staket frågor
Jag ska bygga nya hagar till mina hästar (ca 4 hektar) och innan jag sätterigång och lägger ner tid, pengar och kraft så vill jag skaffa så mycket kunskap jag kan.
- Hur kopplar ni elen till trådarna?
- Vilka trådar tycker ni är bäst?
- Misstag nig gjort och inte vill göra om?
- Hur jordar ni elen?
- Vilka stolpar och isolatorer tycker ni är bäst?
- Höjd på trådarna?
Är några av dom frågor jag har att fundera på just nu.
Aldrig mer elband säger jag bara, fy farao vilket trassel med att spänna dem då de hänger ner sig (dyra som billiga…).
Nu har vi för första gången elrep vilket jag hittills tycker fungerar bra, förhoppningsvis hänger den inte ner slig lika mycket av snön som elbanden heller. Och även om den gör det så tar det 15 min att spänna om båda våra hagar… *hallelulja*
Men trä är alltid bäst och kommer alltid att vara och till viss mån med elrep/eltråd. Men dyrt är det ju med…
Nu beror det ju helt klart på vad man har för hästar, om de lätt rymmer (kryper igenom? under? hoppar över?), hur stora de är osv.
Själv sätter jag dock alltid 3 trådar, just nu har vi den undre på 40 cm (lagom så att inte allt för mycket gräs kommer på tråden, hästarna kan äta lite och det är lätt att trimma annars), sedan den andra på 80 och den övre på 120. Men har man hästar som ev. hoppar över så brukar jag säga mkh + åtminstone 30 cm, 50 cm för stor häst. Det gäller väll dock mer trästaket kanske, el brukar de ha lite mer respekt för.
Har man föl så får man tänka på att ha staketet så lågt ner att de inte kan gå ut för lätt och hamnar på fel sida av staketet. Har man inte föl så ofta tycker jag att en tunn eltråd (de som är någon mm) är ett alternativ att bara sätta upp för en sommar tillsammans med "grisknorrar" som är billiga.
Skulle jag fått pengar över och kunna bygga ordentliga staket som ändå inte är hutlöst dyra så skulle jag haft två halvrunda slanor + el, och beroende på häststorlek träet rätt lågt ner eller för stor häst en eltråd först och sedan två slanor. + en eltråd på insidan av träslanorna. Detta för att 1 ha el som hästarna ändå respekterar, 2 för att på vintern har man ändå ett staket som fungerar även om inte elen gör det, 3 OM någon häst skulle få för sig att gnaga på staketet så finns det en eltråd där med. Men det är väll kanske inga större problem om man gör skogshage som ni ska!
Och sedan, även om man har elrep eller liknande till övriga hagen så är det alltid bra att ha trästaket närmast grinden (vi brukar ha på hela sidan med grinden och lite till för att det ser snyggt ut med). Just om man har flera hästar och det är lite hirreakiordning vid ingången och någon häst skulle råka komma lite i kläm så är det bra med ett trästaket som tar emot så de inte för för sig att backa egenom trådarna bara. Dessutom brukar det vara bra om hästarna kommer i full galopp från hagen då det är mer av ett "stopp" och hästarna brukar bromsa lite tidigare. Det är bra om det är halt, och har man hästar som gärna tar ett skutt över så kan det också hjälpa lite. Både praktiskt och bra helt enkelt.
Gjut grindstolparna (om du inte bara har trådgrind då), även om man har elhage så är en riktig grind skön att ha. Särskillt om man har mindre barn så kan det där med att hålla bort hästarna från ingången, se till att hästen de tar inte går på eltråden och få upp de igen med hästen i handen (särskillt allt detta om man inte stänger av stömmen innan).
Gjut även hörnstolpar om du har möjlighet, och undvik mycket "vängar" på staketen. Ha då hellre flera "hörnor", då håller staketen sig upprätta bättre. Tänk också på att slå hellre ner stolpen 10 cm för mycket än för lite… Ska hagen vara permanent och förhoppningsvis i många år så är det guld värt. Stolparna vi satte för 25 år sedan står spikraka och fastsatta som sten än idag.
Hur du fäster elen till trådarna kan du fråga om där du handlar sakerna (vi använder oss dock av någon galvad järntråd tror jag, enkelt att pyssla med och pilla dit där den behövs, och det fungerar bra här i.af). Det bästar är ju att ha en nergrävd kabel, och att hagarna är kopplade var för sig så att om det går sönder i en hage så fungerar fortfarande de andra. Om man inte seriekopplar elen utan vid början/slut på hagen delar ut elen till var och en av trådarna så gör det inget om en tråd är av heller. Tänk annars på, att om du kopplar ström från en hage till en annan att göra det från översta tråden. På så vis så fungerar den förhoppningsvis på vintern med när de undre trådarna är begravda.
Gjordning är jag tyvärr ingen expert på då vi har så pass starkt aggregat att bara ett enda spett får en att studsa, så jag behöver inte ens fler (gammalt aggregat som ska räcka till stoooora hagar)… Annars ska man ju kunna sätta spett vid hagen vad jag förstått och koppla tillbaka till aggregatet för att få elen att gå mer i metall och mindre i jord. Sedan är väll kanske den lite dyrare tråden att föredra, framför allt om man ska ha stora hagar och inte har ett superduperaggregat. Det bästa är ju om man kan få ut så stark ström att man bränner av undervegitation om hästarna inte betar under och/eller gräset trimmas. Jag köpte en med 3 järntrådar och två syrefria koppartrådar. Dels är det bra med många trådar ifall någon går av, dels så minskar det risken för att tråden ska ligga inbäddad i plasten i repet och inte fungera lika bra.
Vad det gäller isolatorer så vet jag faktiskt inte vilket man ska ta (eller ja, om det är någon större skillnad). Har man elband så finns det ju isolatorer för sissådär 25 kr/st som ska vara super, och jag vet att de vanliga i plast går sönder efter 5-10 år, men ja inget mer elband för mig. Ringisolatorer finns ju med och utan metallkärna, men har aldrig märkt att sådana gått sönder över huvud taget varesig med eller utan metall. Dock ska man väll kanske använda ordentligare don i hörn, men på raksträckor ska de ju bara hålla uppe tråden så att säga så jag tror utan metall går precis lika bra där.
Och till sist - KVALITE före KVANTITE! Vårat trästaket bytte vi nyligen ut… efter att ha haft det i 25 år!!! Trästolpen fick sitta kvar efter som de fortfraande var fina. Lite spruckna på längden men i övrigt inget fel!
Ojojoj vad långt det blev… Men detta med staket är ju en DJUNGEL!
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hos oss drivs elstaketet med bilbatteri och ett aggregat. Agreggatet har 4 klämmor. En röd att fästa på stakettråden, en grön att jorda med, och en plus och en minus klamma till polerna på batteriet.
Jordat är det genom en stor järnbult (ca 30cm) är nerkörd i backen.
Att tänka på är också vart man placerar grinden. Om man någon gång skulle behöva driva in hästarna, eller om man kanske har andra djur i samma hagar så är det smidigt att ha grinden i hörnet. Men leder man in hästarna och det är vanligt med trängsel vid griden så kan det vara bra att ha den en bit upp så ingen blir trängd i hörnet och spränger tråden.
Sen likaså vilken sida man fäster handtagen på. Det ska vara lätt att öppna och stänga grinden med en häst i handen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har och håller på att utöka samtliga hagar med trä, så himla skönt!! det håller dom inne även på vintern när elen ofta lägger av…
Vi har inte tjocka jätteplankor så det ska hålla för att ramma utan vi har en tum tre med el tråd på insidan och det räcker, staketet blir som en automatiskt broms även om dom skulle kunna knäcka plankan lätt, låter man dom dessutom får sig lite stötar av elen som sitter innanför varje planka så låter dom bli att gå emot, och sätter man tråden på rätt ställe vid plankan så kan dom inte komma åt att äta heller…
Vi har ju allt från miniatyrhäst till stora sektion C så alla måste kunna gå i samma hage, kanske inte samtidigt men man vill ju variera ibland.