Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketttävling
Läst 4122 ggr
UG
0

Muskelberg...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur tycker ni jag ska sköta om mitt muskelberg till W Mountain? Han är nu 6 år och tränas/tävlas i klassisk körning. Han har lätt att sätta muskler och tillskottsfodras med protein för att klara att sätta de muskler som Nationella klasser kräver.

Men skinnet sitter fast i musklerna! Hela ponnyn är STENhård. Hästmassören som kommer ut säger att hon aldrig sett något liknande. Han har den största övre halsmuskeln hon sett. Jag har försökt massera lite själv och har beställt ett Back on Track-täcke.

Ponnyn har nu vilat en månad eftersom han drabbades av en muskelbristning, ett blodprov visade det. Han fick Metacam och lite boxvila. Antagligen hade en extremt spänd muskel brustit. Han tränas ca fem dagar i veckan, med måtta och god planering, värmer upp och skrittar av länge. Finns det muskelavslappnande naturläkemedel? Linnement? Måste passa noga så jag inte ger något dopingklassat.

Bilden är från idag.

Gylfinir
0

Jag har kikat på bilderna på honom från utställningen på Salsta 2009 på din hemsida där han ser helt OK ut.

Jag vill inte utge mig för att veta säkert men jag tycker att det ser ut som om din ponny har ett alldeles för högt HULL. Han är fet helt enkelt.

Dom blir hårda och får en stenhård nacke/mankam om dom är feta.

Jag tror helt enkelt att han fått alldeles för mycket mat i förhållande till mängden motion.

Jag har själv tävlat welshponnyer nationellt och internationellt på den tiden då maraton var på 22 km för kat B-D. Och jag tillskottsfodeade INTE med extra protein. Tror faktiskt inte att det behövs. Bra träning bra vitamin och energirikt hö, mineraler samt lite kraftfoder och kanske morötter och betfor tror jag är fullt tillräckligt för din ponny.

För att få honom i form måste du minska lite på allt tillskott och kanske dra ner lite grann på stråfodret. Sen måste han ju förståss motioneras men det räknar jag med att du gör redan.

Han var ju helt klart mycket snyggare på Salsta än på dagens bild.

Plocka tillbaka honom till det.

UG
0

Denna ponny är i hård träning, han har analycerat hö och uträknad foderstat. 51 gr smrp per Kg Ts. Hästmassören kände muskler och inte fett. Plockar jag ner honom i kroppshydda, förlorar han inte musklerna då? Han körs en utmätt runda på 9 km i intervalltempon, som maratonträning, har orken och konditionen. Men visst, han kanske orkar trots att han eventuellt är fet?

UG
0

Dubbelt…

Gylfinir
1

Du frågade om råd och genom att titta på bilden av honom så tycker jag mig se ett rejält bukomfång och en svallig mankam. Nu har jag ju inte sett honom i verkligheten men med min erfarenhet (har över 40 år som hästägare och är dessutom utbildad djursjukvårdare) så är ovanstående tydliga tecken på ett högt HULL INTE muskler.

Men som sagt jag har ju bara sett honom på bild.

UG
0

Och jag tar gärna emot råd om hur jag får musklerna mjukare och hur varför skinnet sitter fast i musklerna. Jag är tacksam för råd och jag litar på min hästmassör som säger att ponnyn har muskler. Han har säkert fett också. Han får inget kraftfoder eftersom jag inte tycker hästar behöver det om näringsvärdena i höet räcker till. Som sagt kompletterar jag enbart upp proteinet.

Fourjoy
0

eftersom han drabbats av en muskelbristning så skulle jag framförallt titta på träningsbiten men även på foder, på bilden ser det ut att kanske vara lite för mycket mat, nacke, paddar på skulderblad, och bakre delen av korset(runt svansen) samt övre delen av revbenen.

Protein är byggklossar för muskler och har han lätt att sätta muskler förstår jag inte varför han får extra protein? de allra flesta mountains är väldigt lättfödda. Muskel avslappnande har inte med saken att göra eller verkar på det sättet och bör def. inte användas.

Beräknade foderstater är en bra grundsten men man måste själv kunna avgöra om individen får det den ska eller inte, mer än ofta måste den justeras.

Dra ner på protein och trappa ner träningen ett tag är mitt råd, är han så spänd i musklerna är det något som inte stämmer och det är inget som du kan ändra "utifrån" med Back on track eller liniment utan det måste ändras från "insidan"

Kan du beskriva hur en normal träningsdag ser ut?

UG
0

Tack! Jag förstår nu att stenhård ponny kan innebära späck, fett på människor blir ju mjukt men fett på ponnyer kan alltå bli stenhårt.

En normal träningsdag innebär som vanligt lösdrift= utomhusvistelse dygnet runt i unghästflock. Han rör sig mycket naturligt i skog och vall.
Nu i helgen deltog han i tvådagars ungdomskurs i klassisk körning, Stjärnhov, två pass om dagen. Min son lärde sig köra honom. Detta var ponnyns igångsättning efter muskelbristningen, det var inga tuffa pass. Hemma har vi lite olika rundor på ca 9 km, varierade underlag och lutningar, han drar 120 kg, (vagn och kusk). Om jag inte kör ut kör jag på dressyrbanan, en timme ca. I den timmen ingår skrittrunda ut på väg före och efter.

Bilden är från sommaren 2010, körtävling i Sala.

Gylfinir
0

Ser fin ut på bilden från 2010. Lagom hull.

Du ska se att om du minskar på matintaget och fortsätter motionera så är det med hästar precis som med människor, fett försvinner. Musklerna försvinner först när det inte finns fett kvar att ta av men jösses så långt ska du inte gå. Du får ju inte svälta honom. Jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt svårt att fodra en WM. Särskilt om man är van att fylla magen på en större häst. Det går åt så lite. Jag har tagit för vana att väga ALLT hö till min WM. Man kan tro att man kan sopa in i ponnyns box det som blir när man sopar golvet. Det lilla extra kan väl inte göra nåt men jag har upptäckt att det kan vara så mycket som ett helt kg. Och att ge så mycket extra till en WM ger övergödning.

Lycka till. Ekipaget ser väldigt trevligt ut.

Fourjoy
0

På nya bilden ser han jättefin ut, som Gylfinir säger minska ner maten lite så blir det nog bättre, var dock uppmärksam så han inte faller ur, en fin balangång som är svår ibland. Flört

Ge honom extra E-vitaminer vid lite hårdare pass/ansträngning det gynnar muskler positivt, även Selen är bra, även bra för lederna.

Fairy
0

Laserbehandling är bra. Både jag och mina hästar har mycket goda erfarenheter av det. Jag själv har haft mycket hjälp vid just hårda muskler/muskelbristningar. Flera av mina hästar har fått behandling både av muskler och leder med ett mycket gott resultat. En del veterinärer använder det. Rekomenderas varmt!

UG
0

Tusen tack! Det finns laserbehandlig på en ATG-klinik nära mig. Var bara tvungen att peta in en maratonbild från hösten 2010

UG
1

Som uppföljning av tråden visar jag en nytagen bild. Från 10/6 2011

Ponnyn är nu mjukare efter massage och veterinärbesök. Vi kunde inte helt utröna varför han var på stel och hård i vinter…

Gylfinir
0

Ser fin ut.

Håller du koll på hans vikt?

Kan vara en hjälp att en gång i månaden mäta honom med ett viktmåttband. Det kän ge svar på frågor och är en god hjälp att hålla de små snålkrävande rackarna i fin lagom form.