen i passet. Skriver in och stämplar i passet att ID koll gjorts och varför. Och stämmer det så att det är rätt häst så kan man chippa den. Man tar också underlag för DNA (tagel ur svansen) som skall skickas med chipmärkningsrapporten och passet in till SWF för svenskt registreringsnr. DNA via blodtypning måste göras om det är en hingst som du ska lösa svensk licens för.

Men be säljaren/exportören se till att den brittiske veterinären chipar dem och skriver in i passen i samband med export-veterinärbesiktningen? Alla veterinärer får chipa. Då får du (förhoppningsvis) chip med brittisk landskod (826) i hästarna oxå. Innebär att när man senare scannar hästen får man upp "GBR" i scannern.
För sent! Hästarna är redan på väg så jag får fixa det här hemma. Den ena måste vaccineras också så jag får ta ut en vet.
#3 Vilken storlek ska du ha? Har ett 10cm begagnat, bara provat, men var för litet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#4 Nu vart det fel tråd va men jag vet vad du menar. Vill ju ha ett till min sec a o ett till min sec d som just nu är på väg hem från England. Jippie!!!! Tror ditt bett är för stort för den lilla o för litet för den stora tyvärr.
Hittade den här tråden och blev fundersam.
Jag har köpt ett litet sto från wales i somras, fick då meddelat att jag bara behövde skicka in passet till svenska welshföreningen för att tilläggsregga henne i sverige. Men måste man göra en id- kontroll på henne också? hade varit bra att veta i förväg då min hovslagare är id kontrollant och han ska snart hem till mig. Anledningen att jag inte reggat henne i sverige ännu är att jag precis fått hem passet.