Hur tränar ni inför utställning?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är i full gång med att öva inför höstens utställningar. Har bara ställt en gång tidigare så jag är total nybörjare!! Åkte till Salsta i juli för att titta o lära men kom hem jättebesviken. Nu kom jag sent o såg bara några klasser av sec a men måste säga att det (i mina ögon) var stundtals katastrof. Det enda som var positivt var att jag tänkte att sämre än sådär kan jag ju iaf inte vara. Någon fick inte ens hästen att trava o en annan sprang med farligt långt grimskaft nästan bakom hästen.
Den ena ponnyn jag ska visa är väldigt travsäker o fick bra kritik av engelsk domare i våras då hon tyckte att han rörde sig riktigt bra i traven. Den andra vill gärna slå över i galopp. Träningstips? Har funderat på att longera honom lite för att han ska få igång traven lite. Bra eller dålig idé?
Uppställning är ju iaf det jag just nu tycker är det klurigaste. Hur får man ponnyn att visa sig från sin bästa sida. Jag vill ha konkreta tips! Hur tränar ni? Använder ni godis? Jag vill ha alla tips ni har!!! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så olika hur (åtminstonde) vi tränar dom, det är lite beroende på hur dom är som "person". En del behöver jagas igång för att visa upp sig och en del behöver lång tid för att slappna av för att visa sin bästa sida, gäller bara att klura ut vad du har i snöret och vad som fungerar.
Sen är all hantering bra träning, oavsett vad du gör….allt från hand träning, till tömkörning, löshoppning, osv. du och hästen bygger upp samspelet mellan er vilket gör allt mycket lättare. En trygg och stabil ponny är A och O för att kunna göra ett bra jobb, det är bara sorgligt att se hur en del blir hysteriska av att polaren står 15 meter bort….då är dom inte trygga… jag tar ofta ut mina föl efter avvänjning på promenader, enbart med mig och ingen annan ponny för att dom ska söka trygghet hos mig och att det är ok att inte ha polarn där hela tiden….i vintras var vi ute med vår då 7 månaders fölis, ensam på utställning, han stod lugnt, snällt och väntade och gjorde sin visning med bravur och mycket beröm från domaren, det kan man inte säga om de andra fölisarna……
Man får ju givetvis ta allt i små steg, först med mamma sedan med någon annan ponny och sen själv, det har aldrig varit något problem och dom har så mycket igen senare i livet om man börjar direkt.