Ang licens-ansökan
Kan någon svara på om man måste mäta sin ponny på en ATG klinik innan man ansöker om hingstlicens?
Vad jag förstått det som så behöver man inte göra besiktningen på ATG klinik iallaf? Eller har jag fel?

När jag skickade in Baggis papper så lämnade jag bara med måttet på ansökan, inget mätintyg. Det är ju löjligt att behöva åka till ATG med unghingstar som inte är i mät ålder.
Om du bara ska lösa licens så behöver du bara en veterinärbesiktning med en hästveterinär men om du ska försöka få in hästen i kvalitetsboken så krävs en hästklinikbesiktning.
#1 Okej tack! Ja det kändes himla omständigt så jag var tvungen att fråga. Jag har sålt min lille hingst och köparna ville ta licens direkt så vi tänkte göra en "hingst-besiktning" direkt samtidigt som röntgen men var osäkra på om vi måste ta oss iväg till en ATG klinik vilket är lååångt :)
När det är dags för kvalitetsboken får dom göra om en på ATG då.
Tack igen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på att det är viktigt med rätt mankhöjd, över 137,2 så är han en sektion D.
Gränsfall skulle jag mäta i vilket fall som helst, min Robin var 135-136 så honom hade jag mätt "ordentligt", men är dom tex 133-135 så är det onödigt för då kommer individen troligtvis inte växa över gränsen.
#3 Mjo det är det jag funderar på också. Hur fungerar det egentligen rent praktiskt att mäta upp dom? Han är nämligen över C måttet och då ska väl egentligen det fixas först? Han kan väl dessutom inte få licens reggad C då han inte håller rasstandarden för den sektionen? Detta är ju något som köparna får ordna men tänkte hjälpa dom på traven..
Måste man mäta dom på ATG klinik för att regga om till D?
Tänker jag fel?
Då skulle jag se till att mäta honom och få giltigt mätintyg och ändra sektion på honom först, annars så kan det blir mycket krångligare sedan.
Se till att upplys dom noggrannt vad det innebär att han är övervuxen, är dom bekanta eller kan welsh sektionerna? jag skulle nog visa fram honom först som sektion D och se vad han får för bedömning innan ev.licens, han ska ju "tävla" bland sektion D istället för sektion C, vilket gör lite skillnad.
Skulle han göra sig väl bland sektion D så är det bara att lösa licens, men skulle han inte det, är det knappast lönt att investera i licens, men det är vad jag skulle göra, dom bestämmer ju givetvis hur dom vill göra, men som sagt se till att dom är på det klara vad det kan innebära med att skifta sektion så dom inte känner sig lurade på något sätt, att dom köpt en C men som egentligen är en D, om du förstår vad jag menar?
#5 Absolut förstår jag vad du menar. Hur dom vill göra med licens osv är som du säger deras beslut. Dom är välinformerade om att han är överväxt sec C, jag vill att nya ägarna till min häst vet vad dom får och är glada för vad dom har så skulle aldrig falla mig in att inte informera om allt, gott som ont.
Det låter bra,
en del har lite väl bråttom och kollar inte upp/lyssnar på alla fakta så noga när dom har hittat sin juvel
sen när dom upptäcker att saker inte riktigt är så som dom tänkt sig
så kan det bli ett himla liv, trots att ingen inte gjort något fel,
Man ska alltid vara ärlig i allt, minsta detalj när man säljer så det är bra att du är det, gudarna ska veta att det behövs fler som är det
Läste i nya Ridpsort om en hästhandlare som gjort bort sig med råge, helt otroligt….och skrämmande, en del verkar inte ha skam i kroppen alls….men det gäller inte bara säljare utan köpare, en del har krav som inte finns på denna jord och ofta har dom själva inte kunskap att ta vara på de krav dom har….
Vilken ponny går LA med en nybörjare?….egen gas(och helst styrning) i hoppning, kan alla dressyr program utantill, rör inte en fena vid anblick av en härlig åker, står blickstilla i stallgången i timmar och är 100% trafiksäker och reagerar inte när den blir skrämd….sen ska den tåla hoppning 4 dagar i veckan och stå resten för då finns det "viktigare" saker att göra……..ja, sen får den ju inte kosta mer än 10 000 även om den nu skulle uppfylla en del krav……….ibland vill man rekommendera att dom köper en gunghäst istället..