Albino!
Hittade intressant artikel om just albinism som "inte ska finnas"… 
är inte specifikt welsh men det gäller ju färger,
Jag har också sett för många år sedan -tidigt 80-tal? en vit öst stats importerad ponny med rosa/röda ögon. Vart då fashionerad över en ponny som hade likadana ögon som mina albino kaniner hemma, så den hade inte blå ögon. (i övrigt var den ingen vacker ponny alls…men hoppa kunde den)
Vi som var på SWF:s Avelskonferens i helgen och igår lyssnade på Sofia Mikko vet nu, att det finns inga albinos bland hästar. De saknar nämligen den lilla gen som ger röda ögon! Vetenskapligt bevisat.
Jennifer, du skulle ha varit där, så hade du lärt ett och annat. Jag har läst många av dina inlägg om färger, både på svenska och brittiska "Mickey Mouse" sighter och undrat….

Ögonfärgen kan variera även på de gräddvita. Från "fisheyed" - dvs nästan ingen färg alls, till riktigt turkosblå. De flesta gräddvita ser mer eller mindre rödögda ut i vissa vinklar eller i viss belysning, men det är blodkärlen bakom näthinnan som lyser igenom. Som inte har något med albinism att göra…
hade varit kul att vara där men min son fyllde år och det tycker jag är lite viktigare…
Mickey mouse siter?
Vetenskapen har ofta hävdad rätten en dag men nästa dag stämmer den inte…… bla. Silver "fanns inte" för några år sedan hos welsh om jag inte minns fel??? och blackfärgen likaså….också nyligen DNA bevisat att det finns, men dom kanske bara har "ploppat" upp i färgskalan eller så kanske det är felaktiga DNA test?
Based on DNA research at the National Organization for Albinism and Hypopigmentation (NOAH), Perlino and Cremello miniature horses (Cream colors), Maximum Sabino and the American Creme Horse (and American White Horse) breeds, are "Type 2" (oculocutaneous albinism) albino horses:
"Type 1 albinism (also called tyrosinase-related albinism) is the type involving almost no pigmentation. Type 1 albinism results from a genetic defect in an enzyme called tyrosinase. This enzyme helps the body to change the amino acid tyrosine into pigment. (An amino acid is a "building block" of protein, and comes from protein in the diet.) Type 2, a type with slight pigmentation, results from a defect in a different gene called the "P" gene."

#14 jag hade tippa gulanlag hos denna zebra och dubbla gulanlag hos häst är det som felktigt kallas albino.
Vad vi mer fick veta under Mikos föredrag är att, med silvergenen följer en ögonsjukdom som ger hästen nedsatt syn. Alltså inget att jubla över.
Om zebran på bilden ovan skulle vara albino så skulle den väl vara helvit??? Alltså inga ränder skulle synas eftersom albinos saknar pigment? Jag gissar också på att det är en zebra med gulanlag. Men det är bara min gissning. 

jag skulle också tippa på att Zebran inte är en Zebra utan en korsning Zebra/häst
Att silver skulle medföra en ögonsjukdom finns inga officiella forskningsresultat över utan enbart mun till mun, och då har det endast varit ett fåtal homozygota silver det gällt. Det finns mängder och åter mängder med miniatyrhästar som både är heterozygota och homozygota silver utan ögon problem, detta ögon fenomen har iaktagits hos islänningar, mao kan vara andra saker bakom som spelar in?
tippa kan man göra men zebran är DNA testad,
Läs artikeln! det enda som står är att ingen albinohäst än så länge kunnat verifierats officiellt men att möjligheten finns, och titta på odsen på tex zebra 1:3000000, det krävs lite för att hitta bara en enda.
lite mer info.
An Albino is any animal that has pink skin & red/dark pink eyes with pure white hair. Albino horses are very rare & are not a breed as they come in all sizes. So I'm not sure why there's a breed called Albino in America when their horses have dark or blue eyes? :confused: Sadly the majority of grey (near white) horses & Cremellos (very pale Palominos) are mistaken for Albinos.
I've only ever come across 2 true Albinos, one was an Arab X thoroughbred stallion belonging to my late fiance during the 1970s & another was a Welsh pony I saw at a riding centre in Wales. Both had pink eyes with red pupils.:)
Few weeks ago, the mother of the family I work with, told me her son has just started learning to ride & one of 3 ponies he rides, is a pure white pony but with one blue eye & one pink eye… so what do we call this pony? Half an Albino or what? But if you look at albino sites for humans they all suggest that there are different types of albinism, some with more pigment then others - some albino people have brown/blue eyes etc
While not the "true" albino horse that always has pink eyes and is highly sensitive to sunlight, the type-2 albino miniature horses match the the DNA research cited by NOAH.
The "true" albino (with no pigmentation present, including the characteristic pink eyes) is called Tyrosinase Related Oculocutaneous Albinism.
Any animal may be albino, including cold-blooded animals, and equine albinism is indeed present in the miniature horse. It is not true that the "Lethal White Overo" (LWO) syndrome, (a pseudo-albino gene) prevents an albino horse from surviving. The lethal white gene is associated primarily with Overo horses, and LWO is a totally unrelated genetic mechanism from albino genes. There are two types of albinos, homozygous recessive albino and heterozygous recessive albino.
Maybe thats what the 'Albino horse society' is getting at?
In humans with albinism, they call it "type 2 OCA1B" and they have blue eyes. That quote is from a site that suggests horses can have this type 2 form aswell.
På 70-talet fanns en lektionshäst på Göteborgs fältrittklubb, Böö Ridhus som var cremello(albino) med röda ögon och hennes halvbror som var perlino, dom var båda connemarakorsningar från irland.

#10 man trodde dubbla gulanlag var albino på den tiden idag vet man bättre.
Kapten Neuman, som var ridlärare och stallmästare brukade visa detta sto och sa att det var en genetisk omöjlighet , dvs cremello(albino) med RÖDA ögon, eftersom cremello ska ha blå ögon och ändå står detta sto framför oss, brukade han säga.
#9 Det du på engelska refererar har ingen angiven källa!
För att det du skriver skall kännas trovärdigt borde du ange källan. Klart intressant ifall det finns en källa och att texten inte bara är en persons spekulationer och egna åsikter
Vi ska ju inte glömma att forskning pågår och det vi inte vet att vi inte vet finns faktistkt trots det.
Om jag förstod Sofia Mikko rätt (som föreläste om färger på avelskonferensen i helgen) så har dom nu hittat mutationen som medför cystor i ögonen och att denna mutation finns hos ALLA hästar som är homozygota silver, oavsett ras, på samma sätt som anlaget för melanom finns hos ALLA skimlar, det är helt enkelt samma mutation, ögonproblemet och silveranlaget. Det finns även hos endel heterozygota. Sedan betyder ju inte det att alla drabbas, men man bör vara medveten om att de bär på anlaget. Även fuxar som har silveranlag som inte syns bär alltså på anlaget för ögonsjukdomen.
Rätta mig ni som var där om jag förstod fel.
Precis, det gäller ofta homozygota silver individer med liten procent, i jämförelse med skimlars melanom en försvinnande liten del med det antal silverbärare som finns i världen, konstigt nog är det tämligen tyst om melanom med sina minst 3/4 drabbade? Att anlaget finns är väl en sak men vad behövs för andra faktorer för att utlösa det hela? och hur många får ögonproblem inom respektive ras, innan det är klargjort ska man nog inte skrika alltför högt. Man ska i allmänhet akta sig för att dubbla anlag oavsett vad det gäller, för rena och för högt avlade djur får problem på ett eller annat sätt, det syns i alla djursorter och raser som finns i världen.
Har pratat med min mor och morfar idag i ämnet albino, hon minns också att ponnyn jag såg på 80 talet var helt klart röd/rosa ögd, inte blå eller "vit". Sen har min morfar har sett flera under sin tid som dräng åt en hästhandlare under 40, 50, 60-talet, också öst stats importerade djur. Han sa att dom inte var gillade i allmänhet, men dom köptes upp då dom var billiga för deras färg och det allmänna synsättet att dom var svagare än andra. Min mor trodde tom att det kunde finnas bilder kvar någonstans hos våra bekanta då dom var flitiga med kameran, så får väl se om vi kan hitta något roligt.
Intressant är också att svarta var inte heller gillade då dom ofta hade olika sjukdomar och var känsligare än andra färger, något som idag återspeglas i att forskning visar på högre % av exsem bland svartbaserade och melanom hos svart baserade skimlar, han tog även upp temperamentet hos svarta som ofta inte fördelaktigt…. skrönor eller inte?
Det torde vara lite egen intresse att vara intresserad av ämnena runt häst när man avlar, finns en hel värld på internet och man kan få email på olika forsknings resultat och framför allt de senaste nyheterna.

efersom jag har tigrar så vet jag att akta mig för homozygoter, vissa tycker det är häftigt med färgaranti men jag tycker att det är fel att avla på djur som blir månblinda.
Jag kommer alltid att unvika djur som inte är av grunfäger som är homozygota, det är för stora risker med det innan alla genetiska sjukdomar som följer färger är kartlagda.