Ridklasser?
Hej!
Jag har funderat på att anmäla min ponny till ridklasser detta år, men jag undrar hur det går till? Vad är det för program som gäller? Och lite annat runt om kring..? kan en ”liten” vuxen ryttare rida i dessa klasser om det är en welsh partbred?
Hälsningar Stephanie

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har lyft artikeln om engelska ridklasser

Tack så mycket! detta hjälpte :)
Jag skulle gärna vilja veta mer om reglerna. Tex är det ok att longera eller rida fram innan klassen (lead rein) med inspänningstyglar?
Hur mycket får man hjälpa ryttaren? Ska hästen gå på slak ledlina eller får man vara med o bromsa o styra. Får man kanske hålla lite lätt i armen om man ser att det börjar halkas ur sadeln under traven?:)
Ska ryttaren i traven rida lätt eller sitta ner? Får den hålla i enbart handtag eller handtag+ tyglar eller är det enbart utan hjälp av handtag som gäller?
O vad är det domaren egentligen tittar på? Hästen, ryttaren, utrustningen?

Ryttaren ska rida själv ledaren är bara där som säkerhet.
man bedömer helheten.
Lättridning har jag för mig eller valfritt.
om man får värma upp med inspänning vet jag inte.
Hantag och tyglar eller bara tyglar eftersom ryttaren ska styra hästen.
Tack för svaren då vet jag lite mera.
Får man poäng eller är det bara omdömen?

Man tävlar så man får en plasering, då sätts poäng.

angående Welshpartbred klass 21 och 22
Klass 21 Lead Rein welsh partbred
Öppen för sto eller valack inte högre än 122 cm. Ryttare måste ha fyllt 3 år men inte fyllt 9 år.
Ponnyn skall ridas på passande bett, där tyglarna skall gå direkt från bettet till ryttarens hand. Ledtygeln skall fästas i nosgrimman. Inga extra inspänningstyglar får användas utan endast ett handtag är tillåtet att fästas på sadeln. Ledaren skall vara prydligt klädd.
Klassens genomförande: enligt domarens anvisningar i skritt och trav samt halt och stillastående på lång tygel.
Klass 22 First Ridden Welsh partbred
Öppen för ston eller valacker ej högre än 128 cm. Ryttare får deltaga t.o.m. det år den fyller 12 år.
Ponnyn rids på passande bett, ponnyn skall ej galoppera, utom i den individuella uppvisningen.
Klassens genomförande: enligt domarens anvisningar i skritt och trav gemensamt, samt en individuell uppvisning enligt domarens anvisningar där även galopp ingår, samt halt och stillastående på lång tygel."
En Partbred kan väl inte vara 122 mkh och 128 mkh det går ju bara inte? varför är det så? kan man anmäla ändå?
Har du en shettis/welsh mountain så får du sannolikt en ponny under 122/128cm.
Det finns WPB Small (under 148) och WPB Large (över 148). Sen beror det på vilka raser hästen har i sig hur stor den blir.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#7 Att welsh partbredponnyn inte får vara större än 122 cm är sanolikt för att lead rein endast är för små ryttare, och de ska ju också ha små ponnyer :) Men i övrigt gäller WP small/large.
Men i de klasser som inte har en åldersbestämmelse (open klasserna, som är för 12 år och uppåt) får även vuxna rida både stora och små ponnyer. Det enda som gäller är att det ska vara proportionerligt. Jag själv rider min welsh mountain hingst, och planerar att ställa upp där någo gång i framtiden!
Det jag själv mest funderar på är, vilken den korekta klädseln är? Ryttaren har jag förstått antingen får ha "vanlig" dressyrklädsel, eller gärna en tweedkavaj och ljusare byxor (typ beige) för att gå åt det lite mer engelska.
Men hur ska den som visar se ut? Man ska ju se ut som en "Lady", men jag skulle gärna ha lite förslag/bilder på hur man som tjej (och kille) ska se ut när man visar för hand i engelska ridklasser :)
Hakuna matata!
Det där med klädseln för ledaren har jag också funderat på men jag googlade o hittaden hel del. Kan tipsa om eBay om man vill köpa lead rein outfits.