Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: welshnytt-och-skvaller
Läst 11651 ggr
Fourjoy
0

En lastbil kommer lastad med?

Ska möta upp Owen igen Skäms när han kommer den 25:e, någon annan som får hem något roligt? jag får hem en mountain från Danmark och ett utlånat sto kommer hem,

undrar också om någon här ska möta honom vid Eurostop Örebro?

Lorita
0

…..och jag hoppas vi bli bild bombad efter du fått din leverans Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

Nx inte den här vändan. Ska däremot ha hem en i sommar. Då blir det föhoppningsvis Owen som får ta den.

Sista jag fick hem nu före Jul kom med en svensk transport. De var nere själva och inköpte 5 st. egna.

Fourjoy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bilder lär ni nog inte kunna undkomma, det är en dräktig Forlan dam med ovanlig touch….Flört …..en smygtitt….

Lorita
0

Vilken goding 100% min typ

Caspianowner
0

Super ! ! Helt i min klass !

GE
0

#3 Silverbrun, eller hur? Påminner fö väldigt mycket om ett danskt sto som jag försökte ta upp till diskussion för ett par år sen. Hon hade ett föl som jag kan ta gift på var silversvart Jag fick dock inget medhåll från welshkunniga att silveranlaget existerar i rasen, utan fölet avfärdades som mörk isabell. Vilket jag inte tror en sekund på. Jag kommer tyvärr inte på stoets namn just nu, men det var ett Forlansto iallafall e Fronbach Hello Charlie. Fölets fader var svart och fanns på samma stuteri som stoet…

Fourjoy
0

#6 Om jag gissat rätt så är hon det och silver existerar i allra högsta grad i welshrasen, inte så vanligt dock…..och det är troligtvis samma sto,  avkomman heter Ty och är silversvart och inte isabell eller "dun" som han är omnämnd med, finns inga genetiska möjligheter att han är isabell med dom anlagen….bifogar en liten bild, dessvärre lever han inte längre, han skadades i hagen som 2 åring och fick avlivas…Rynkar på näsan hennes far och farbror är dokumenterat silver men jag ska först bekräfta henne med färgtest så det inte finns några tveksamheter…men färgen är bara en extra spännande bonus, jag gillar henne främst som individ och typ av mountain….har länge suktat efter en Forlan…

Lorita
0

#7 samma färg hade Ametist en häst i min barndom (welsh) jag måste leta fram bild på honom

Fourjoy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skrev i en annan tråd förut, men Lily kan nu "lagligt"  titulera sig som silver bay, eller silver brun,

Ty hade en underbar färg och mer perfekt tecknad kunde han inte bli, så otroligt synd att han inte finns mer  Gråter

ja, bilder vore kul att se om det har funnits fler silver, eller finns fler, nu har även ägaren till Lilys syster skickat in test, dom är kopior av varandra så jag skulle tro att dom också har en silver snart, vore ju kul om det finns stam också, man kanske kan luska ut vilken "familj" eller individ det kommer ifrån, dock så är väl första bekräftade spåret Fronbach Hello Charlie,

Nu har dom också kunnat se att det finns två olika sooty anlag, dock så har dom inte hittat de sista genetiska bitarna för test, men det jobbas på det. Otroligt intressant!!! och bevisar att vi bara börjat upptäcksresan när det gäller färger, allt är inte som det ser ut, Flört 

Chestnuts horses may sometimes look dark due to a admixture of black or liver chestnut hairs throughout the coat, including in the mane and tail. This is due to the action of the sooty (Sty) gene. “Sooty” marks may appear as dapples, which can vary with the time of year. Sooty chestnuts may sometimes be mistaken for liver chestnuts, although the underlying color can actually be any of the shades of chestnut. The Sty gene has two known alleles: Sty+ is the wildtype allele and is dominant over StyS, which causes a sooty phenotype when homozygous. One suspects that flaxen chestnuts with a “gray” mane and tail may have the sooty genotype in addition to a flaxen genotype.

Genotype at the agouti locus

Chestnut horses

Palomino horses

A+_

Light chestnut

Cream palomino

AA_

Red chestnut, with AAAA being the reddest

Golden palomino

At_

Standard chestnut

Seasonal palomino

Aa Aa

Liver chestnut

Chocolate palomino

Arhults
0

Finns detta anlaget hos sek B?

Fourjoy
0

Både silver och sooty finns hos sektion B,

här är en sektion B silver dapple (USA)

Arhults
0

Snygg färg, men avkomman till din sek A har en mycket snygg färg vad heter den färgen?

Fourjoy
0

Det är samma, silver dapple, sektion B ovan är bara en ljusare variant eller möjligtvis klippt? det är en svart bas med silvergen, kan variera från mörkt grå/choklad till ljusare som ovan, har läst att en del mörknar med åren, mest i man och svans.

Tyckte min donna var väldigt mörk i man och svans när hon kom, mörkgrå med bara lite ljusare strimmor, nu efter rullningar i snön och en tvätt så är hon betydligt ljusare, var dyng skitig mao…Förvånad  var nog ett bra tag sedan hon såg lite schampoo,

följande bilder är alla silverdapples, så det finns otaliga varianter i toner,

Fourjoy
0

en till

Fourjoy
0

ytterligare en,

Fourjoy
0

Det värsta är väl att jag tror det enbart finns B med silver i USA, men du som har seminstation kan väl i så fall beställa hem fruset om det finns?

Fanns dock en A fuxhingst med silvergen till salu i Danmark, helbror med Charlie till salu för ett tag sedan, en traditionel typ av mountain,

Arhults
0

Jag har en sec B fux som har en grå ton i sinfux färg och manen och svansen är grå, massor av grått! Pappan är isabelle och mamman skimmel.

Hon har även grå strån över ögat, precis som hon håller på att bli gammal! Hon är 3 år!

Sen har jag en annan 3 åring fux, som är mörk mörk och hennes svans är gråsprängd. Hennes mamma trodde jag var svart men hon är någon annan färg! Har mailar UK och frågat om hennes färg. Hennes pappa är fux. Ska se om jag hittar bilder på dom.

Fourjoy
0

Kanske din 3 åring håller på att bli skimmel? en del kan ju ta längre tid på sig att skifta, mitt andra C sto var i princip svart tills hon var 4-5 år sen kom det långsamt mer och mer vitt,

Enda sättet att veta angående sooty innan ev. test går att göra är att gå tillbaka och titta på färger hos föräldrar och nästa generation, båda kan ju vara möjliga sootys. Men även en ponny som inte är speciellt mörk kan bära på genen, det är väldigt inviduellt hur mycket den syns och det är inte säkert att den går i arv, precis som silvergenen, där är det 50% chans att den förs vidare, om man nu inte hittar en homozygot silver individ, då har du 100% chans….Skrattande

här är en bild på mitt gamla C sto, hon är fux med sooty. Skulle man inte veta bakgrund och vara uppmärksam skulle man lätt tro hon är mörkbrun.

Fourjoy
0

kan tillägga att mitt skimmelsto föddes fux, blev sedan svart med lite stickelhår för att sedan bli appelkastad skimmel… Obestämd

Tilly 5år? på bilden,

Fourjoy
0

Causemountain stud i UK hade en verifierad silverdapple, Causemountain Excalibur, där farfar är den dansk ägda Fronbach Hello Casanova, också verifierad silver, (fux) som fö är till salu…. önskar någon kunde köpa honom hit….Tungan ute 

länk på foton

Arhults
0

Nej mitt 3 års sto blir inte skimmel, ska leta lite bilder,  det andra stoet jag talade om hennes mamma står som Chestnut/roan och hon såg stickelhårig svart ut i mina ögon!

Ska leta bilder nu!

GE
0

#17 Datorer och färger är ett kapitel för sig, men i min dator är det "isabellvarning" på stoet. Din beskrivning av gråtonen i färgen styrker också det. Om hon ska bli skimmel eller ej är svårt att veta, men rödbaserade skimlar brukar för det mesta "bli svarta" som unghästar. Precis så som beskrivs i #19.  

Har du några bilder av stoet som (ca) månadsgammalt föl? Där kan du förmodligen på benens färg avgöra om hon är skimmel eller ej. Mörkare ("sotigare") färg = skimmel, ljusare = ej skimmel. Eller ännu hellre om du har en närbild på huvudet när hon är nyfödd. En fux/isabell föds ju med en rosa/brunrosa ton på huden runt ögonen/nosen, medan den blivande skimmeln är grå/svart.

Här är en bild på en skimmel med en lite lurig födelsefärg. Tyckte jag iallafall, som misstänkte ett gulanlag. Ägaren var dock tvärsäker på att hon var fuxfödd, men att det var fel bevisades när hon såsmåningom nedkom med ett BEC-föl…

GE
0

#9 Om man har tillgång till gamla stamböcker och bilder (och gott om tid!) kan det inte vara helt omöjligt att spåra källan. En snabbtitt på härstamningarna på de testade Welsharna säger mig att det kan finnas flera linjer som bär på anlaget. De har förmodligen samma källa (precis som Ardennern, där alla svenska silverhästar kan härledas till en och samma hingst), så det är bara att börja gräva längst ner i botten! Det kanske är logiskt att tro att anlaget har kommit in med någon annan ras? 

Jag tror att det föds en hel del silverhästar, men uppfödarna vet helt inte hur ett silverföl ser ut. Många fuxar, skimlar och stora vita tecken i en ras gör det förstås också mycket svårare…

Silverhästar har randiga fötter som föl, som ser helt annorlunda ut än de ränder som hänger ihop med tex vita kronränder. Om fölet har höga strumpor syns dock inte ränderna, då fötterna också blir vita.

Fuxfärgen släcker ner silveranlaget helt, och skimmelgenen maskerar ju det mesta….

En god början är att de uppfödare som har silverhästar i stammen, tittar mycket noga på sina nyfödda föl. Framför allt fuxarna. Ett föl som ser ut som en fux, som INTE har skimmelanlag, men som ändå är mörk i huden runt ögenen (har eye-liner), det är ingen fux…

Bild på ett silversvart Islandsföl med de karaktäristiska ränderna. Observera de vita ögonfransarna, som också är ett silvertecken…

GE
0

Det silversvarta fölets mamma. Även hon silversvart, men född i en mycket rödare ton. Om hon inte haft svarta eye-liner runt ögonen när hon föddes, vita ögonfransar och randiga fötter, hade hon antagligen blivit tagen för att vara fux…

Arhults
0

Mitt sto när hon var föl, väldigt fuxig

Arhults
0

Detta är fölet som är mörk mörk nu med grå svans och vita strån i svansen. Hennes mamma syns bakom och hon räknas enligt uppfödaren som Leverfux/roan. Jag trodde stoet var svart stickelhårig!

Arhults
0

Nästa sto när hon var föl kommer här, hon är nu mer gråfärgad, eller matt fux med grå man och grå inslag över ett öga! Hennes mamma var skimmel medans pappan är dark cream. Hon blir inte skimmel utan har varit i denna färgen sedan hon var runt ett år. Det finns inget rött i hennes fux färg som ögat kan se!

Mycket snygg färg!

Arhults
1

lite äldre som föl

Fourjoy
0

mamman på bild #25 är helt klart en sooty fux, inte heller ser det ut som #27 är något annat än fux, tror även hon har sooty, om pappan var dark cream och grå man och svans kan också härledas till sooty. Det vita kan vara stickel hår som kommer fram? Jag tycker det är roligt med lite unika färgsättningar och tecken, då kan dom inte förväxlas med någon annan…

Vita ögonfransar är inte ett säkert tecken för silver, inte alla har det.

Inom island kanske det är vanligt med silver men inte inom welsh, det är få linjer som har genen och de allra flesta är gamla linjer som håller på att försvinna, och mig veterligen är det bara Forlan och Fronbach som står bakom många både bekräftade och icke bekräftade silver i England, sen finns det andra linjer i USA. Det som är lite synd är att av de silver welshar som finns så har få använts i avel, Forlan har ju mycket prestations ponnyer som tävlar och då glöms ofta avelsbiten bort, eller så har ägaren inget intresse av färg och vet egentligen inte vilken skatt dom sitter på,Flört 

Silvergenen har dom än så länge kunnat spåra från shetlandsponny ättlingar, och med tanke på shetlandsöarnas läge till England och Island så är väl den vägen inte helt omöjlig.