Kan domare tycka så olika?
Var idag på utställning med lillen o vart lite konfundersam. Hur kan domare döma så olika. Är det mycket tycke o smak?
Min lilla kille fick tex 6 poäng mindre än vad han fick för ca en månad sen o kritiken från då o nu säger mer eller mindre emot varandra på alla punkter. Som nybörjare vet man inte riktigt vad man ska tro.
En annan fundering var bedömningen av en ponny som för ca två månader sen vann sin klass på den internationella utställningen vart bokstavligt sågad vid kotorna.
Är det vanligt att det kan skilja så mycket från domare till domare?
Det kan skilja enormt mycket… Själv har jag min herre i stallet som fått både 34 och 44 p en och samma sommar…
Men över lag så håller jag med om att det kan skilja väldigt mycket annars med. 5 poäng beroende på dagsform och dommare är inte alls ovanligt tyvärr.
Det är väll helt enkelt så att om man har en häst som står och väger mellan 7:er och 8:or på de flesta punkerna, och bedöms av en "possitiv" dommare så blir det enbart 8:or, och med en lite mer sparsam dommare enbart 7:or. Det beror väll liksom på om man ser glaset "halvtomt eller halvfullt" skulle jag säga. Sedan spelar ju dagsformen (rörelserna främst) in på hur dagen slutar.
Och jag ska faktiskt inte kritisera dommare för att man kanske dömmer lite olika på det viset, det är ju självklart!
Däremot kan jag bli irriterad på att det framför allt i sverige är en väldigt dålig standard på vad som faktiskt är rastypiskt, och att bedömma de små detaljerna. Det är väldigt stor skillnad på om man vill ha en lättare eller en grövre/hillpony typ. De verkar inte kunna acceptera båda delar, utan måste ha en åsikt om det som dommare. Just det med typen tycker jag kan vara ett aber i premieringen då det under perioder bara togs fram den ena eller den andra sorten (över lag). l Det gör att man får "välja" dommare efter vilken typ de tycker om. Och vissa dommare tittar bara på hästen i helhet, medan andra lägger vikt på små detaljer som lätt glöms bort annars (t.ex att wm ska ha små öron, inte åsneöron som det finns av men aldrig läggs märke till).
Utställning är inte något man kan mäta, och det kommer alltid finnas variation. Men det borde helt klart skapas en strängare föreskrift om vad som vrkligen är en bra och en dålig häst. Och om det vackra ska få gå före det praktiska, eller vice verca.
Hakuna matata!

En utställning inkl en premiering är en bedömnings grej och man kan inte ta så allvarlit på vad som sägs.
Det enda jag tar på fullaste allvar är när det är en rasdomare dömer!
När en allmän domare dömer kan det gå hur som, hur kan man tro att en domare som ska döma 10 raser kan det???? Nej ndå får man ta det dom säger med en nypa salt.
Vissa domare i Sverige öser ut poäng, andra är snåla, på samtliga ponnyer dom dömer.
När du åker runt åk då till welsh riks t.ex, sen måste en uppfödare plugga på så mycket att man själv vet vad som är bra eller inte.
I Sverige har många licensierat hingstar som inte är värda att spara på, utan man måste se sin ponny i en helhet stam + exteriör +temperament, om ponnyn fortfarande ligger över averrage är det ett bra material att avla på!
Bara kämpa på och ställ ut mer, det är kul!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag inga planer på att behålla min som hingst för att avla på utan jag inser att han är inte något extraordinärt. Han har fått fortsätta vara hingst dels för att han är så sjukt snäll o för att jag vill att han ska få lite mer massa. Han kommer att kastreras antingen till våren eller nästa höst. Han är ju köpt för att bli min dotters ridponny.
Anledningen till att jag började ställa ut honom var enbart för att jag älskar att tävla o när jag inte har någon häst som jag kan rida för tillfället (men om allt går som det ska så står det en sec d i mitt stall om en vecka eller så) så fick det bli utställning. Nu var det tredje gången jag ställde ut o det gick hyfsat första gången då han fick silver i Örebro 9/4 av engelsk domare o kom 2:a av 6 o fick iaf inte höra att han inte var ett hingstämne som hon sa till hingstarna som kom efter, sen vart han BIR, unghingstchampion o BIS 4:a av 70 ponnyer med 41 poäng i Örebro 21/8 för att sen igår 1/10 få 35 poäng.
Medans domaren i Örebro tyckté att han var maskulin tyckte domaren igår att han saknade könskaraktär. Man blir ju lite förvirrad. DET är väl iaf en sak som inte kan ändras på en månad.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fortsätt ställ ut, men kanske inte för den här domaren :) , det jag menar är att man ska inte ta bedömningar så hårt utan som ett trevlig del i att ha ponny! Visst vill man vinna, men domaren har sin syn och sin smak