Avelshingst utleasas
Pga. graviditet kan jag inte ta emot ston till Moflos Fester i sommar som jag hade planerat, därför kollar jag upp här om det finns intresse för någon att leasa honom över sommaren?
Moflos Fester RW 119 är en 10 år gammal welshhingst sektion B. Han är 123 cm i mankhöjd, 18 cm i skena. Han är en läcker mörk isabell på somrarna, och en "vanlig" ljus isabell på vintern - han håller just nu på att skifta färg så jag har en mörk häst framtill och en ljus baktill.
Han godkändes för avel när han var två år, och han är införd i SWF's kvalitetsbok med avelsvärdesklass Gi+. På utställning är han flerfaldigt guldbelönad upp till 41 poäng, och på på treårstestet tog han dubbeldiplom med 48 poäng i dressyr och 51 poäng i hoppning. Han är inkörd och inkvalad för ponnytrav. Han är även inriden och har gått kvalitets, men han är väldigt busig att rida och vi har ingen ryttare till honom så han är inte riden på flera år.
Han har lämnat 11 avkommor och får ytterligare två i år. Han har mycket bra dräktighet (en skada 2009 gjorde att vi fick avbryta betäckningssäsongen mitt i, och det året hann inte alla ston bli färdigbetäckta ens i sin första brunst - resultatet blev 1 föl på 3 ston det året), 100% för 2010 (två ston, båda tog sig på första brunsten). Två döttrar har avelsdiplom, en har gångartsdiplom, fem är guldbelönade på utställning och ytterligare två har fått 40 poäng på premiering. Samtliga avkommor i livet (ett föl dog tragiskt vid två månaders ålder) är visade och alla har erhållit klass I.
Fester kommer ur Cawdor Hywels hingstlinje. Han är e. Jesper (SM-vinnare i fälttävlan, far till bla. Sputnik) ee. Hellekis Timjan (SM-vinnare i fälttävlan, välkänd tävlingsförärvare) och eee. Cawdor Hywel (superförärvare inom ponnysporten). Mamma Finette var Elit-premierad, mångfaldigt guldbelönad och har lämnat en "hel dynasti" med fantastiskt vackra och vänliga ponnyer som gått mycket bra på utställning, på ungponnytester och på tävlingsbanan.
Hos mig har Fester bara betäckt welshston och ston som lämnar premieringsberättigad ridponnyavkomma, men vilka ston han tar emot hos en leasingtagare är upp till leasingtagaren. Han lämnar premieringsberättigade 93:or hos ASRP (förutsatt att stoet gör det). Fester har betäckt ston upp till 166 cm i mankhöjd och fått dem dräktiga.
Betäckning sker vid hand. Vana vid hingsthållning krävs då Fester är het på stona.
Fester är livförsäkrad och den avgiften står jag för. Leasingtagaren står för veterinärvårdsförsäkring, transport och löpande kostnader under leasingtiden (foder, hovvård, ev. veterinär etc.). Förslag på pris vid leasing: 1.000 kr per betäckt sto. Språngavgift/fölavgift etc. bestämmer leasingtagaren, som också adminstrerar stoavgifter och rapportering till SWF och SPAF.
Är du intresserad, hör av dig på 0622-104 50 eller 070-247 44 91. Det går också bra att maila: jenny@moflostuteri.com. Läs mer om min ögonsten Fester på www.moflostuteri.com.
OBS! Endast vuxna intressenter - jag leasar inte ut Fester till barn.