Sadeltips!
Hej alla welshälskare!
Vi har en underbar liten welsh mountain som dottern rider och tävlar lite smått.
När vi köpte Saga köpte vi också en Knights Robin Hood 15 tum medium wide till henne. Sadeln har legat okej på ponnyn, men jag har haft en känsla av att den är lite smal i bommen. Nu när sommaren är här och vår lilla Saga har lagt ut lite om magen så märks det tydligt att sadeln inte passar henne och att den stör hennes rörelser.
Så nu behöver jag tips om vad jag ska leta efter för sadel till henne - Vilka märken och storlekar brukar passa till små runda welsh mountain med manke men ändå rund kort och något svängd rygg.
Alla tips tas emot tacksamt! Mvh Ulrika Z
Ideal sadlarna (eller Crown som de brukar heta här i sverige - samma tillverkare) brukar vara väldigt bra. Själv har jag en Ideal Ramsay 15"
Det är är en dressyrsadel av "showmodell" = den ger gott om utrymme till bogarna (den är nästan skuren helt rakt ner och ligger rätt långt bak), dessutom är den i en sorts close contact modell (inga stora klossar, och inget djupt säte).
Min är i storlek X-wide, och i jämförelse så skulle jag säga att den är snäppet vidare än en Stübben Rex 32 som jag har till en annan WM. Är din WM inte allt för svängd i ryggen så kan du kanske prova deras nyutkomna bredare modelli X-vid (33.5).
Jag är hur som helst väldigt nöjd med min sadel, och den ligger väldigt fint på de små ponnyerna. Jag har dessutom min sadel i mocca som gör att de små ryttarna sitter "fast" lite bättre :) Rider själv i den med för övrigt!
Hakuna matata!
De sadlar som passar absolut bäst till WM och övriga welshar samt de andra Brittiska lantraserna (native) är Fyldes sadlar. De är specialtillverkade till just dessa hästar. Du hittar dom begagnade ibland på ebay och Derwenrosa (här på siten) har ibland sådana till försäljning. Man kan köpa själv också direkt från tillverkaren http://www.fyldesaddlery.co.uk/ Kika i deras onlinekatalog under showsaddles.
Annars är de svårt att hitta tillräckligt korta och breda sadlar till dessa underbara små WM i Sverige
Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det ryktas om att Prestige ska göra en sadel till just små runda ponnyer. Den ska enligt ryktena heta Superman efter Ekbäckens Superman. Vet ej hur långt de har kommit i processen men kolla med Färjestad Rid & Trav för det är de som äger ponny sadeln ska uppkallas efter.
#3 Har också hört något om detta.
Även Derwen Rosa (Welsh av cobtyp) har fått sig en modell tillverkad, jag är faktiskt osäker på märket, men den skulle i.af heta "Rosa" och det var Mustang hästsport som tog fram modellen efter att hästen varit där och försökt hitta en sadel! :)
Hakuna matata!

Tusen tack för alla tips!
Jag ska kolla upp varenda ett - och så länge får dottern rida barbacka!
Ha en go kväll önskar Ulrika
Får jag låna tråden lite?
Sk snart få hem ett wm sto och har börjat lite lite efter sadel. De sadlarna som Hööks och Börjes säljer, är det mest skräp eller kan de fungera? Vet att jag tidigare använt en Börjes sadel till en c ponny som fungerade bra, men det var längesen.
Hoppas någon vill svara,
/Sara
#6 Så länge sadeln passar är även billiga sadlar bra anser jag :) Dock får man väll räkna med att de inte håller (sig snygga i.af) mer än ett par år.
Jag har bara provat de från hööks i höstas, och problemet är ju att de ofta är för raka eller för trånga i bogen/manken. Från börjes har jag inte provat någon.
Men har du en hööks nära sig så är det bara att ta med ett gäng billiga sadlar hem, prova… och ligger de bra så gör de - annars är det bara att lämna tillbaka!
Hakuna matata!
Ja jag har faktiskt en hööksbutik i närheten så jag kanske gör så !
tack för svar.
Sara
#6 Jag skulle nog säga att det beror på vem som ska rida i sadeln. Är det ett litet barn som bara ska åka runt på hästen kan det väl funka med en billighetssadel men är det ett barn som ska rida ordentligt o utvecklas så ska man titta ordentligt så sadeln gör att ryttaren får en korrekt sits. Det brukar det vara lite sisådär med när det gäller de billigare sadlarna.
Kan också tipsa om Pessoas ponnysadel som heter Rodrigo pony. Vet ett par som har den till sin WM o är supernöjda!!!
Mina barn kommer nog bara åka runt nu i början, de är 2 resp 5 år gamla. Visar de sig vara intresserade på allvar är jag beredd att satsa på en bättre sadel, helt klart!
åh va bra med lite tips på sadlar som kan passa en liten WM, jag har nämligen blivit med WM..
min dotter är 5 år gammal så hon kommer inte att "rida" i början utan bara "åka" med, har funderat lite på någon sadel från Hööks eller Börjes.. För tillfället så har jag en liten syntetsadel med handtag som jag hade till min shettis. Den kanske inte ligger direkt perfekt, men iom att det bara blir skritt än så länge så tänker jag att det kanske funkar?