Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: avel-uppfödning
Läst 3334 ggr
Finemang
0

Föla inne eller ute?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ser att årets föl börjar titta ut. Grattis till era sötnosar! =)

Vi väntar med spänning på en liten fölis undan Moflos Finemang någongång runt 10 maj.

Det är första fölet för oss på många många år och nu funderar jag på hur hon ska föla och hur jag ska förbereda mig.

Alternativen för fölning är:

1. I stor halmad box, ca 12 m2

2. Instängd i halmad ligghall, ca 21 m2

3. Ute i stora hagen med tillgång till ligghallen tillsammans med sina två hagkompisar

4. I en liten hage utanför vårt fönster

Hon har fått ett föl tidigare, hos uppfödaren, och då fölade hon ute med sin flock. Men det var  mycket senare på sommaren.

Tackar ödmjukast för tips och råd, mvh Ulrika

Lorita
0

Jag skulle välja ute i första hand och lite efter väder och vind i annat fall så ligghallen och då skulle jag överväga att ta av en bit till kopisarna så hon slipper stå själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JennyStaaf
0

Hagen utanför fönstret kan ju vara guld värt vid fölvaket, annars tycker jag den stora boxen låter väldigt bra. När hon fölade i flocken för tre år sedan var alla andra redan fölade, dvs. de lät henne helt vara i fred. De två kompisarna hon har nu kanske kan bli väl påträngande i det här läget, så det är det förslag jag tror minst på.

Skillnaden mellan boxen och ligghallen, alltså 12 eller 21 m2 gör nog inte så stor skillnad, huvudsaken hon är trygg där hon står och så är det smidigheten för er som skall fölvaka (helst utan att hon märker det) som bör avgöra vilket som är bäst för er.

Är det fint väder går det jättebra att låta dem föla ute, även på natten. Men är det kyligt kan det vara bra att ta in dem ganska direkt så fölet får torka inne. Fölvak kan ju pågå vääääldigt många nätter, och är det uteväder försöker jag ha dem ute så mycket som möjligt och tar in dem först efter fölning (om vädret tillåter).

Tänk också på vad det är för stängsel i hagen första tiden. Nyfödda föl har helt noll koll på vad elstängsel är, och går utan problem rakt in i dem (de tunna trådarna utgör ingen naturlig barriär för dem). När sedan obehaget med stötarna kommer rusar de i panik rakt framåt, vilket - i bästa fall - resulterar i ett trasigt stängsel, i sämsta fall ett föl som trasslar in sig och kan skada sig illa. Det kan också innebära att fölet och modern blir separerade och ingen av dem vågar ta sig till den andra igen. Min fölhage är i trä, med tre slanor där den understa ligger direkt mot marken (om stoet ligger mot staketet och fölar kan det hända att fölet föds ut ur hagen, en undre bräda förhindrar det), med tre eltrådar mellan träplankorna som är utan el före, under och efter fölning. När fölet lärt sig hur hagen funkar, sätter jag på el i trådarna - då är det både trä och el, och fölet lär sig eltråden utan att kunna ta sig igenom träet. Sedan brukar det gå bra till byte av hage med bara eltråd. Man behöver inte ha en sådan hage som jag har, men det är vad jag kommit fram till som optimal lösning genom åren, och jag vill bara göra dig uppmärksam på det där med enbart el, för det tänkte i alla fall inte jag på i början utan det fick jag lära mig den obehagliga vägen.

Stort lycka till med Finemang och hennes föl! Jag ser med spänning fram mot fler rapporter!

Fourjoy
0

Vi har också trähagar till dom flesta, sparar mycket bekymmer,

Finemang
0

Tack för era tankar!

Jag har ju lite tid på mig att förbereda =) Och så klart har vädret betydelse. I maj kan det ju vara värsta sommarvärmen likaväl som det kan vara höstvindar och regn.

Hagen som du har Jenny verkar ju vara toppen. Jag har aldrig tänkt på det där med elstaketet och fölis. Ska undersöka om mannen har tid och lust att hjälpa mig att lägga trästaket runt vår lilla "trädgårdshage".

Jag lovar att uppdatera er om läget! Hon är så rund och fin och verkar trivas med livet som blivande mamma.

Ha en skön eftermiddag önskar Ulrika

Elshira
0

Bryr hon sig inte om sina kompisar (blir orolig eller så) så tror jag nog att hagen utanför förnstret är det absolut bästa. Det blir så mycket lättare att bara kika ut genom fönstret och dessutom märker inte stoet det heller.

Är det på dagen så kan fölis mycket väl gå ute då när den föds, men sker det på natten med mörker osv (tänkte just med att de åtminstone kan kunna se staketet) så skulle jag nog ta in dem i boxen. Givetvis om det är lite råkallt sådär med!

Et tipps som kan vara bra är att om fölet ev skulle födas för tidigt/prematurt (inte fullt utvecklad) är att ha en långärmad tröja med dragkedja till hands som man kan sätta på för att hålla värmen (om du inte har ett fint föltäcke då). Du trär i ärmarna på frambenen och tar dragkedjan över ryggen. Typ storlek 14-15 år eller vuxen small är nog lagom ^^

Hakuna matata!

Finemang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

I tisdags kom vår Manboy, äntligen, två veckor senare än beräknat och född på morgonen ute i regnet efter att vi vakat och vakat och vakat och tillslut lånat en kamera för att vaka över henne inne i den stora halmade boxen. Det blir inte alltid som man har tänkt sig ;)

Fler bilder finns på www.mattisgarden.blogg.se

Ha en skön söndagskväll! Glad

Lorita
0

#6 dom är alltid underbarare än vad man tänkt sig…GRATTIS

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JennyStaaf
0

Så fint, och vilken fin tårta! Är så glad för er skull att allt gått bra och Finemang ser ut att ha det verkligen finemang. Hoppas nu hon frisknar på sig och fortsätter vara eran fantastiska ridponny!