Vikt och längdgräns
det är så olika, en grov ponny med bra benstomme kan ta mer vikt, längden är väl ett mindre problem, blir dock vingligt om man är för lång…
Men både min dotter och jag ligger runt 55 kg och jag är väl ca 160 och dottern 170, hon rider sin sektion C hingst på 134 varje dag utan problem. hon är för lång men vikten är inga problem…. sen beror det ju på hur ung individen är och hur tränad den är, en ung måste ju få träna upp sig långsamt och bygga muskler för att bära rätt och det gäller alla storlekar och raser. Jag räknar med minst 6-12 månaders omväxlande träning för en unghäst/ponny att nå bra styrka för att klara av uppgifter i tex LB nivå, det är oerhört viktigt att ta det långsamt för att få en bra och hållbar grund utan skador på vägen.
WM, C och D är starka raser och kan bära mer viktmässigt än tex en RP av lättare typ, dock så måste man ju kunna avgöra hur mycket och hur lång tid man rider beroende på individ, det går inte att ha ett universal mått eller vikt som passar alla.
Vår lilla shettis både drar och kan bära mycket vikt men inte så långa stunder, men vår andra shettis som är lite större kan inte alls ta samma vikt då den är lättare.
Sunt förnuft, tycker jag….
På en såpass ponny skulle jag nog sätta ca 45-50 kg som maxvikt. Som #1 säger så beror det även ju på ponnyns ålder osv också.
Jag är själv ca 162 och väger runt 48-50 kg och rider helst inte ponnyer som är under 125 cm, är så rädd att förstöra något.
Ponnyer tål en hel del vikt men det är inte att bara köra på trots det, det finns ju gränser….många vuxna rider ponnyer vilket behövs då barn sällan kan korrigera en ponny om det skulle behövas, men är man då 60-70 kg på tex en C så kan man ju inte sitta och harva på volten i flera timmar, då får man anpassa till kanske runt 20 minuter i sadeln….går utmärkt att longera en stund som uppvärmning innan man hoppar upp eller att man rider en stund när barnet värmt upp ponnyn.

Jag red barnens smäckra WM på 114, jag vägde då 60kg och är 157 hög. Han hade inga problem med mig i sadeln och vi red regelbundet lektioin. Den som hade mest problem var nog jag som hade 20 cm hals framför mig och 20 cm rumpa bakom mig 
Rider idag regelbundet på vår lilla sekt B som är 133. Väger kankse något kg mer än sist men hon har inga problem med vikten. Rider även henne regelbundet på lektion.
Nu är jag ingen nybörjare och kan därför säkert dra av några kg på vikten men oftast så tycker jag att man är för mesig med vikt o längd på ponnier. Det är en sak om ponnyn inte har muskler men är ponnyn väl musklad så ska den lätt kunna bara en tyngre ryttare någon gång i veckan utan problem.

Ja med den längdgränsen låter det ganska rimligt tycker jag, min lillebror är så lång ungefär och han väger kanske 40-45 kg och är ganska normalbygd. De lite "större" kanske väger 50 eller 60 kg men det bör ju hästen åtminstone klara av.
Det bästa är väl att se hur hästen klarar av att bära olika vikter, och att utifrån det sätta en gräns? Det borde gå att se om hästen tenderar att exempelvis "svanka", då är det för tungt. Undvik att göra mer ansträngande övningar om en tyngre ryttare sitter på ryggen, såsom att hoppa och trava.
Om du mäter sträckan sadelns mitt --> skänkelläge, får du ett ungefärligt mått på hur långa ben den längsta ryttaren kan ha. Multiplicera det x 2 med "felmarginal" om upp till max + 10 cm för att få ungefärlig längd på längsta möjliga ryttare.
Själv rider jag glatt min Welsh Mountain hingst som är runt 120 cm. Grov benstomme och bra byggd - tar då mig som är 163cm/55 kg i lättare dressyr och för att motioneras i skogen/på travbanan (jag skulle däremot inte hoppa något hinder med honom).
Welsh Mountain ponnyn är ju faktriskt från början en herde "häst" (lite som islänningen) och för inte alls många år sedan ansåg man att de skulle kunna bära en vuxen mindre man =)
Det bästa sättet är att titta på hur hästen är byggd (grova ben, ordentlig med muskler osv) och självklart ta hänsyn till både unga och äldre individer. Sätt upp ryttaren, ser det proportionerligt ut, ser hästen obesvärad ut, rör den sig med lätthet trotts en lite större ryttare?
Se alltså på helheten och titta inte på särskillda mått - titta på vad som ser och kan tänkas vara vettigt och lyssna på ponnyn för att se vad denna visar! =)
Hakuna matata!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser att detta är en gammal tråd men för mig känns detta väldigt aktuellt :)
Lånar tråden lite ts 
Jag har efter tre års paus från hästvärlden fått upp en ny gnista för hästar. Dock är jag inte lika sugen på att rida storhästar vilket jag för det mesta blev tvingad att göra under den tiden jag var på ridskola pga. min längd och tyvärr så kan jag ju inte göra något åt att jag är väldigt lång och speciellt inte eftersom jag har en pappa på 2 m :/
Känner att jag vill utvecklas och komma tillbaka till ridningen med en större ponny eller möjligen liten häst :)
Jag är som många nog tycker alldeles för stor för en ponny och en welsh men jag skulle väldigt gärna vilja rida annat än bara storhästar och nu tänker jag inte på små ponnys utan min tanke är D-ponnys och welshar med en mankhöjd på minst 140 cm eller större :) Jag är inte väldigt tung eller stor på något sätt utan bara väldigt lång :)
Jag är hela 176 cm lång tråkigt nog men är ganska smal på mina 61-62kg, har som max vägt 65 kg förra året när jag inte träna alls. Jag är 19 år gammal och fullt färdig vuxen på alla håll och kanter ;)
Tanken är inte att jag ska sitta och flaxa runder på små ponnys utan saken är den att jag känner mig bara tryggare med att börja med dessa lite större ponnys som jag alltid älskat :) Min tanke är att motionsrida, lättare dressyr och möjligen lite lättare hoppning :) När jag var aktiv så red jag först 5-6 år på ridskola och sedan 1-2 år hos medryttarhäst så förhoppningvis sitter lite av mina kunskaper fortfarande kvar :)
Skulle det finnas någon chans att jag skulle kunna rida större welshar, d-ponnys, mindre storhästar eller måste jag hålla mig till bara storhästar? Vad rekommenderar ni? Vad är maxvikt, maxlängd för d-ponnys och welshar?
Bifogar en bild på mig själv, vet inte om den hjälper till så mycket men ni kanske får en bättre bild av hur jag ser ut kroppsmässigt :)
Är väldigt tacksam för svar :)
/ Susanne
Hej! Jag är också 176 cm lång men väger hela 79kg och tänker rida min Welsh Cob (ca 150cm) utan problem.
En Welsh Cob känns ofta större än dom är pga sin massa och resning. Så en sån skulle jag statsa på.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#11 Okej :) Jo de var lite dem jag tänkte på men efter att ha kollat runt mycket på google så tycker många jag är på tok för lång för någon ponny överhuvudtaget :( Men jag håller med dig, jag tycker också att Welsh Cob känns som rätt sorts häst för mig :)
bry dig inte så mycket om vad andra tycker, det är inget fel att rida ponny om man vill det och en D cob runt 145-148 kan bära dig utan problem, även om du skulle lägga på dig lite kilon 
Har ridit stora hästar förut i yngre dagar och jag saknar det inte på något sätt, varken att rida dom eller annat… skulle inte byta mina ponnys mot själva Totilas om jag fick erbjudandet….
#13 Okej, tack :)
Precis man ska egentligen inte lyssna på vad andra tycker men det är svårt att låta bli :)
Okej, samma här, fick alltid rida storhästar redan när jag var väldigt liten eftersom jag redan då var lång och givetvis sitter det kvar att jag tror att jag bara kan/"får" rida större hästar och många påstår att det ser "fel" eller elakt ut att vara lång på en ponny. Men nej nu ska jag inte lyssna på dem mer ;) Det ska ju kännas bra för mig också :)
Egentligen är det ju dessa busiga ponnys jag älskat mest ;) Känner mig säkrare med dem och det känns som vi är mer ett då än vad jag känner på de stora hästarna :)
Tack för hjälpen :)
Vet dessa folk någonting om Welsh Cob? Många tror att det bara är en D-ponny som vilken annan, men dom är såå mycket mer!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#15 Jag tror faktiskt inte det :/
En tjej som hyrde ut en welsh cob som jag kollade på hade en maxvikt på 50 kg samt hennes maxade D-ponnys hade en max vikt på 60 kg :(
Kunde ta och glömma hennes ponnys direkt :/
Får försöka hitta någon som har en Cob 145 cm + som inte har maxvikt under 65 kg :(
Om man verkligen vill generalisera kan man räkna så här:
B-ponny max 50 kg
C-ponny max 60 kg
D-ponny max 70 kg
När det gäller längd beror det på hästens byggnad, djup etc. Ska man generalisera så kan man rida en ponny som är 10-20 cm lägre än ens längd.
Jag brukar utgå från detta men vara flexibel beroende på ponnyns ålder och hur musklad den är. Det finns ponnyer som klarar mycket mer men också de som klarar mindre.
Sen beror det också på ryttarens balans och hur hårt man har tänkt rida. Klarar man kraven ovan borde det vara fritt fram att hoppa och tävla.
detta var inte mer än skritt som hon red.