Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 5116 ggr
AnnaFagerell
0

Visa Welsh

Om två veckor ska jag visa fram en welsh på utställning och undrar hur en welsh egentligen ska se ut inför detta? Manen på ena sidan halsen? Nåt annat att tänka på? Man klipper käklinje och öron? Inget annat? Får dom vara klippta i nacken?

Nåt annat att tänka på? Visar i vanliga fall shetlandsponny och antar att det skiljer en del. Det är en valack jag ska visa fram med ett ENORMT steg, B ponny

Tacksam för hjälp. Mvh Anna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Arhults
0

Vad för welsh ska du visa, vilken sektion är det? Det skiljer mycket från

sek till sek!

AnnaFagerell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Står ovan att det är sek B

Gylfinir
0

Trådskaparen. Är man i welshvärlden (som Arhult är) så kan en B-ponny, som du i ditt inlägg skriver att ponnyn är, vara antingen sec A, sec B sec C eller WPBR. Det är skillnad mellan sec och kategori. Därav Arhults fråga till dig. Men nu fick vi ju reda på att det är en Sec B.

AnnaFagerell
0

#3 Ojdå… jaha, hur vet jag om det är en sek B? Nä då är det nog en A, en Mountain… är inte det A ?

Elshira
1

#4 Welsh Mountain = Section A
Welsh (bara welsh heter den) = B
Welsh av Cobtyp = C
Welsh Cob = D
Welsh Partbred = WPB

Det står på ditt pass också på framsidan vilken sektion det är.

Men "B-ponny" handlar om storlek, och "Sec A,B,C,D,WPB" handlar om typ av Welsh.

Men standard för samtliga sektioner är att håren under käken klipps eller rakas (raka medhårs så blir det jämnt), öronen för klippas det som sticker ut. Man får inte klippa något i nacken, men man brukar däremot göra en tunn lite fläta för att nacken ska synas bättre. Babyoil runt ögon/mule, och ev i man/svans ojm man inte har pälsglans. Babyoilen är bra om den är lite tjockare/flygigare, men sådant känner du säkert igen från shettisarna :) Man trimmar inte hovskägg, men man får raka dem vintertid t.ex utan "tillstånd" som hos shettisar - om man nu vill dvs.

Sedan framgick det nu inte vilken section du hade, med antar det antingen är Mountain (den minsta, A) eller Welsh (B).

Welsh Mountains är oftast orörda i svansen, man brukar ev klippa så den inte går i marken bara, och ev snygga till den lite. Inga rakt avklipta svansar bara! För sec. B så kan man klippa den lite kortare om man vill, rakt eller "naturligt" klippt.

Manen kan vara hellång om man vill (gäller egentligen alla sektioner), om det är svenska dommare. Engelska dommare vill dock ha den trimmad (mer eller mindre, den kan vara lång men gärna tilljämnad och inte sliten längst ut). Där gäller så pass kort att den inte synns från den manfria sidan på welsh mountains (oftast brukar man trimma så den är lite kortare än nackens tjocklek bara, och sedan bli kortare mot manken), medan med welsh (B) så vill man ha ungefär som ridhästman men lite längre, ca 15 (+-5 cm) cm. En smal hals ser grövre ut med kort man och vice versa.

Båda sektionerna visas antingen i visningsträns/grimma eller vit repgrimma. Nosgrimma ska alltid användas, och mässing hör till det traditionella men inget måste om man inte satsar på BIS på en utställning för bara welsh :) Men med visningstränsen föredrar man de med fast nosgrimma (för att få så några remmar som möjligt), eller en visningsgrimma i läder med pannband.

På http://www.heniarth.com/ kan du titta lite, de föder upp sec A + B och har både fina och duktiga hästar som gör bra ifrån sig i visningsringen :)

Hakuna matata!

AnnaFagerell
0

#5 Tack! Han är en Mountain så sek A då…

Då är det egentligen bara att tvätta och göra honom fin… Men du… shettisarna får man INTE klippa hovskägget på, var fick du det ifrån el missuppfattade jag dig?

Tyvärr har ägaren klippt lite i nacken men det syns inte under nackstycket men gör det nåt? Jag tänkte visa honom i vitt träns, han är ganska ljust brun med stor bläs. Vill ha träns för han är jättestark och har en enorm nacke… springer utan vidare iväg med vem som helst känns det som… En enorm trav har han men det kanske welshar har? Han är avlad för dressyr och har en fin frambensmekanik.

Elshira
0

#6 Nej, förlåt - jag menade att man får raka dem alltså pälsen - vilket man ju inte får på shetland om man inte har intyg :) Hovskägget ska aldrig röras, varken på shetland eller welsh Flört

Du har för övrigt inga bilder? *nyfiken*

Hakuna matata!

AnnaFagerell
0

#7 I dagsläget har jag tyvärr inga bilder men han ska visas den 6/8 så det får bli bilder efter det. Han är dock ganska fyrkantig över mage, manke och så så han skulle behöva bantas… Stammen kan du få… tala gärna om saker för mig för jag vet som sagt inte ett smack… =)
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=255162

Elshira
0

#8 Så länge du kommer med en ren häst, en man som inte är sliten, och en svans som inte släpar i backen (de vill kunna se hur hästen rör benen bakifrån), och inte i arabträns eller dyligt så kommer det säkert gå vägen ;)

Visar gör man ju på ungefär samma vis som shetland, men vill din kille visa sin trav ordentligt så var inte rädd för att ge lite längre lina. Så långe han inte springer framför dig så går det bra :) De ska ju gärna vara lite "showigt". Se till att du hinner med honom bara och inte bromsar traven!

Och som sagt, visningstränsen är de samma som shetland brunt/svart med mässing (inga vita lädergrimmor dock utan endast vita repgrimmor). Men valack visar man nog helst i träns tycker jag. Annars går ett vanligt träns bra med engelsk nosgrimma och utan bling. Nylongrima och bummulsskaft är dock "no-no", det får vara grimma men isf en slät enkel av läder.

Och en sak till - inga dressyrspön att putta i rumpan med! Endast korta visningsspön (eller hoppspön med liten flärp) att ha som förlängd arm i kurvurna. Om man nu behöver ett dvs.

Hakuna matata!

Gylfinir
0

Du ska absout INTE visa i vitt träns. Tränset ska vara så diskret som möjligt i brunt eller svart läder och du SKA ha engelsk eller fast nosgrimma på en welsh. Som #9 skriver helst mässingsspännen men RF är helt OK. Ett enkelt odelat bett med ledtygel eller kopplad till ett delta av kjedja eller läder. Om han är stark är kanske en kjedja att föredra.

Manen ska vara ansad, gärna lång men får INTE synas nedanför halslinjen på den manfria sidan.

Längst upp mot nacken kan du gärna göra en lite fläta och fläta fast tränset. De små rackarna med sina pyrtesmå öron är rätt duktiga på att klä av sig nakna och lösa hästar på utställning är ett otyg.

Svansen får som sagt också gärna vara lång men INTE tvärt avklippt.

Pannluggen även så gärna vara lång men INTE tvärklippt.

Gå in på en massa hemsidor och kika på bilder. Här är ett exempel där du kan se fina WM i utställningsskick http://www.cwmmeudwy.com/as.htm

Lycka till

AnnaFagerell
0

Tack så mycket… inget vitt träns då… bara det att han är så ljus i sin bruna färg och mycket vitt i huvudet så vore det en shetlöand hade han varit mkt snygg i vitt… Se om vi kan fixa ett svart träns… mässing i pannband och nosrem då?

Hans man är inte så lång, den går på halva halsen ungefär men den är tjock.. Man SKA ha en manfri sida? På shetland tvingar vi manen på två sidor… Men denna kille har fin hals tycker jag…

Ja jag brukar fläta in nackstycket på min avelshingst, shetland för han tappar huvudlaget annars, inte så käckt…

Någon som kan tala om vad hans pappa och morfar är för nån genom länken ovan?

Gylfinir
0

inget blingbling och inget mässing i pannband eller nosrem. Spännen i mässing eller RF.

Manen helst på höger sida. V är OK men inte delad.

Här kan du läsa om en massa welshhingstar i svensk avel

http://www.moflostuteri.com/welshhingstar/

Och om morfar kan du läsa på denna sida www.molstaberg.se/news_9.html

AnnaFagerell
0

#12 Tack, han har manen naturligt på höger sida…

Elshira
0

#11 Det SKA vara en manfri sida - manen på höger sida!

Det ska inte vara mässing på nosgrimman (clinkers) utan endast på pannbandet om man nu vill ha. Annars går det väldigt bra med slätt pannband och nosgrimma :)

Ska väll tillägga att detta med mässing ska alltså vara de rundade spännena isf. Är det ett "vanligt" träns med vanliga spännen så kvittar det om det är silver eller mässing :)

Sturifakker's Chico vet jag tyvärr inte så mycket om mer än att han har fin stam och är AB premierad, men här kan du se några andra avkommor http://www.moflostuteri.com/welshhingstar/A/stuifakkers_chico.html

Morfar Sandstorm och mormors far Domenic är båda mycket välkända och välförvärvda hingstar. Gett mycket trevliga individer och bra ridhästar. Snadstorm är dessutom väldigt korrekt. Domenic har lämnat mycket avkommor som gårr bra i hoppning.

Det är i.af en fin stam från den lite äldre generationen (från de linjer jag gillar Flört)

Hakuna matata!

AnnaFagerell
0

#14 Spännande… tack… jag gillar honom men han är dock lite fyrkantig… han får ingen mat alls känns det som och ändå ganska fläskig, sätter sig på magen och över revbenen… Men han är ganska grov i sin hals men där är bra längd på den så jag tycker inte det gör så mycket. Värre med magen… Jag sagt åt töserna rida honom mer för ge mindre mat går inte

AnnaFagerell
0

#12 Länkarna fungerar inte… :(

en annan grej som är viktig… domaren! Hur dömer denna domaren welsh?… Ronny Johnsson

Gylfinir
0

"16 Nu gör dom det!

AnnaFagerell
0

Ingen som vågar säga om Ronny är bra domare på welsh?

Här finns lite sämre bilder på honom. Han är till salu http://www.blocket.se/simrishamn/Underbar_ponny_34540454.htm?ca=23_13&w=0

Fourjoy
0

Finns så många "tips" om trim, bäst är om du tittar runt på bilder, mässing eller inte på pannbandet är högst inviduellt, finns lika många med som utan. Blanda dock inte metallerna på huvudlaget, tex mässing på tränset och ett silverbett eller tvärt om, ta något snyggt träns/huvudlag som passar honom i färgen, dock inte vitt.

Sen är det en svensk domare vilket gör att det inte lika "hårt" tittas på detaljerna som en engelsk domare skulle göra.

Vill du veta vad domaren gillar? titta efter resultat, stam osv. och leta bilder  på nätet så får du en bra uppfattning, sen är det ingen ide att förvänta sig något specifikt resultat utan gå in och gör ditt bästa och ha kul, det är viktigast. Flört

AnnaFagerell
0

#19 Jag visar en hel del shetland så vissa saker känns självklara =)

Vore ju kul att veta hur andra uppfattar domaren just för rasen och om han gillar welsharna lite slimmade eller om han gillar högresta eller andra tips… Det där kan man avläsa rätt bra på shetland iaf…

AnnaFagerell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nuså, utställningsdebut med Welsh resulterade i 88888=40p och BIR
Jättefina poäng av något snål domare tyckte vi  Oskyldig

Han är för övrigt till salu…

AnkiLi
0

Grattis! Vad kul att det gick så bra! Skrattande