Alsikeklöver!!!
Är det en relativt ny upptäckt att det är skadligt för hästar? Jag hade ingen aning förens en bekant upplyste mig om det för ett par veckor sen. Nu har jag haft hästuppehåll på över 10 år o började igen i vintras. Har stött på flera som inte visste detta.
När jag gick runt våran hage såg jag att det växer alsikeklöver i kanterna av gärdet o säkert inne i hagen också men där är det ganska nerbetat så jag hittar ingen iaf. Planerade att göra ny hage men upptäcker då att där växer det också alsikeklöver så nu vågar jag ju inte släppa hästarna där.
Hur gör ni andra som har denna växt i era hagar? Har hört att det enda sättet att bli av med den är att spruta med roundup o plöja o sen så ny vall.
Hur stor mängd krävs för att hästarna ska regera?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det växer väll annat på betet också, det är ju stora mänger som inte är bra för dom.
Skulle man ta bort allt som skulle kunna vara skadligt då skulle man inte kunna släppa djur på bete alls.

Det kan ibland vara väldigt svårt att skilja på alsikeklöver och vitklöver - även om de vanligtvis inte är jättelika så kan de vara det.
Sen är det inte klövern i sig som är giftig utan en svamp (har jag för mig) som lever på undersidan av klöverns blad. Denna svamp kan ibland även finnas på rödklöver och bl a så kan hästar som fått i sig den bli väldigt känsliga mot solljus, s.k. fotosensibilitet. Det ger brännskador och andra "hudförändringar".
Är 99% säker på att det är alsikeklöver vi har. Ska ringa en foderrådgivare o fråga HUR farligt det är o OM det hjälper att slå betet först. Känns ju surt att behöva stödfodra när vi har hur mycket bete som helst.

Jo, men ni behöver ju inte ha den svampen bara för att ni har Alsikeklöver. Jag har det i små fläckar här och var och mina hästar har inte blivit sjuka.
Jag har även smörblommor och Johannesört (som de undviker) och åkerfräken som de heller inte äter. Naturbeten är oftast bättre än produktionsvallar för hästarna och ska man hålla på och styra in i minsta detalj vad som växer i hagarna - så får man jobba ordentligt för det. Kostar tid och pengar.
Stånds skulle jag vara tveksam till, likaså sprängört och idegran.
Det här är en gammal vall som legat i träda i flera år. Försökte få tag på foderrådgivaren jag brukar använda men fick inte tag på henne. Ska jaga henne imorgon igen.