Feta welshar!
Jag fortsätter och tjatar om feta ponnyer, har varit i England/Wales och där ser man enormt feta unga ponnyer som ser groteska ut för att klara sig i utställnins ringen!
I Holland har jag varit på welshutställningar många många gånger och man ser inte lika ut där, där är welsharna runda med mer normala propotioner!
Ja diskuterade detta med min veterinär och hon berättade att på äldre ston som öppnas upp i buken kan man se fett som hänger som stora klasar från tarmarna på ponnyerna, det blir plågsamt i längden! Detta på rund av fetma!
Hade själv aldrig hört talas om detta men är nu stärkt i min tro att trååriga ston ska inte se ut som färdigväxta ston p..a överutfodring!
Vad gör vi med våra ponnyer för att klara oss bra i utställningsringen? Hur gör ni?
Detta är något för SWF arr ta upp med domarna, speciellt dom engelska, döm ner de feta ponnyerna!
Har du några bilder på de feta att publicera? Du kan ju redigera bort handlern eller nåt annat så att hästen inte går att identifiera innan du publicerar för att inte "hänga ut" någon.
Vore intressant för oss som kanske inte sett så många av di där feta ungponnyerna att se vad du pratar om.
Tror säkert att du har rätt och visst har jag sett många ungponnyer som ser "färdiga" ut men jag har inte sett så hialöst feta. Ja, jo i hagen på ett stuteri men inte i utställningsringen. Fast det kan ju faktiskt bero på att jag inte varit på mer än (utomlands) en utställning i Wales och en i Belgien.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte varit på jättemånga utställningar i Wales, men följer dom genom att titta på bilder från t ex Mili Peel eller Rainhills. Jag kan dock bara uttala mig om cobbar för de andra har jag ingen koll på.
Jag tycker att dom sakta men säkert börjar ändra sin syn därborta. Om jag jämför med de shower (Royal Welsh Show och Royal Welsh Winter Fair) jag såg live 2006 med bilder från dagens utställningar så tycker jag mig se ganska stor skillnad, åt det bättre. Men som allt i Storbrittanien så tar det tid att få dom att ändra på sig.
Det som oroar mig är att det verkar sprida sig hit till Sverige. Folk verkar tro att dom ska se ut så även till vardags… tragiskt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Nej jag vågar inte lägga ut bilder på dom jag tagit i RWS och INT utstä llningen, det är tragiskt att se faktiskt. Det tråkiga är att man börjar se samma trend här i Sverige!
Det kan ju inte vara mer hälsosamt att hålla sina ponnyer super feta än sina barn!
Jag vet att det finns stuterier på sec B som ger sina ponnyer kakrester från bagerier samt cattlefood hög protein foder för snabb tillväxt, detta gör ingen ponny något gott!
Mycket skrämmande!!! Rena broileruppfödningen o hur ska en sådan ponny hålla för framtiden? Den kanske håller att springa runt i utställningsringen men knappast för något annat.
En fin häst är en fin häst givetvis, men mamma och jag brukade "skoja" om att man sällan ser en unghästchampion bli seniorchampion och vice versa när vi var på arabutställnungar när jag var mindre. Kanske är det så att de som får växa sakta blir bättre till slut, än de som får växa sakta och bli normalt hanterade och fodrade. Samma sak tycker jag om inridning redan som tvåringar på stora hästar, men där har ju faktiskt ridklasserna med 4-års gräns i.af. Jag kan inte annat än hålla med om att det finns många sjukligt feta ponnyer i ringen. Jag menar fett för att dölja små skavanker är väll en sak, och inte måste de vara i tävlingsskick (slimmade). Men när revbenen börjar bli besvärliga att ens hitta, och stona har grövre halsar än många hingstar bara för att få till ett kors… Och än värre de ponnyer som är så feta att de till och med börjat få som celuliter… Tack och lov att det går åt rätt håll, att dommare lär sig genomskåda fettet. Och att de flesta dommare i sverige ogillar övedrivet feta ponnyer!
Hakuna matata!
Hela utställningsgrejen är sjuk. Se hur det är på hundarna där t ex bruksschäfer och utställningsschäfer är en helt annan ras. Utställningshundarna har så dåliga hasar att det är på gränsen till missbildning tycker jag.
Det finns en liten klick som tycker om att springa på utställningar men majoriteten vill ha bruksdjur. Vissa hästraser är på väg in i samma återvändsgränd.
Jag tycker att det var ett sundhetstecken att riksen fick ställas in. Det visar att welshfolket har sundare mål.

Jag tycker utställningar är roligt, men när man ser hur det kan gå till, blir jag rädd! Men detta är inte i Sverige utan i Wales framför allt. Ska försöka mig på en bild! Tyvärr kan jag inte redigera bort folk utan jag vet nu inte vilken ponnyn är utan det är en ungponny på RWS!

Nu startade jag inte tråden för att hänga ut någon utann för att påpeka hur skadligt det är, jag kände inte själv till att det blir som stor fett klasar på tarmarna av överviktiga ponnyer!
Unghingsten på bilden är 2 år! Hingsten är jättefin med vad händer med ligament och andra saker när man i så unga år går och bär på all denna övervikt?
Jag håller med om att man ser det mer och mer på utställningar i sverige med.. När man själv försöker hålla sinna ponnyer i lagom hull och kommer ut och ser dessa feta ponnyer… Då känns det som alla kollar på min ponny för att det inte har fet som hänger och en jätte stor mage…
Tycker att alla borde vara försiktiga!
Jag tror det kan bli problem när brittiska domare dömer här i Sverige. Då de de som är lite fetare (medvetet eller omedvetet) placeras i topp för det är den enda som domaren tycker är i show contition. Kan jag tänka mig…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det ska ju varken vara till överdrift eller åt andra hållet för "magert"…..det finns en hel del sådana också…..i alla åldrar.
Saker att se upp med är just över revbenen, dom ska kännas men INTE synas….kuddar över skuldror, runt svansrot och ett alltför markant "dike" över ryggraden, även att dom har cellulit gropar över rygg och sidor. Hingstar med väldigt tjock nacke är också att se över,
Det är ju många inre organ som åker på stryk vid fetma, även lever, hjärta, lungor får ett fett lager och fungerar sämre. Ston som är för feta har svårt att bli dräktiga, dock så rekommenderas en högre kondition än lägre då forskning har visat att ston åt det slimmade hållet har svårigheter dom också. Dom värsta i England ligger klart på skalan nedan på 8 och 9, men det finns även här…. dock så har England börjat ta itu med problemen men det tar tid och jag tycker vi här i Sverige har ändå rätt bra syn på saken överlag. En sak jag uppmärksammat ofta här är att många tittar på magen när dom bedömer hästens kondition….
har den stor mage är den fet??? den kan ha en jätte hömage men vara tunn för övrigt…..det är ju "topline" och muskelsättningen man ska se på, välmusklad men inte fet, oavsett vad den sysselsätter sig med. En ponny i mina ögon ska vara rund och fyllig i sin form,(oavsett ålder) men inte av fett, det går att få det med rätt fodring och ännu bättre trim med rätt träning.
Här har jag hittat en artikel bland många som finns att läsa i ämnet.
**WHAT’S IDEAL?
**For most horses, body condition scores in the Moderate to Moderately Fleshy range, (scores of 5 and 6) are ideal. However, keep in mind that the job of
your particular athlete also has a bearing on what weight is appropriate for maximum performance. Polo, race and endurance horses might be perfectly fit
with body condition scores of 4 (moderately thin), while a body condition score of 7 (fleshy) may be required for success in the show ring. However, by feeding a horse to a level of 8. you are staffing to push the limits of good health. Horses with scores of 8 and 9 are definite candidates for a weight reduction plan.
CONDITION SCORES Score of 1—Poor: Animal extremely emaciated; spinous processes, ribs, tailhead, tuber coxae (hip joints), and ischia (lower pelvic bones) projecting prominently; bone structure of withers, shoulders, and neck easily noticeable; no fatty tissue can be felt.
Score of 2—Very Thin: Animal emaciated; slight fat covering over base of spinous processes; transverse processes of lumbar vertebrae feel rounded; spinous processes, ribs, tailhead. tuber coxae (hip joints) and ischia (lower pelvic bones) prominent; withers, shoulders, and neck structure family discernible
Score of 3—Thin: Fat buildup about halfway on spinous processes; transverse processes cannot be felt; slight fat cover over ribs; spinous processes and ribs easily discernable; tailhead prominent, bat individual vertebrae cannot be identified visually; tuber coxae (hip pints) appear rounded but easily discernable; tuber ischia (lower pelvic bones) not distinguishable; withers, shoulders and neck accentuated.
Score of 4—Moderately Thin: Slight ridge along back; faint outline of ribs discernible; tailhead prominence depends on conformation, fat can be felt around it; tuber coxae (hip joints) not discernible; withers, shoulders, and neck not obviously thin.
Score of 5—Moderate: Back (C) is flat; ribs not visually distinguishable bat easily felt; fat around tailhead (D) beginning to feel spongy; withers (B) appear rounded over spinous processes; shoulders and neck blend smoothly into body.
Score of 6—Moderately Fleshy May have slight crease down back; fat over ribs spongy; fat around tailhead soft; fat beginning to be deposited along side of withers, behind shoulders, and along sides of neck.
Score of 7—Fleshy May have crease down back; individual ribs can be felt, but noticeable filling between ribs with fat; fat around tailhead soft; fat deposited along withers behind shoulders, and along neck.
Score of 8—Fat Crease down back; difficult to feel ribs; fat around tailhead (D) very soft; area along withers filled with fat; area behind shoulder filled with fat; noticeable thickening of neck; fat deposited along inner thighs.
Score of 9—Extremely Fat Obvious crease down back; patchy fat appearing over ribs; bulging fat around tailhead, along withers, behind shoulders, and along neck; fat along inner thighs may rob together; flank filled with fat.
Intressant debatt. På ett forskingsseminarium på SLU fick jag veta att welsh var den ponnyras som drabbades av fång mest. Fler än shetland…

Ja men frågar du äldre uppfödare har inte welshen fång ;), vi har av alla ponnyer vi ägt bara haft en fångponny och det var en welsh.
Jag vill bara uppmärksamma att dwet för med sig sjukdomar att hålla sin ponny för fet, likaså att vi måste trycka på att inte dömma upp feta ponnyer, ställ dom sist i ledet!
I Wales ser man inte att domarna dömer ned feta ponnyer, på både RWS och på INT show var det otroligt feta Sec B.
Nu är det ju så att sec B är ädlare än andra och ska vara ädlare än de andra sektionerna, så då kanske fetma syns tydligare på en welshponny m.a.o sec B!
Agneta, ponnyn på bilden är 5 år, men jag håller med om att han är groteskt fet..

Bilden togs för flera år sedan och han var två år då eller möjligen tre! Jag bryr mig inte om ponnyn i sig, utan hur man kan göda upp sina!