importera häst
Hej!
nu har jag börjat fundera på att importera en häst från london.
men skulle vilja veta lite mer om hur de går till med transport och betalning.
som jag förstått de så kommer jag betala en transportör, sen åker hästen hela vägen till mig, är de så enkelt?
han ska åka tåg hit.
mvh jennifer

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hoppas någon som vet bra transportörer kan hjälpa till 
Åka tåg ?????
#2 de va så ägaren sa

En ponny från London som ska åka tåg till Sverige!!!!?

Nälla ni som brukar importera kan ni inte alla om för trådkaparen hur ni brukar göra och vem ni brukar frakta hästen med.
Tåg kan ju vara ett översättingsfel.
Kontakta Owen Jones på Nebo stuteri i Wales, han kan hjälpa dig med allt från papper, betalning och transport 
sen behöver man inte göra sig rolig över något skrivfel eller en missuppfattning…. ALLA vet inte hur man gör så varför inte bara svara rakt av hur det går till istället eller ge råd om vart man kan vända sig?

det finns visa ponyer som åker tåg :D
http://www.expressen.se/resor/1.2441206/ar-det-har-ponnyexpressen

Menblev inte hon nekad att ta ponnyn med på tåget?

jag tror tåg blev en dålig översätting av transport.
Fast åker kan inte hästar åka på godståg? Typ i container som dom gör på båtar?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

är det inte bättre om ni ger tips om hur man bäst får över en häst hit?
Det skulle väl inte vara överdrivet konstigt om hästen åker tåg? Det går ju tåg under engelska kanalen.
#6 Å vem har gjort sig rolig?
Intressant däremot om det faktiskt ÄR så att ponnyn ska åka tåg hit.
Är väl sen kavalleriet la ner som nån häst i Sverige har åkt tåg. Så det är väl kanske inte så troligt att den vetrkligen ska det.
Det finns flera duktiga transportörer som kör hästar mellan England och Sverige. En svensk speditör är Håkans transporter som kör fullblod på löpanded band till England och har säkert möjlighet att ta med nån ponny hem.

Men är det enklare att köpa ponny i London än det är i Stockholm? Förmodligen föreslog säljaren att ponnyn skulle åka trailer, men är det verkligen i London ponnyn bor?
Jag tror det skulle vara enklare att köpa sin ponny i Sverige hur eller hur!
Ang. tåg mellan Folkestone och Calais:
http://www.eurotunnel.com/uk/traveller-info/pets/Horse-travel/
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
tack för så mycke svar. inga översättnings fel, hon skriver svenska och de va tåg hästen ska åka, vart själv chockad trodde man flög över hästar.
sen sa hon att kostnaden går på 8000, att jag först ska skicka över pengar så hästen kan få en biljett. jag har aldrig gjort något sånt här och vill verkligen inte bli lurad.
hon sa att om jag lämnar mina uppgifter så fixar hon en transportör som kör honom hela vägen till mig.
är de verkligen så lätt? låter för bra för att va sant för mig.

#16 hur väl känner du henne och har du träffat hästen?
#17 nej jag har inte träffat hästen. vi har bara pratat och så har jag fått bilder och video på honom.
Är du "säker" på hästen att han ser ok ut och sånt så kontakta Owen, han kan hjälpa dig med resten så behöver du inte oroa dig för att bli lurad på något sätt. Då kan du betala allt till Owen och han sköter betalning osv. till (fd) ägaren, hur smidigt som helst.
Alltså…. 8000 låter dyrt. Jag har själv låtit transportera hem flera ponnyer till Sverige från Wales och priset har legat på mellan £250-£500 då jag använt transportör från Wales. Då har uppstallning i ca 7-21 dagar hos transportören och alla papper, pass, exportintyg mm mm ingått. Och pundet står ju precie inte i 18 SEK
Jag tror att Håkans transporter tar ca 8000 SEK.
Tycker nog du ska kolla upp detta så att du inte blir blåst på dina pengar och utan häst.
okej. hon har ju sagt att de är hon som ska fixa med transport, men de kanske är bättre om jag gör de. för isf ringer ju transportören upp mig.

Vänta nu, är du säker på att hästen finns? Det är väldigt vanligt att man betalar i förskott för transport/häst och sen står man där utan både häst och pengar.
Inte ett öre i förskott innan hästen står i ditt stall
inte ett öre innan den står i stallet?….då lär hon bli utan…finns nog ingen som skickar en ponny till ett annat land utan att få betalt först….en av nackdelarna att köpa utomlands men det får man "ta" skillnaden här är att det finns andra vägar att gå som gör saken lite säkrare…
samtliga mina är betalda i förskott, antingen av mig eller av Owen när han hämtat dom och är du det minsta osäker så kontakta Owen….
#22 allstå hundra är jag ju inte och kan inte bli heller om jag inte åker dit och hälsar på .. har bara fått video och bilder på hästen.
#23 owen, är han svensk? hur går de till? man för över pengar till honom och sen hämtar han hästen, kommer med den till mig och sen inge mer?

#23 du vet vem du köper av och vad du köper.
Det är jättestor risk att bli blåst om man inte har mer än några bilder och filmer att gå på när man köper hästen.
#22 du bör åka dit och titta på hästen och fixa en egen transportör
…långt därifrån…. jag har absolut inte känt många av de människor jag köpt mina ponnyer ifrån, tvärtom…. jag har ofta köpt via ENBART lite foton och inget mer…och jag har inte blivit lurad på något sätt…sen har jag skaffat många goda vänner genom hästköpen men det är en annan sak….. dock så är det smidigast att använda Owen med betalning osv. det brukar vara lite si och så med att få fram rätta kontouppgifter från en del säljare, en del är ju inte så "haj" på internet…
Owen bor i Wales och är Walesare och har ett av de framgångsrikaste cob stuterierna där, han är jättebra på alla sätt och du behöver inte oroa dig för något, han sköter affären om du vill det och ser till att din pålle kommer hem till dig tryggt och välmående, det går bra att maila honom, det finns adress på hans sida (sök Nebo stud) om du känner dig osäker på att ta det via telefonen. Han kan hjälpa dig med alla detaljerna du kan tänkas behöva veta, det är inte alls komplicerat.
man ska ju dock vara medveten om att bilder kan ibland vara lite missvisande från verkligheten men det är en chansning man får ta om man nu inte åker över och tittar… skulle pålle nu inte fylla alla förväntningar så finns alltid möjligheten kvar att sälja den här hemma sedan….
Trådskapare,… känner du att du vågar satsa och att du känner dig hyfsat säker på att pållen är den du vill ha så "go for it" 
#26 japp han ska jag ha :D men en sista fråga, owen, pratar han svenska? är tvär kass på engelska :/

Just nu ger dom ju nästan bort sina ponnyer i England, vad är det för ponny du har hittat där du ska betala 8000sek!!
Vi använder alltid Alan Pierce som också är väldigt seriös, han har hjälp mig att hämta upp hästar och stallat upp dom i väntan på transport!
En som talar svenska är youridewedrive också från Wales och frun är svenska, dom kan säkert hjälpa dig.
www.youridewedrive.com eller googla på namnet
#28 tackar :) de är en frieser
Owen pratar bara engelska, 

Friser köper man väl bäst från Holland!

Jag har haft hjälp av Owen, funkade super!!
Du kan maila han på engelska, tips översätt genom googles översättning!
det finns nog fina Frieser utanför Holland också….
#32 haha ja men google översätt blir inte så rätt men han förstår nog :) tack för alla svar.
TS: När du nämner att det är en frieser och andra omständigheter får det mig att fundera på om det inte är en typisk blåsning, just med frieser är dom jättevanliga på tex hastnet mfl. Har du en annons eöler liknande du kan länka till? Mail till personen du har kontakt med, har du provat att googla mailadressen? Ibland har man tur så det kommer upp massa info om folk som blivit lurade eller flera annonser med frieserhästar som tyvärr ej existerar med stulna bilder och videos. Jag vill inte alls förstöra din lycka och stämmer allt så vore det verkligen toppen men dessa "frieser-skojarna" måste sättas dit och jag önskar verkligen ingen den oturen att hamna i den situationen!
hon har tagit bort annonsen på honom. men den fanns på hastnet.
på mailen står de att hon heter linn herbeck.
och mail adressen är linnherbeck@blumail.org.
har googlat på namnet.
men en sak jag vart rätt ställ på va att jag hittade fler friesrar på andra annons sidor där de stog ungefär samma sak på annonsen som på den jag skrev på,. de ändå som inte va lika va namnet på annonsören.
då vart jag osäker och skrev till henne att jag inte ville bli lurad på något sätt och om de går att jag betalade halva summan först av transport sen resten när hästen är hos mig,
till svar fick jag att de skulle gå bra för hon vet att hästen kommer stå hos mig.
men jag är riktigt osäker ändå.

Varför inte kontakta en uppfödare av Friser i Holland och fråga om hästar till salu!
Jag tror dom flesta som köper häst i England köper av mer eller mindre kända uppfödare, som har hemsidor och som folk känner till!
Jag skulle aldrig våga köpa av en okänd utan stuteri, jag köpte på annons en gång då bad jag en vän i HOlland först ringa sen köra och hämta ponnyn och betala på plats.
Om jag vore dig skulle jag inte köpa av henne, sen betalar man alltid transport när hästen står på stallplan aldrig i förskott. Transportören man har kontakt med ringer och checkar man bestämmer när hästen ska hämtas och då först betalar man hästen.
Det är så mycket lurt ute på marknaden, och det är konstiga människor som svarar på hästannonser, akta dig väldigt många blir lurade.
Köp din friser från en riktig uppfödare eller någon som har en hemsida eller är etablerad.

Med all rätt ska du känna osäker!! Mitt råd är att du drar dig ur det här medan du kan! Innan du har förlorat några pengar! Hela historien känns skum av flera skäl. Jag hittade en frieserannons inlagd 3/6 av henne. Den verkar översatt till svenska av google, tex står det tex att hästen är bruten vilket översatt från broken betyder ungefär lika med riden eller inridning påbörjad.
Jag hittade också en cachad annons från henne om en svart valack på 165 cm. Det visade sig dock vara ett fullblod med supertemp som hoppar 115 på träning. Pris 8.500SEK. Bara priset på den hästen känns skumt! Annonsören bor i Umeå, men i annonsen står det region Stockholm (vilket torde innebära att hästen finns där). I Frieserannonsen står det region Borås, och bilden ser definitivt INTE engelsk ut!
Att det känns som lurendrejeri är också för att Friesern är en relativt dyr ras i UK. En riden valack i 7-10 års åldern betingar ofta ett pris på ca 40.000SEK. Däremot finns det en hel del korsningar som saluförs som rasrena (ofta korsningar med tyngre raser), och en oseriöst uppfödd sådan kan man få ganska billigt. De är ofta inte registerade någonstans, men kan vara försedda med proffsigt förfalskade registreringshandlingar. FHAGBI (Frieserföreningen i UK och IRE) känner till att detta förekommer, och har tom en lista på sin hemsida över förfalskade (el stulna) handlingar som man vet är i omlopp.
Vill du ändå gå vidare med affären, begär då åtminstone att få hästens pass/chip nummer, och kontakta sen KHAGBI för att få veta om hästen överhuvud taget existerar. Du kan där också få uppgifter om uppfödare. tidigare samt senast registrerade ägare, och kan kolla upp hästen. Varför en svensk tjej från Umeå har den till salu tex…
Det står i annonsen från 3/6 att alla registreringspapper är i ordning. Be att få numren, säg att du vill kolla upp hästen. Om säljaren säger att hon inte har dem just nu, ge henne 12 timmar att skaffa fram dem. Om det inte är något lurt med det hela kommer du att få numren utan problem. För självklart vill hon ge dig chansen att kolla upp hästen. Vägrar hon att ge ut dem, eller kommer med undanflykter varför du inte kan få dem, backa direkt!
Det här är kanske att måla fan på väggen, men det stjäls många hästar i England. Polisen där har en speciell avdelning som bara arbetar med det, så du kan kontakta dem för att få veta om det finns någon Frieser el Frieserkorsning anmäld.
Det finns också en websida för "stolen and missing horses" som du kan kolla på. Jag är inte helt säker på adressen, men jag tror att den heter www.tracingequines.uk
Kanske är det här en naiv säljare som köpt en häst i UK och nu försöker sälja den i Sverige? Dock tror jag inte riktigt på det, det är isåntfall så att hästen redan finns i Sverige, för bilden ser definitivt inte ut att vara tagen i England. Eller hur???
Så här såg Linn Herbecks annons ut:
7 år frisiska valack söker ett nytt hem. han är av god hälsa och i god form. han bär alla hans hälsa och papper registrering. vaccinerade och kontrolleras. bruten, lätt att rida genom en novis eller nybörjare. vänligen komma tillbaka till mig för mer information om honom. frisiska valack söker ett nytt hem. han är av god hälsa och i god form. han bär alla hans hälsa och papper registrering. vaccinerade och kontrolleras. bruten, lätt att rida genom en novis eller nybörjare. vänligen komma tillbaka till mig för mer information om honom.
Jag tycker även att det låter minst sagt märkligt med tågtransporten. Har du tex frågat VAR i Sverige hästen kommer att komma in? Hur blir det med besiktningar? Om den ska gå med tåg från Frankrike blir det väl ett par omlastningar, som kräver vet besiktning? Det har jag ingen aning om, men fråga säljaren om det + vilken rutt hästen ska ta. Hon bör kunna svara på ALLA frågor du ställer, tänk på det…
Lycka till hur du än gör…

Oj, det låg massa sådana annonser ute på hestnet ett tag och jag trodde det var ett barn som hade kul och gjorde fejk annonser

Hittade också en cachad annons från hästnet. Uppdaterad 31 maj och nu borttagen. Den har exakt samma text som den andra frieserannonsen. Det som skiljer är att annonsören nu heter Dervil, orten Stanley och region Södra Sverige. I annonsens huvud står det dock att det är en fullblodshingst f-2002 som heter Marco. Överskriften är "exeptional, friska och starka frisiska hästen". Priset är 20.000:-
Nåt lurt måste det väl ändå vara?
#38 bilden du lagt upp är den hästen jag skrivit på.. hon skrev ungefär samma i den annons som nu är borta. jag ska genast skriva och fråga henne om pass/chip nummer. jag har verkligen tvekat fram o tillbaks. här ät fler annonser som de står lika på men olika säljare..
http://hastfynd.se/Visa/110461/6-ar-gamla-frisiska-valack-hast
http://hastfynd.se/Visa/110394/allround-frieser-valack-hast
http://hastfynd.se/Visa/110239/frieser-valack
här är en film hon har skickat på den jag skrev på
Det stinker lurendrejeri.
Hur ska man kunna avgöra om den svarta hästen på en youtube film är den man sen köper (om den finns över huvud taget)? En drömsituation för skojare att just handla med obefintliga frisers. Man har ju som köpare ingen möjlighet att kolla.
Ett råd. Ska du köpa friser se till att träffa hästen i verkligheten innan du gör upp affär.
Du, TS, DRA DIG UR. Bara att titta på priset på de du länkade till borde få dig att slå på bromsen. En sexårig friservalack till det fasala priset 7500. Det är lurendrejeri eller något ALLVARLIGT FEL på hästen. Jag är övertygad om att den INTE FINNS:
"if it sounds too good, it problably is"
en frisk frieser säljs inte för sådana summor, det är med all säkerhet en scam…
7500 är för transporten. men jag tror jag backar faktiskt. har tyckt att de varit för bra :)
Det är dom annonserna jag menade, ledsen men det är en klar blåsning, bra att du drar dig ur!
skrev och fråga i förr går om pass/chip nummer och inte fått nå svar.
är så glad över att jag skrev här o inte gjorde något förhastat :)
tackar!

#46 du hittar nog din häst en dag, när du ändå är här så titta lite på welsh cob, en trevlig häst med mycket utstrålning.
Du får dom inte så billigt men inköpet är ändå en mycket liten kostnad för hästen på sikt. Första hästen man köper är det nog bäst att kunna känna och klämma på lite innan sköp, det är ju en framtida kompis.
har faktiskt kollat på en del welshar :) dom är riktigt fina! men de blir inte min första häst ;)