Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-d-welsh-cob
Läst 3202 ggr
WinterPrince
0

Grimma till Cob

Hej! Vad har ni för erfarenhet av grimmor till cobbar?

Min kille har nu storlek Cob i grimman, men käkremmen börjar bli tight.

Så jag köpte en grimma i full. Den är helt gigantisk! Framförallt hänger nosremmen långt ner på näsan. Sidostyckena känns för långa.

Är det någon här som har stött på liknande problem? Hur har ni löst det?

Carrick
0

Kan vara olika modeller beroende på märke….
Ta med måttband & jämför, tycker själv det är jättesvårt att köpa grimma bara på märkningen. Ibland passar cob, ibland full, ibland är full för stor på ngt ställe & cob för litet……

Man är glad när man hittar ngt som fungerar : )

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köper full till min D-ponny (inte Cob) och kortar nackstycket genom att trä igenom ringen den är färst i, då passar grimman ofta riktigt bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

Tack för era tips.

Lorita: Men då är det nackstycket du kortar? Det är där jag behöver längden för att käkremmen ska gå runt.

Izzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett par Lamicell grimmor i cob som sitter jättebra på welsh cobbarna! Jag har några kvar i butiken….www.hastkraft.dinstudio.se  (ljusblå, grön, marin)

Gylfinir
0

Floby brukar ha riktigt bra dubbelsydda lädergrimmor till mkt vettigt pris och grimmorna är ställbara i nacke och över nosen i båda sidor. Dessutom är de tillverkade av någon som tydligen kan häst och käkremmen är väl anpassad till grimman i övrigt och är således varken för lång eller för kort.

WinterPrince
0

Det låter ju bra, men en lädergrimma till vardags. Är tyvärr inte gjord av pengar.

Jag ska ta och mäta lite och kolla i helgen vad som finns bland dom vanliga grimmorna. Annars får det nog bli en från Izzi.

Elshira
0

Storlekar kan man aldrig vara säker på, det kan skilja en hel storlek mellan "cob" och "cob", ibland på allt, ibland bara på vissa delar.

Själv har jag sett grimmor av alla de slag… Shetlandsgrimmor med så stort nackstyge att det var i storlek med cob, och har sett ponnygrimmor som sett ut att vara till D-ponny i nacke och sida, men knappt passat en smäcker shettis runt nosen… Samma sak med bett, trots att det ska vara en viss storlek så kan det ibladn skilja både 5 och 10 mm mot vad det står på lappen.

Ta med grimman och jämför helt enkelt. Du får helt enkelt gå på jakt efter en cobgrimma med stort nackstycke, eller en fullgrimma med mindre sidostycken :) Omöjligt är det inte Flört

Ang lädergrimma så är det nog en rätt bra investering ändå, till skillnad från nylongrimmor håller de väldigt länge kring beslagen till skillnad från nylon som brukar nötas av sakta men säkert. Ett tipps är att köpa läder med mässingbeslag (alltså inte sådär ljust guldgula som bara är belagda, utan riktig mässing) efter som de inte rostar = håller längre :)
Bara att smörja upp när man vill "förnya" den! Det finns alldeles utmärkta lädergrimmor för 3-400 kr.

Det är bara känna på lädret om det känns plastigt och bräckt eller om det är mjukt och följsamt. Riktigt fint läder kan vara lite stelare i början, men får absolut inga sprickor när man böjer på dem ordentligt, till skillnad från de sämmre. Billiga märken kan ha väldig variation på sina produkter, där vissa kan vara värda det dubbla och andra inte ens hälften. Man får känna sig fram helt enkelt. Själv tycker jag globus har väldigt prisvärda läderprodukter.

Hakuna matata!